|
|
|
||
The course introduces students to the main prerequisites for succesful planning, realization, and evaluation in pre-school Art Education. Its goal is to direct the students in deciding about the election and use of art field context, potentials, and limits of art media, their connection to the theme, topic, and the meaning of other didactic concepts with regards to specifics of nurture and education of pre-school age children.
Thematic plan:
1. Present conception of Art Education – parameters of good practice
2. Visual culture as an area of field context of Art Education – the basic definition
3. Pre-school age and visual culture – questions of relevance and adequacy
4. Pre-school age and visual culture – gallery and museum education
5. Pre-school age and visual culture – artwork intended for kids
6. Didactic transformation – the election of field context
7. Didactic transformation – main principles
8. Formulation of an art problem in relation to planning in Art Education
9. Key didactic categories
10. Planning in Art Education – series and projects
11. Art Education and curriculum documents
12. Evaluation in Art Education
13. Presentation in Art Education and communication with the children’s parents and carettakers
Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (09.02.2021)
|
|
||
DODDINGTON, CH., HILTON, M. (2007): Child-Centred Education. London, Sage publications. HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, Raabe, 2012. ISBN: 978-80-87553-30-5 FULKOVÁ, M., KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In Kohnová, J. (ed.) Sborník příspěvků z konference Profesní rozvoj učitelů. Praha, 2012. dostupné na: http://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-1-version1-SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691 JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni. Brno : Paido, 2009. FULKOVÁ, M.: Heterofonie diskursu současné výtvarné výchovy/ Diskurs současné výtvarné výchovy jako prostor multidisciplinární komunikace. In Slavík, J. (ed.) Multidisciplinární komunikace - problém a princip všeobecného vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze: Pedagogická fakulta, 2005, str. 285 - 303. ISBN 80-7290-199-0. Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (09.02.2021)
|
|
||
Obhajoba seminární práce
Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (09.02.2021)
|
|
||
V případě uzavření PedF UK z nařízení vlády ČR bude výuka realizována distanční formou přes MS Teams. 1. Aktuální pojetí Výtvarné výchovy – parametry dobré praxe 2. Vizuální kultura jako oblast oborového kontextu výtvarné výchovy – základní vymezení Last update: Jakubcová Hajdušková Lucie, Mgr., Ph.D. (09.02.2021)
|