SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Ethical Course A II - OPBX2O123B
Title: Etický kurz A II
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (6)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Annotation -
Relation of Etics to the legality and legitimacy in history and today This "reading" course focuses mainly on the interpretation and reading of selected works by Jan Patočka. The course aims to teach students to interpret the ethical dimension of Nietzsche's works. Ancient time: aidos, deinos, díké a adíkia, dialog as basis for truth (aletheia) - Sókratés, Platón and his Idea of Good, Aristoteles and his Politics, and Etics of Nikomachos, Augustin and his Confessiones, Kant as basis for human rights, Hegel, Marx, Epimeleia peri tés psychés by Patočka, Heidegger with his phenomenons (das Ge-stell and die Machenschaft), postmodern time and relativism from values ad gnoseology, legacy a legitimation by Lévinas, anomia today David Rybák: The course deals with the selected issues in philosophy of education.
Last update: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (27.01.2022)
Aim of the course -

Explanation of relation between etics and jurisdiction, explanation of human relations to day from ethical and philosophical point of view

David Rybák: Student is able to understand the basic difference between the idea and process of education.

Last update: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (27.01.2022)
Descriptors - Czech

Pokud nebude možná prezenční výuka,  výuka etického kurzu Věry Jiráskové bude probíhat on-line na následující adrese: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZDliMmZlNjYtMTBlOS00M2Y2LThkYWItYTNiNzlkYzM2NjQy%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22cdac6f32-48b4-45f9-b357-b787f464cb84%22%7d

 

 

 

 

 

Přednášky Anny Hogenové 

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_N2Q2ZjQxYjItNDQ4My00MzFjLWJkOTUtNTgxODY5ZTI5ZGFm%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2%22%2c%22Oid%22%3a%224026fbea-8738-4116-9d47-5d8c73f4476b%22%7d
 
 
Last update: Hogenová Anna, prof. PhDr., CSc. (04.02.2021)
Course completion requirements - Czech

 

Požadavkem pro absolvování kurzu A. Hogenové a udělení zápočtu je úvaha nad etckým textem některého vybraného filosofa a kolokvium 

 Požadavkem k ukončení kurzu Věry Jiráskové je aktivní participace na kurzu a zodpovězení několika otázek položených v průběhu kurzu. 

David Rybák: kolokviální rozprava týkající se základních pojmů a idejí sledovaných na semináři.

Last update: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (27.01.2022)
Literature -

 

J. Rawls: Teorie spravedlnosti

Nietzsche, F. Also sprach ZarathustraEin Buch für Alle und Keinen. Alfred Kröner Verlag. Stuttgart: 1930.

Hogenová, A. Fenomén domova. Pedf UK 2013

Hogenová, A. Ja pečujeme o svou duši. Praha : Pedf.UK, 2015.

Hogenová, A. Jsme rozhovorem. Praha : Pedf UK, 2011.

Hogenová, A. K fenomému celku v planetární době. Praha : Pedf. UK, 2020.

Patočka, J. Péče o duši I. Praha : Oikumene 2006. 

Last update: Hogenová Anna, prof. PhDr., CSc. (28.01.2021)
Teaching methods -

lectures and critical thinking, dialog

Last update: Hogenová Anna, prof. PhDr., CSc. (28.01.2021)
Requirements to the exam

essay on selected thema and colocvium

David Rybák: colloquium

Last update: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (27.01.2022)
Syllabus - Czech

spuvislost etiky, domova 

láska u Augustina , Bůh predestinace

Kant a mravní zákon

Hegel a dialektika v souvislosti smorálkou

postmoderní relativismus hodnot a pravdy 

legalita a legitimnost u Lévinase

David Rybák:

1. Platón: idea filosofie a výchovy

2. Augustin: problém učitele

3. Komenský: vzdělání jako rozvíjení smyslu pro neviditelný řád

4. Spinoza: ideje a realita

5. Rousseau: problém přirozenosti člověka

6. Nietzsche: degenerace vzdělání na muzeum

7. Max Scheler: vědění panující, vzdělávající a spásné

8. Martin Heidegger: úpadek university

9. Louis Althusser: ideologie a ideologické státní aparáty

10. Michel Henry: barbarismus současného vzdělávacího systému

11. Kritika

Last update: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (27.01.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html