This course offers an analysis of current trends in the relationship between language and culture in the context of didactic issues, introduces students to the issue of multilingualism and the requirements set by curriculum documents in this area, the communicative and intercultural communicative competence of pupils, the principles of developing intercultural competence of pupils in the context of a multicultural school environment, the issue of bilingualism.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Tento kurz nabízí analýzu současných trendů ve vztahu jazyka a kultury v kontextu didaktické problematiky, seznamuje studenty s problematikou vícejazyčnosti a požadavky kladenými kurikulárními dokumenty v této oblasti, s komunikační a interkulturní komunikační kompetencí žáků, s principy rozvíjení interkulturní kompetence žáků v kontextu multikulturního prostředí ve škole, s problematikou bilingvismu.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Descriptors - Czech
Příprava na 1 cvičení - 2 hodiny týdně
Samostudium literatury - 40 hodin za semestr
Plnění průběžných úkolů - 20 hodin za semestr
Zpracování prezentace - 20 hodin
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Course completion requirements -
1. Active participation in the seminar. Extra points will be awarded for particularly active participation in seminar discussions.
2. Developing a pre-approved topic and presenting it at the seminar.
Examples of topics:
Challenges of developing modern intercultural communicative competence in teaching foreign languages.
Communication of cultures: verbal and non-verbal interaction.
Modern problems of bilingual education.
The importance of understanding cultural context when learning a foreign language.
Types of cultural texts and ways of interpreting them
Multilingualism and multiculturalism in modern schools.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
1. Aktivní účast na semináři. Za obzvláště aktivní zapojení do diskusí na semináři se připisují body navíc.
2. Zpracování předem schváleného tématu a jeho prezentace na semináři.
Příklady témat:
Výzvy formování interkulturní komunikativní kompetence ve výuce cizích jazyk.
Komunikace kultur: verbální a neverbální interakce.
Moderní problémy bilingvního vzdělávání.
Význam pochopení kulturního kontextu při výuce cizího jazyka.
Typy kulturních textů a způsoby jejich interpretace.
Vícejazyčnost a multikulturalita v moderní škole.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Literature - Czech
BAKER, C., WRIGHT, W. E. Foundations of bilingual education and bilingualism. 6th edition. Bristol: Multilingual Matters, [2017]. Bilingual education & bilingualism. ISBN 978-1-78309-720-3.
BEDNAREK, A. Interdisciplinary perspectives in cross-cultural communication. München: LINCOM Europa, 2012. LINCOM studies in pragmatics. ISBN 978-3-86288-276-2.
BOUZEK, J. Jak se domluvit s jinými?: úvod do mezikulturní komunikace. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-043-0.
CORBETT, J., THORNBURY, S. Intercultural language activities. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2010. Cambridge handbooks for language teachers. ISBN 978-0-521-74188-0.
COUNCIL OF EUROPE. Common European Framework of Reference for Languages – Companion volume. 2020.
GARCÍA, O., WEI, L. Translanguaging: language, bilingualism and education. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014. Palgrave pivot. ISBN 978-1-349-48138-5.
GETMANENKO, N. Perception of another culture: prototypes and stereotypes. Moscow: Academia, 2010. ISBN 978-5-87444-345-0.
KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6035-7.
LACHOUT, M. Bilingvismus a bilingvní výchova na příkladu bilingvismu česko-německého. Praha: Togga, 2017. ISBN 978-80-87956-66-3.
LUSTIG, M. W., KOESTER, J. Intercultural competence: interpersonal communication across cultures. Sixth edition. Boston: Allyn & Bacon, 2010. ISBN 978-0-205-59575-4.
MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L., SCHOLL, L. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. ISBN 978-80-7357-678-3.
NEUNER, G., BYRAM, M. Intercultural competence. Strasbourg: Council of Europe, c2003. Language policies. ISBN 92-871-5170-9.
RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Syllabus -
1. Relations between language and culture. 2. The importance of knowledge of cultural context in foreign language learning. 3. Realities and linguorealia in foreign language learning. 4. Multilingualism and multiculturalism in school. 5. Intercultural communicative competence. 6. Ways of developing intercultural communicative competence. 7. Developing intercultural competence of pupils in culturally heterogeneous classrooms. 8. Bilingualism.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
1. Vztahy jazyka a kultury. 2. Význam znalostí kulturního kontextu při učení se cizím jazykům. 3. Reálie a lingvoreálie při učení se cizím jazykům. 4. Vícejazyčnost a multikulturalita ve škole. 5. Interkulturní komunikační kompetence. 6. Způsoby rozvíjení interkulturní komunikační kompetence. 7. Rozvíjení interkulturní kompetence žáků v kulturně heterogenních třídách. 8. Bilingvismus.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (18.01.2024)
Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2024)
Learning outcomes -
Students
- explain the relationship between language and culture, the importance of cultural concepts for understanding texts in a foreign language,
- define the concepts of multilingualism, interculturality, intercultural communicative competence, bilingualism,
- indicate ways of developing intercultural communicative competence in the classroom, explain the importance of acquiring realities in language teaching,
- explain the specifics of working with bilingual children in the classroom.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Studující
- vysvětlí vzájemný vztah jazyka a kultury, význam kulturních konceptů pro pochopení textů v cizím jazyce,