SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Classroom Observation in Biology - OPNB4B013A
Title: Náslechová praxe v oboru biologie s reflexí
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 28 (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Adam Nejedlý
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNB4B023A
Annotation -
The course focuses on developing students' skills to purposefully observe science and biology lessons and notice significant phenomena. In doing so, students broaden their experience of educational realities and develop their professional vision as biology teachers. In collaboration with the supervising teacher and faculty mentor, students design and implement sub-lesson activities for teaching biology and reflect on their teaching experiences.
Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • hospituje a podloženě odborně popisuje výuku přírodopisu a biologie,

  • ve spolupráci se zkušeným vyučujícím navrhuje a relizuje dílčí výstupy ve výuce přírodopisu a biologie.

Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

Přímá výuka se skládá z:

  • reflektivních seminářů s fakultním vyučujícím,

  • hospitace výuky přírodopisu a biologie

  • reflexe v mikroskupině s provázejícím učitelem

Nepřímá výuka se skládá z:

  • přípravy mikrovýstupů a jejich vyhodnocení

  • zpracování zadaných úkolů

Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Course completion requirements - Czech
  • absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
  • účast a písemná reflexe 12 VH náslechů výuky přírodopisu a biologie
  • příprava, realizace a zhodnocení min. 4 mikrovýstupů ve výuce přírodopisu a biologie

  • prezentace mikrovýstupů na semináři
  • vypracování zadaných úkolů a jejich odevzdání
  • aktivní účast na všech seminářích
Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Literature - Czech
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.

  • Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.

  • Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Paido.

  • Hattie, J., & Timperley, H. (2007). Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.ra 

  • Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál

  • Kolář, Z., & Šikulová, R. (2007). Vyučování jako dialog. Grada Publishing.

  • Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

  • Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe

  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Portál.

  • Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika: opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.

  • Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ

  • Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

  • Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál

  • Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.

  • Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta

Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Syllabus - Czech
  • specifika ŠVP a podmínek výuky přírodopisu/biologie na vybrané škole

  • reflektivní nástroje pro sledování výuky přírodopisu a biologie

  • hospitace výuky přírodopisu a biologie

  • anotace výukových situací ve výuce přírodopisu a biologie

  • příprava a realizace aktivit pro výuku přírodopisu a biologie

  • zhodnocení průběhu realizace výukových aktivit

Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Learning resources - Czech
MS Teams
Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • popíše specifické podmínky realiazace výuky přírodopisu/biologie na vybrané škole,

  • charakterizuje pojetí ŠVP pro výuku přírodopisu/biologie na vybrané škole,

  • vybírá a aktivně využívá reflektivní nástroje pro sledování průběhu výuky přírodopisu/biologie,

  • hospituje výuku přírodopisu/biologie a zpracovává strukturovaný anotační záznam vystihující významné jevy ve výuce,

  • porovnává průběh výuky přírodopisu/biologie v různých situacích a identifikuje podstatné vnější faktory,

  • s podporou provázejícího učitele navrhuje a realizuje dílčí aktivity ve výuce přírodopisu a biologie

  • reflektuje své zkušenosti z výuky přírodopisu/biologie.

Last update: Nejedlý Adam, PhDr. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html