|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with diagnostic methods and procedures, principles and sub-phases of the diagnostic process and the specifics of special educational and speech and language pathology diagnostics in relation to different age groups. Students will get a basic overview of qualitative and quantitative diagnostic methods and the principles of their use in special educational and speech and language pathology practice. They will also become introduced with the principles of dynamic diagnostics.
Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studující se základy speciálně pedagogické a logopedické diagnostiky. V rámci teoretického vymezení budou studující seznámeni s procesem diagnostiky, kvalitativními a kvantitativními diagnostickými metodami, specifiky speciálně pedagogické a logopedické diagnostiky. V rámci praktického nácviku budou studující seznámeni s vybranými dostupnými speciálně pedagogickými a logopedickými diagnostickými nástroji. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (19.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zápočet: 20 hodin celkem V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.02.2022)
|
|
||
- aktivní účast v seminářích - zkušební administrace vybraných diagnostických nástrojů a vytvoření portfolia diagnostických materiálů - zápočtový test Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: WoltersKluwer, 2016. ISBN 978-80-755-2014-2. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0. SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6. VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. Doporučená literatura BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1. SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams. Učební opory budou poskytnuty v MS Teams. Last update: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Obsahové vymezení:
Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (08.09.2024)
|
|
||
Studující dokáže: - terminologicky vymezit pojem diagnostika; - popsat diagnostický proces; - vyjmenovat a definovat kvalitativní diagnostické metody; - vyjmenovat a definovat kvantitativní diagnostické metody; - popsat zásady užívání kvalitativních a kvantitativních diagnostických metod; - demonstrovat vedení anamnestického a diagnostického rozhovoru; - porovnat vhodné a nevhodné otázky pro diagnostický rozhovor; - navrhnout schéma diagnostického pozorování dítěte; - vyjmenovat a popsat dílčí funkce vztahující se k vývoji dítěte; - vyjmenovat a popsat vybrané diagnostické nástroje určené k hodnocení dílčích funkcí, jazykových a řečových schopností u dětí; - vybrat a zdůvodnit užití vhodných diagnostických nástrojů pro hodnocení schopností u konkrétního příkladu, - vysvětlit specifika diagnostiky a dopadů zjištěných deficitů u dětí různého věku. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (19.09.2024)
|