Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.09.2023)
Cílem pedagogické praxe je získání vlastní zkušenosti s výukou jazyka a reflexe této zkušenosti. K tomu slouží zejména samostatná práce s žáky v reálné výuce, která je posléze analyzována pomocí reflektivních nástrojů (pedagogický deník, portfolio aktivit, observační portfolio a videonahrávka vlastní práce studentů s žáky). Součástí praxe je i sledování příkladů praxe zkušených kolegů a diskuse s ostatními studenty a vedoucím pedagogem.
Praxe je tak klíčovou součástí SP. Dovoluje konkretizovat úvodní teoretické kury Didaktika I. – III., slouží k načerpání konkrétních zkušeností, ale i k rozvoji observačních dovedností a dovednosti sdílení poznatků.
Praxe probíhá v rozmezí 2. – 4. týdnů na vybraných školách, které zajišťují výuku FJ na prvním stupni ZŠ a se kterými spolupracuje KFJL PedF UK. V rámci praxe vykonává student tyto činnosti: asistent učitele, observace výuky (min. 4 hodin), vlastní pedagogické výstupy (min. 20 hodin), reflexe spolu s vedoucím učitelem. Student se dále zapojuje do chodu školy a účastní se akcí spojených s výukou.
Výstupem praxe je studentské portfolio (observační listy, autoevaluační nástroje, přípravy, materiály při praxi použité), reflektivní deník a videonahrávky výuky studenta.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (05.09.2023)
TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris : CLE International, 2006. ISBN 2-09-033068-6 (br.)
VANTHIER, H. : L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris : CLE International, 2009. ISBN 978-2-09-035348-8
BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris : CLE International, 2008. ISBN 978-2-09-035379-2 (br.)
Doporučená studijní literatura:
CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble : PUG, 2005. ISBN 2-7061-1301-4 (br.)