SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Seminar for preparation of a bachelor thesis - OPBH4H034A
Title: Seminář k přípravě bakalářské práce (hudební výchova)
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unlimited (9999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Teacher(s): prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Annotation -
Methodology and logic of music education research, orientation in basic stages of scientific research work and research methods. Closer knowledge of basic informational primary and secondary sources in music pedagogy. Preparation for the solution of the bachelor's thesis in terms of its structural, formal and linguistic requirements.
Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (26.01.2023)
Aim of the course - Czech

Obecnější cíle:

·         respektovat logiku a etapový charakter vědeckovýzkumné práce v hudební pedagogice;

·         orientovat se v základních tištěných i elektronických informačních zdrojích oboru;

·         dbát na etiku práce s informačními zdroji;

·         znát klasifikaci a charakteristiku teoretických a empirických výzkumných metod, použitelných při řešení bakalářské práce s výzkumným zaměřením;

Konkrétní cíle:

·         znát strukturu muzikologie, soustředit se zejména na společensko-hudební disciplíny a jejich vztahy;

·         obeznámit se s režimem bakalářské práce;

·         prostudovat dostupné dokumenty k bakalářské práci fakultní i katedrální povahy;

·         zvážit volbu tématu bakalářské práce podle metodiky SMART;

·         kategorizovat základní informační zdroje v oboru tištěné i elektronické povahy;

·         referovat o zadaném informačním zdroji formou prezentace;

·         analyzovat přínos těchto informačních zdrojů z hlediska zadané bakalářské práce i budoucí hudebně výchovné praxe;

·         osvojit si prakticky základní techniky tvorby bibliografických citací podle ČSN ISO 690;

·         stanovit cíle teoretické části bakalářské práce;

·         strukturovat teoretickou část práce s ohledem na stanovené cíle a běžný úzus požadovaných kapitol;

·         diskutovat nad možnostmi tvůrčího přínosu studenta v teoretické části práce;

·         zamyslet se nad principy etiky vědecké práce;

·         osvojit si techniky autentických citací a odkazů na citace;

·         stanovit předmět zamýšleného výzkumu, jeho cíle a základní pracovní hypotézy;

·         plánovat organizační průběh výzkumu a jeho metodiku;

·         znát možnosti kvantitativní a kvalitativní analýzy zkoumaných jevů;

·         strukturovat výzkumnou část práce dle požadovaného sledu kapitol;

·         seznámit se s formálními a jazykovými náležitostmi bakalářské práce;

·         prezentovat výsledky práce v semináři před studentským kolektivem;

·         diskutovat nad možností využití jednotlivých empirických metod při výzkumu hudebně výchovné praxe.

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2024)
Descriptors - Czech

2 kredity/60 hod: 12 hodin přímé výuky, 3 hodiny příprava referátu, 3 hodiny plnění průběžných úkolů, 12 hodin samostudium, 10 hodin příprava na zápočet, 20 hodin samostatné práce na přípravných fázích řešení diplomové práce (ve spolupráci s vedoucím práce).

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2024)
Course completion requirements - Czech

Prezentace a písemné odevzdání referátu o zvoleném informačním prameni

Vypracování modelů na základní typy bibliografických citací

Strukturace teoretické a výzkumné části bakalářské práce

Specifikace předmětu, cílů a základních pracovních hypotéz bakalářské práce

Kontrolní test  (případně kolokvium) ze znalosti výzkumných metod a možností jejich uplatnění v hudební pedagogice

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (07.03.2024)
Literature - Czech

Základní studijní literatura:

VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha : Karolinum 2017.

Doporučená literatura:

HOLAS, M, VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha : SPN 1987.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998.

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido 1996.

POLACH, E. Pravidla sazby diplomových prací. České Budějovice 1997.

Bui, Yvonne N. How to Write a Master′s Thesis. University of San Francisco, 2014. ISBN: 978-1452203515.

Murray, R. How to write the thesis. Buckingham : Open University Press, 2002. ISBN: 978-0335207190.

Winstanley, C. Writing a Dissretation for Dummies. Chichester : John Wiley&Sons, Ltd, 2009. ISBN 978-0-470-74270-9

Další literatura dle tématu diplomové nebo bakalářské práce.

Dle tématu bakalářské práce.

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (26.01.2023)
Teaching methods - Czech

Výuka probíhá prezenčně za podpory kurzu v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11580.

Last update: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (26.01.2023)
Syllabus -

1. Introduction to musicological issues, music pedagogy, primary and secondary information sources in music pedagogy. Mode of the Bachelor's thesis.

2 Techniques of working with information sources. Bibliographic citations and references to citation.

3. Processing and classification of knowledge. Ethics of scientific work. Structuring the theoretical part of the bachelor thesis.

4. Logic of research, content and methodology of research. Structuring of the research report. Subject and objectives of the research, working hypotheses.

5. Research methods and techniques in music education practice.

6. Structural, content, formal and linguistic requirements of the bachelor thesis.

Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)
Learning outcomes -

The student will explain the nature of the bachelor thesis and its purpose, explain the rules for selecting the topic, the choice of topic, the nature of the thesis, explain the time of the thesis, the prerequisites for mastering the thesis, the scientific nature of the thesis and the requirements for research, primary and secondary sources, the principles of citation standards.
The learner will characterize the principles for the following steps:
Introduction to the time period and issues,
objectives and methodology of the thesis,
characterization of sources,
Conceptual apparatus,
(subject matter - problem definition, previous research, working hypothesis, data to support the hypothesis).
The learner characterizes the writing strategy, i.e. what to explain, what to refer to in terms of formal logic, characterizes the way of expressing and formulating and the rules for justifying citations. The learner explains the difference between quotation, paraphrase and plagiarism, and explains the role of chapter, section and subsection, the structure of the thesis and the content of its parts.
The learner will present the concept of his/her own thesis according to the chosen content.

Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (23.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html