SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Professional Voice Development - OPBZ1C010B
Title: Profesní rozvoj hlasu
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: winter:unknown / 60 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Monika Benáková
PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D.
PhDr. Jana Vlčková, Ph.D.
Annotation - Czech
Cílem předmětu je zkvalitnit osobnostní vybavení studenta učitelství, neboť osvojená technika hlasu patří mezi jeho základní profesní předpoklady. Seminář nabídne systém respiračních, fonačních a artikulačních cvičení včetně využití suprasegmentálních prvků zvukových prostředků řeči. Hlavními tématy semináře proto bude: aktivní uvolněnost, postoj a jeho vliv na kvalitu hlasu, respirace (dechové ústrojí, typy dýchání v praktickém nácviku, vyrovnávání a prodlužování výdechového proudu, dechová opora), fonace (hlasové ústrojí, tvoření hlasu, rozeznívání masky), artikulace (artikulační ústrojí, soustava českých hlásek a jejich tvoření: artikulační samohláskový trojúhelník, vokálové ladičky, český konsonantický systém, ortoepie, jazykolamy), funkční zvukové prostředky řeči: přízvuk, melodie, pauza, temporytmus, síla hlasu. Hlasová hygiena. Mluvení ve specifických situacích a prostředích: ve třídě, ve velkém prostoru, ve volném prostoru. Péče o hlas. V rámci semináře bude hlas nahlížen jako psychosomatický projev a jakožto s takovým s ním bude nakládáno. Vliv stresu na mluvený projev. Tréma a práce s ní.
Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Descriptors - Czech

Studijní zátěž: 53 hodin, kredity 2, zakončení: zápočet

přímá výuka: 0/2, tj. 26 hodin za semestr;

reflxe: 2 hod.;

příprava na seminář: 15 minut;

samostudium 6 hod. za semestr;

práce se stud. materiálem 3 hod. za semestr;

plnění úkolů ze seminářů: 6 hod. za semestr;

seminární práce 4 hod. za semestr;

příprava na zápočet 4 hod. za semestr;

úkoly  Moodle: průběžná dechová, hlasová a artikulační cvičení

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Docházka dle podmínek vyučující, aktivní účast na hodinách, přednesení závěrečného připraveného projevu v souladu s nastavenými požadavky v oblasti postoje, mluvního dýchání, fonace a artikulace.

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Literature - Czech

Hájková, Eva. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1990-0. 

HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia, 1995. ISBN 80-85827-93-X.

Skarnitzl, Radek, Šturm, Pavel a Volín, Jan. Zvuková báze řečové komunikace: fonetický a fonologický popis řeči. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3272-8.

HÁJKOVÁ, Eva. Zvuková stránka češtiny: úvod do fonetiky a fonologie. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-145-7.

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Syllabus - Czech

1. Postoj a jeho vliv na kvalitu hlasu

2. Princip aktivní uvolněnosti

3. Dýchání. Dechové ústrojí, typy dýchání v praktickém nácviku, vyrovnávání a prodlužování výdechového proudu, dechová opora. Opozice břišní/hrudní dýchání, vliv na kvalitu hlasu, hygieničnost a ovladatelnost, způsob vnímání pubikem.

4. Fonace. Hlasové ústrojí, tvoření hlasu, rozeznívání masky.

5. Artikulace. Artikulační ústrojí, explicitní artikulace. Vliv nedbalé artikulace na vnímání mluvčího.

6. Ortofonie - správné tvoření hlásek. Výslovnostní vady.

7. Spisovná výslovnost a její místo ve spisovném jazyce.

8. Funkční zvukové prostředky řeči: přízvuk, melodie, pauza, temporytmus, síla hlasu.

9. Hlasová hygiena. Péče o hlas.

10. Mluvení ve specifických situacích a prostředích: ve třídě, ve velkém prostoru, ve volném prostoru.  

11. Tréma a práce s ní. Vliv stresu na mluvený projev. 

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Learning resources - Czech

MOODLE:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8552

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Student zná zásady hlasové hygieny, dovede je charakterizovat a vědomě je používá.

Student  modifikuje svůj řečový projev v souladu se svým komunikačním cílem.

Student se ve svém mluvedém projevu řídí zásadami kultivované řečové komunikace na rovině verbální i nonverbální.

Student detekuje nežádoucí jevy v percipovaných mluvených projevech.

Student vědomě stylově diferencuje zvukové prostředky jazyka v závislosti na komunikační situaci. 

Last update: Vlčková Jana, PhDr., Ph.D. (14.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html