|
|
|
||
Pro uplatnění hráčů na hudební nástroj je vedle individuální výuky nutná orchestrální praxe a hra v komorním orchestru. Komorní orchestr Pedagogické fakulty UK je určen pouze pro hráče na smyčcové nástroje. Výuka orchestrální praxe má přinést zkušenosti v souborové hře, kde je nutná kolektivní práce, přizpůsobivost, vnímání své hry v souladu s ostatními nástroji, a to po stránce rytmické, intonační i dynamické. Hra v komorním orchestru má být pro studenty přípravou na uplatnění v praxi z hlediska profesionálních hudebníků nebo pedagogů, kteří by měli být schopni pracovat s instrumentálním vícehlasem, popřípadě vést instrumentální soubory v rámci pedagogické činnosti. Studenti by se měli v rámci orchestrální praxe naučit nutné základy pro hru v orchestru, orientovat se ve skladbě po formální stránce, orientovat se ve svém partu, naučit se hrát v nástrojové skupině, reagovat na gesta dirigenta. Hra v komorním orchestru by měla rozšířit repertoár studentů o znalost komorních a orchestrálních skladeb. Součástí výuky jsou veřejná vystoupení, která jsou vyvrcholením tvůrčí práce, ale přinesou též studentům zkušenost s chováním a vystupováním na koncertním pódiu. Tvůrčí spolupráce, prezentace na koncertech fakulty i univerzity, seznámení se s organizačním provozem orchestru - to vše je důležitý motivační činitel pro budoucí studium a práci všestranného učitele hudby.
In addition to individual instruction, orchestral practice and playing in a chamber orchestra are necessary for the application of players to a musical instrument. The chamber orchestra of the Faculty of Education, Charles University is intended only for string players. The teaching of orchestral practice is to bring experience in ensemble playing, where collective work, adaptability, perception of their playing in accordance with other instruments are necessary, in terms of rhythm, intonation and dynamics. Playing in a chamber orchestra should be a preparation for students to apply in practice from the point of view of professional musicians or teachers, who should be able to work with instrumental polyphony, or lead instrumental ensembles in pedagogical activities. Within the orchestral practice, students should learn the necessary basics for playing in an orchestra, orient themselves in the composition from a formal point of view, orient themselves in their group, learn to play in an instrumental group, respond to the gestures of the conductor. Playing in a chamber orchestra should expand students' repertoire with knowledge of chamber and orchestral compositions. The teaching includes public performances, which are the culmination of creative work, but will also bring students experience with behavior and performance on the concert stage. Creative cooperation, presentations at concerts of the faculty and the university, acquaintance with the organizational operation of the orchestra - all this is an important motivating factor for the future study and work of a versatile music teacher. Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (05.10.2020)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10 hodin Last update: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Příprava na zkoušky komorního orchestru, pečlivé nastudování orchestrálních partů. Last update: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Brejka, R. Komorná hudba: dejiny európskej inštrumentálnej komornej hudby 17.-20. storočia: od dueta po noneto. I, Dueto. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2009. 247 s. ISBN 978-80-223-2533-2. Dohnalová, Lenka, ed. Czech orchestras. 1st print. Prague: Theatre Institute, 2005. 70 s. ISBN 80-7008-182-1. Karnetová, H. Hudební nástroje v souvislostech. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. 150 s. ISBN 978-80-7041-250-3. Očadlík, Mirko. Svět orchestru: průvodce českou orchestrální tvorbou. 4. vyd., v nakl. Svoboda 1. Praha: Svoboda, 1995, ©1961. 713 s. ISBN 80-205-0468-0. Schnierer, Miloš. Svět orchestru 20. století. 1. vyd. Brno: M a M, 1995-1999. 3 sv. ISBN 80-238-1564-4. Teaching and Learning Chamber Music. Oslo : ECMA and Norwegian Academy of Music, 2011. 65 pp. ISBN 978-82-7853-251-5. Available on: file:///C:/Users/uzivatel/AppData/Local/Temp/ECMA-manual_web.pdf Haynes, H. G. Chamber Music Repertoire for Amateur Players: A Guide to Choosing Works Matching Players' Abilities. Haynes, H.G., 2006. 246 pp. ISBN 978-0952457220. Last update: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Studium vybraných komorních skladeb v rámci výuky. Termíny vystoupení orchestru jsou uvedeny v sylabu předmětu zajišťujícího výuku orchestru (v zimním semestru Sborová a orchestrální praxe I - OPBH4H013A, v letním semestru Sborová a orchestrální praxe II - OPBH4H023A). Last update: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Student - využívá potenciál z předchozí nástrojové přípravy - orientuje se v notovém zápisu, analyzuje a realizuje intervalové vztahy a harmonické/tonální vazby - realizuje svůj instrumentální part v rámci smyčcového orchestru s využitím dynamické škály, respektem k tempovému vedení dirigentem - reprezentativně vystupuje na oficiálních pódiích Last update: Valášek Marek, doc. Mgr. MgA., Ph.D. (14.09.2024)
|