SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practical Language and Culture studies II - OPBG4G021A
Title: Jazyková cvičení a reálie II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 48 / 47 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D.
Carolina Meyer
prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Annotation -
The aim of the course is to further develop the knowledge of modern German. There is a special emphasis on connecting the language practice with social, historical and cultural context. The course is based on work with texts featuring aspects of every day life and all four language skills are developed. The lecture of the course is focused on the facts of German-speaking countries (NMZ) and its content is: Geographical location of the NMZ. The political system of the NMZ and their current position in the world. Economic profile, social life, cultural and demographic peculiarities, customs and traditions, NMZ education system. History of the capitals of the NMZ and the federal states.
Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Aim of the course - Czech

Studující

  • vyjadřuje se srozumitelně a podrobně k široké škále témat běžného života(v ZS rodina, povolání, studium, žádost o místo, motivační dopis),
  • studující ovládá funkční styl médií,
  • vysvětí své stanovisko k aktuálním otázkám a uvádí výhody a nevýhody různých řešení,
  • píše srozumitelné texty na širokou škálu témat,
  • obhájí nebo vyvrátí určitý názor v diskusi v německém jazyce,
  • má přehled o reáliích německy mluvících zemí s přihlédnutím k Českým zemím,
  • vysvětlí základní rozdíly mezi reáliemi Německa, Rakouska a Švýcarska a dokáže popsat reálie Lucemburska a Lichtenštejnska.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 120,0
Odpovídající množství kreditů 4 až 5
Přidělené kredity 4
Zakončení Z+Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 11 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 12 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 25 hodin
Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Literature - Czech

BEZA, S. Podrobné reálie německy mluvících zemí. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998.

JUSTOVÁ, H. Deutschsprachige Länder. Praha: Fragment, 2006.

SPECHT, F. et al. Zwischendurch mal… Landeskunde. Ismaning: Hueber Verlag, 2012. ISBN 978-3-19-301002-5.

KOCH, L. Landeskunde - deutschsprachige Länder : Deutschland (Österreich, Schweiz)+ Begleitband : Anregungen - Arbeitsformen - Merkblätter. Regensburg: Wolf Verlag, 1999.

Tatsachen über Deutschland. Presse- und Informationsamt der Bundesregierung. Frankfurt/Main: Societäts-Verlag, 2013.

Schweizer Brevier. Kümmerly + Frey. Bern: aktuální vydání.

Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky k zápočtu:

Test na min. 70% (pí dr. Broukalová i ústní zkoušení). Celkem tři pokusy. 

Požadavky ke zkoušce:

Závěrečný test z reálií Německa, Rakouska, Švýcarska, Lichtenštejnska a Lucemburska.

Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Syllabus - German

 1. Konjunktiv I _ Einführung

 2. Konjunktiv I _ Fortsetzung

 3. Konjunktiv I _ Frage und Befehl in der indirekten Rede

 4. Relativsätze

 5. Partizipialkonstruktionen

 6. Infinitivkonstruktionen, die Objekt- und Subjektsätze ersetzen

 7. Infinitivkonstruktionen ohne zu, statt zu, um zu

 8. Modalverben

 9. Modalverben

10. starke und schwache Konjugation der deutschen Verben, Pluralbildung im Deutschen

11. Abschluss

Obsah části předmětu zaměřené na reálie tvoří témata:

Zeměpisná poloha německy mluvících zemí (dále jen NMZ).

Politický systém NMZ a jejich současné postavení ve světě.

Hospodářský profil.

Sociální život, kulturní a demografické zvláštnosti.

Zvyky a tradice.

Vzdělávací systém v NMZ.

Dějiny hlavních měst NMZ a hlavních měst jednotlivých spoklových zemí.

Last update: Kafka Clemens, MA, BA, M.A. (06.02.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • chápe pojem "nepřímá řeč"
  • chápe funkci užívání nepřímé řeči
  • tvoří tvary Konjunktivu I ve všech časecha rodech
  • vyjádří v nepřímé řeči otázku
  • vyjádří v nepřímé řeči rozkaz
  • chápe pojem "Relativsatz"
  • chápe funkce vedlejší věty Relativsatz
  • tvoří ve všech pádech tvary vztažných zájmen
  • užívá správně tvary vztažných zájmen
  • tvoří vedlejší věty Relativsatz
  • chápe funkci participií
  • tvoří Partizip I, Partizip II a Gerundiv
  • nahrazuje vedlejší věty participiálními konstrukcemi
  • chápe funkci infinitivních konstrukcís zu
  • tvoří věty infinitivní konstrukce nahrazující vedlejší věty objektsatz a Subjektsatz
  • chápe funkci infinitivních konstrukcí s um zu, ohne zu, statt zu
  • tvoří věty s infinitivními konstrukcemi s um zu, ohne zu, statt zu
  • chápe funkci modálních sloves při jejich subjektivním a objektivním užívání
  • tvoří ve všech časech tvary modálních sloves
  • užívá modální slovesa správně ve větách
  • chápe specifika konjugace slabých a silných sloves
  • správně časuje slabá a silná slovesa
  • zhodnotí roli Lucemburska jako síla institucí EU
  • uvede argumenty pro znovusjednocení Německa a uvede příklady z reálií bývalé NDR
  • uvede příklady pro vliv německy mluvících zemích v Evropské unii po jejím rozšířenír v posledním třicetiletí
Last update: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (29.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html