SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Child Biology - OPMN0B359C
Title: Biologie dítěte
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/1, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Annotation -
Child biology is the course where we focus on the combination of somatology and human developmental biology. We will focus on prenatal and postnatal development together with its disorders and differences. We will also focus on biological differences in the structure and physiology of the human body between a child and an adult.
Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (07.02.2022)
Aim of the course - Czech

Studující:

- orientuje se v biologie dítěte, dokáže indentifikovat hlavní funknčí rozdíly ve fungování lidského těla mezi dítětem a dospělým

- dokáže popsat růst a vývojové procesy prenatálního a postnatálního věku

- zná nejčastější choroby, vývojové syndromy a dědičné choroby, kterými mohou být děti postiženy

Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
Descriptors - Czech

Výuka předmětu bude v případě nepříznivé epidemické situace probíhat distanční formou na platformě MS Teams.

Odkaz na třídu: PEDF-Biologie dítěte | Obecné | Microsoft Teams

Link na tabulku se zadáváním seminárních prací:

Bloková výuka proběhne online, stejně tak jako zadání samostatné činnosti (seminární práce) a její odevzdání, případné konzultace.

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu:

Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (2 kredity) a je stanovena na 50 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./dva týdny (semináře/cvičení) pro studenty prezenční formy a 270 min./semestr pro studenty kombinované formy. Zbytek tvoří nepřímá výuka. Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen zápočtem (seminární práce + písemný test).

Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
Literature - Czech

DYLEVSKÝ I. Anatomie dítěte. Nipioanatomie, 1.díl. ČVUT, Praha, 2014.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha, 1993.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.
ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha, 2001.
ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha, 2000.
VACEK Z. Embryologie. Grada, Praha, 2006.
SADLER TW. Langmanova lékařská embryologie: překlad 10. vydání. Grada, Praha, 2011.
ROKYTA R, MAREŠOVÁ D, TURKOVÁ Z. Somatologie. Wolters Kluwer, ČR, 2009.

 

Další literatura:

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge, 1998.
O'CALLAGHAN Ch., STEPHENSON T. Pediatrie do kapsy. Grada, Praha, 2005.
MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha, 1985.

Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (14.04.2019)
Requirements to the exam - Czech

Docházka na cvičení, samostatná práce a splnění zápočtového testu.

Podrobné informace budou studentům sděleny na prvním cvičení.

Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
Syllabus - Czech

Tematické bloky výuky:

- Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období        

- Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence

- Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika

- Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka

- Oporný systém – vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému

- Metabolismus a dýchání – vývoj, stavba a fyziologie systémů zodpovědných za energetickou výměnu organismu. Fyziologická a morfologická specifika jejich stavby v prenatálním a dětském věku.

- Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh.

- Vylučovací a močopohlavní soustava - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození

- Řídící systémy organismu – nervový a hormonální systém – jejich základní funkce, stavba a srovnání. Vliv řízení na růst a vývoj organismu, změny v průběhu dětství a puberty.

Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (14.04.2019)
Learning outcomes - Czech

Téma:

Studující:

Prenatální vývoj

-          Popíše ontogenetický vývoj člověka v období (pre)embryonálním a fetálním

-          Vysvětlí proces gametogeneze a analyzuje její odlišnosti u mužů a žen

Vrozené vývojové vady (VVV)

-          Vyjmenuje a popíše hlavní skupiny faktorů zapříčiňující vznik VVV

-          Analyzuje kategorie VVV a uvede jejich příklady

-          Vyvodí preventivní opatření proti vzniku VVV

Perinatální období

-          Popíše perinatální období a porod

-          Diskutuje porodní komplikace

-          Uvede příklady prenatálních diagnostických vyšetření

-          Charakterizuje poporodní adaptace novorozence

Postnatální vývoj

-          Rozdělí postnatálních vývoj na jednotlivá období a každé z nich charakterizuje

-          Podrobně vysvětlí zejména období začátku školní docházky a puberty

-          Charakterizuje růst a vývoj dítěte z hlediska působení růstových hormonů

Oporný a pohybový systém

-          Charakterizuje pohybově opěrný aparát a jeho funkce

-          Vyjmenuje a popíše kosti lidského těla, uvede příklady svalů

-          Diskutuje mechanismy růstu a vývoje kostí a jejich vliv na ontogenezi dítěte

Metabolismus a dýchání

-          Vymezí systémy zabezpečující metabolismus – dýchání a trávení a udržování homeostázy

-          Popíše trávicí trubici a žlázy s ní spojené

-          Diskutuje vztah mezi metabolismem a hlavními složkami potravy, se zaměřením na dětský věk

Krev a kardiovaskulární systém

-          Popíše stavbu srdce a složení krve

-          Vysvětlí funkce krve při transportu plynů (a dalších látek) v návaznosti na plicní oběh

-          Charakterizuje fetální krevní oběh

 

Vylučovací a močopohlavní soustava

-          Popíše stavbu ledvin a funkce močového ústrojí

-          Charakterizuje stavbu a funkce pohlavních orgánů, výrobu pohlavních buněk

-          Analyzuje funkce pohlavních hormonů

Řídící systémy organismu

-          Charakterizuje nervový systém a hormonální systém, včetně významu a funkce smyslových orgánů

-          Popíše stavbu mozku a míchy

-          Analyzuje vývoj CNS a hormonálního systému během ontogeneze

Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html