|
|
|
||
Child biology is the course where we focus on the combination of somatology and human developmental biology. We will focus on prenatal and postnatal development together with its disorders and differences. We will also focus on biological differences in the structure and physiology of the human body between a child and an adult.
Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Studující: - orientuje se v biologie dítěte, dokáže indentifikovat hlavní funknčí rozdíly ve fungování lidského těla mezi dítětem a dospělým - dokáže popsat růst a vývojové procesy prenatálního a postnatálního věku - zná nejčastější choroby, vývojové syndromy a dědičné choroby, kterými mohou být děti postiženy Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Výuka předmětu bude v případě nepříznivé epidemické situace probíhat distanční formou na platformě MS Teams. Odkaz na třídu: PEDF-Biologie dítěte | Obecné | Microsoft Teams Link na tabulku se zadáváním seminárních prací: Bloková výuka proběhne online, stejně tak jako zadání samostatné činnosti (seminární práce) a její odevzdání, případné konzultace. Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (2 kredity) a je stanovena na 50 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./dva týdny (semináře/cvičení) pro studenty prezenční formy a 270 min./semestr pro studenty kombinované formy. Zbytek tvoří nepřímá výuka. Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
Předmět je zakončen zápočtem (seminární práce + písemný test). Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
DYLEVSKÝ I. Anatomie dítěte. Nipioanatomie, 1.díl. ČVUT, Praha, 2014.
Další literatura: ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge, 1998. Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (14.04.2019)
|
|
||
Docházka na cvičení, samostatná práce a splnění zápočtového testu. Podrobné informace budou studentům sděleny na prvním cvičení. Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
Tematické bloky výuky: - Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období - Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence - Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika - Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka - Oporný systém – vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému - Metabolismus a dýchání – vývoj, stavba a fyziologie systémů zodpovědných za energetickou výměnu organismu. Fyziologická a morfologická specifika jejich stavby v prenatálním a dětském věku. - Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh. - Vylučovací a močopohlavní soustava - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození - Řídící systémy organismu – nervový a hormonální systém – jejich základní funkce, stavba a srovnání. Vliv řízení na růst a vývoj organismu, změny v průběhu dětství a puberty. Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (14.04.2019)
|
|
||||||||||||||||||||
Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|