The aim of the course is to further develop the knowledge of modern German. There is a special emphasis on connecting the language practice with social, historical and cultural context. The course is based on work with texts featuring aspects of every day life and all four language skills are developed. The lecture of the course is focused on the facts of German-speaking countries (NMZ) and its content is: Geographical location of the NMZ. The political system of the NMZ and their current position in the world. Economic profile, social life, cultural and demographic peculiarities, customs and traditions, NMZ education system. History of the capitals of the NMZ and the federal states.
Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Cílem předmětu je prohloubení znalosti současného německého jazyka, a to i v závislosti na znalostech jazykového pozadí. V jazykových cvičeních se na základě běžných textů studenti zabývají vybranými gramatickými jevy německého jazyka; jazyková cvičení zároveň podporují rozvoj všech čtyř komunikativních dovedností (poslech, mluvení, čtení a psaní). V centru pozornosti je zlepšení vyjadřovacích schopností studentů v oblasti gramatiky (konjunktiv 1, infinitivní konstrukce, způsobová slovesa) a slovní zásoby, cílem je postupné dosažení úrovně B2+. Nad rámec procvičování gramatických jevů určených pro všechny seminární skupiny poskytují jazyková cvičení také možnost věnovat se individuálním potřebám jazykového zdokonalování jednotlivých studentů.
Přednáška předmětu je zaměřena na reálie německy mluvících zemí (NMZ) a její náplní jsou: Zeměpisná poloha NMZ. Politický systém NMZ a jejich současné postavení ve světě. Hospodářský profil, sociální život, kulturní a demografické zvláštnosti, zvyky a tradice, vzdělávací systém NMZ. Dějiny hlavních měst NMZ a spolkových zemí.
Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Aim of the course - Czech
Studující
vyjadřuje se srozumitelně a podrobně k široké škále témat běžného života(v ZS rodina, povolání, studium, žádost o místo, motivační dopis),
studující ovládá funkční styl médií,
vysvětí své stanovisko k aktuálním otázkám a uvádí výhody a nevýhody různých řešení,
píše srozumitelné texty na širokou škálu témat,
obhájí nebo vyvrátí určitý názor v diskusi v německém jazyce,
má přehled o reáliích německy mluvících zemí s přihlédnutím k Českým zemím,
vysvětlí základní rozdíly mezi reáliemi Německa, Rakouska a Švýcarska a dokáže popsat reálie Lucemburska a Lichtenštejnska.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta
120,0
Odpovídající množství kreditů
4 až 5
Přidělené kredity
4
Zakončení
Z+Zk
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
60 minut
Samostudium literatury (za semestr)
0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
11 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
12 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
25 hodin
Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Literature - Czech
BEZA, S. Podrobné reálie německy mluvících zemí. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998.
JUSTOVÁ, H. Deutschsprachige Länder. Praha: Fragment, 2006.
SPECHT, F. et al. Zwischendurch mal… Landeskunde. Ismaning: Hueber Verlag, 2012. ISBN 978-3-19-301002-5.
KOCH, L. Landeskunde - deutschsprachige Länder : Deutschland (Österreich, Schweiz)+ Begleitband : Anregungen - Arbeitsformen - Merkblätter. Regensburg: Wolf Verlag, 1999.
Tatsachen über Deutschland. Presse- und Informationsamt der Bundesregierung. Frankfurt/Main: Societäts-Verlag, 2013.
Schweizer Brevier. Kümmerly + Frey. Bern: aktuální vydání.
Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky k zápočtu:
Test na min. 70% (pí dr. Broukalová i ústní zkoušení). Celkem tři pokusy.
Požadavky ke zkoušce:
Závěrečný test z reálií Německa, Rakouska, Švýcarska, Lichtenštejnska a Lucemburska.
Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Syllabus - German
1. Konjunktiv I _ Einführung
2. Konjunktiv I _ Fortsetzung
3. Konjunktiv I _ Frage und Befehl in der indirekten Rede
4. Relativsätze
5. Partizipialkonstruktionen
6. Infinitivkonstruktionen, die Objekt- und Subjektsätze ersetzen
7. Infinitivkonstruktionen ohne zu, statt zu, um zu
8. Modalverben
9. Modalverben
10. starke und schwache Konjugation der deutschen Verben, Pluralbildung im Deutschen
11. Abschluss
Obsah části předmětu zaměřené na reálie tvoří témata:
Zeměpisná poloha německy mluvících zemí (dále jen NMZ).
Politický systém NMZ a jejich současné postavení ve světě.
Hospodářský profil.
Sociální život, kulturní a demografické zvláštnosti.
Zvyky a tradice.
Vzdělávací systém v NMZ.
Dějiny hlavních měst NMZ a hlavních měst jednotlivých spoklových zemí.
Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Learning outcomes - Czech
Studující:
chápe pojem "nepřímá řeč"
chápe funkci užívání nepřímé řeči
tvoří tvary Konjunktivu I ve všech časecha rodech
vyjádří v nepřímé řeči otázku
vyjádří v nepřímé řeči rozkaz
chápe pojem "Relativsatz"
chápe funkce vedlejší věty Relativsatz
tvoří ve všech pádech tvary vztažných zájmen
užívá správně tvary vztažných zájmen
tvoří vedlejší věty Relativsatz
chápe funkci participií
tvoří Partizip I, Partizip II a Gerundiv
nahrazuje vedlejší věty participiálními konstrukcemi
chápe funkci infinitivních konstrukcís zu
tvoří věty infinitivní konstrukce nahrazující vedlejší věty objektsatz a Subjektsatz
chápe funkci infinitivních konstrukcí s um zu, ohne zu, statt zu
tvoří věty s infinitivními konstrukcemi s um zu, ohne zu, statt zu
chápe funkci modálních sloves při jejich subjektivním a objektivním užívání
tvoří ve všech časech tvary modálních sloves
užívá modální slovesa správně ve větách
chápe specifika konjugace slabých a silných sloves
správně časuje slabá a silná slovesa
zhodnotí roli Lucemburska jako síla institucí EU
uvede argumenty pro znovusjednocení Německa a uvede příklady z reálií bývalé NDR
uvede příklady pro vliv německy mluvících zemích v Evropské unii po jejím rozšířenír v posledním třicetiletí
Last update: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (29.01.2025)