Last update: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. (16.09.2022)
In the language exercises, students work on selected grammatical phenomena of the German language on the basis of common texts; the language exercises also support the development of all four communicative skills (listening, speaking, reading and writing). The focus is on improving students' expressive skills in grammar and vocabulary, with the aim of gradually reaching B2+ level. Beyond the practice of grammatical phenomena designed for all seminar groups, the language exercises also provide opportunities to address the individual language improvement needs of each student. Overview of the main topics. Conversational topics: family, occupation, study, job application, cover letter. The course includes a lecture on the culture and history of the German-speaking countries. This semester's program includes basic data on German, Austrian, and Swiss history from the 19th to the 21st centuries in a European context.
Last update: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. (14.09.2023)
V jazykových cvičeních se na základě běžných textů studenti zabývají vybranými gramatickými jevy německého jazyka; jazyková cvičení zároveň podporují rozvoj všech čtyř komunikativních dovedností (poslech, mluvení, čtení a psaní). V centru pozornosti je zlepšení vyjadřovacích schopností studentů v oblasti gramatiky a slovní zásoby, cílem je postupné dosažení úrovně B2+. Nad rámec procvičování gramatických jevů určených pro všechny seminární skupiny poskytují jazyková cvičení také možnost věnovat se individuálním potřebám jazykového zdokonalování jednotlivých studentů. Přehled hlavních témat: Gramatika: trpný rod, konjunktiv 2, slovosled a zápor. Konverzační okruhy: rodina, povolání, studium, žádost o místo, motivační dopis.
Součástí předmětu je přednáška z dějin NMZ. Jejím obsahem jsou základní data z německých, rakouských a švýcarských dějin od Vídeňského kongresu (1814/15), přes vznik Druhé německé říše (1871), Rakousko-Uhersko, Švýcarskou konfederaci od roku 1815 až po události nejnovější doby.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D. (25.08.2021)
Celková časová zátěž studenta
120,0
Odpovídající množství kreditů
4 až 5
Přidělené kredity
4
Zakončení
Z+Zk
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
2
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
60 minut
Samostudium literatury (za semestr)
0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
9 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
15 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
30 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D. (25.08.2021)
DUSILOVÁ, D. et al. Sprechen Sie Deutsch? Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. 4. 1. vyd. Praha: Polyglot, 1999. ISBN 80-86195-06-6.
HÖPPNEROVÁ, V., KERNEROVÁ J. Němčina v hospodářství. 4., přeprac. vyd. Praha: Ekopress, 2008. ISBN 978-80-86929-40-8.
HÖPPNEROVÁ, V. Deutsch an der Uni: němčina pro vysoké školy. 2., rozš. vyd. Praha: Ekopress, 2009. ISBN 978-80-86929-42-2.
KOITHAN, U., MAYR-SIEBER, T. et al.: Aspekte neu. Mittelstufe Deutsch. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen 2018. ISBN 978-3-12-605024-1.
MENZEL, F., HEŘMANOVÁ-MENZELOVÁ, R. Tematická učebnice němčiny. Jihlava: Jazyková škola Jihlava, 2002.
SANDER, I., DANIELS, A.; KÖHL-KUHN R. et al. Mittelpunkt neu B2: Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016. Deutsch als Fremdsprache. ISBN 978-3-12-676653-1.
MÜLLER, H. M. Schlaglichter der deutschen Geschichte. 3. Aufl. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, 2009. ISBN 3-89331-486-5. (v českém vydání: Dějiny Německa. Praha: Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-125-5.)
CONTZE, W., HENSCHEL, V. Deutsche Geschichte : Epochen und Daten. 6. Aufl. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1996.
ZÖLLNER, E. Geschichte Österreichs. Wien: Verlag für Geschichte und Politik, 1990. ISBN 3-7028-0304-1.
VEBER, V., HLAVÁČEK, I. et. al. Dějiny Rakouska. Praha: nakl. Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-491-2.
FAHRNI, D. Schweizer Geschichte. 7. Aufl. Zürich: Pro Helvetia, 1996. ISBN 3-908102-49-9.
HILGEMANN, W., KINDER, H. dtv- Atlas zur Weltgeschichte. 34. Aufl. München: 2000. ISBN 3-423-03001-1. (v českém vydání: Encyklopedický atlas světových dějin. Praha: Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-243-X.)
Requirements to the exam - Czech
Last update: MA Clemens Kafka, BA, M.A. (22.10.2022)
Zápočet z dějin NMZ:
- aktivní účast na přednášce,
- krátký test, který lze jednou opakovat.
Zkouška z jazykových cvičení:
- test – na minimálně 70% úspěšnosti, celkem 3 pokusy (1 řádný a 2 opravné).
Syllabus - Czech
Last update: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. (14.09.2023)
Sylabus- semináře
1. Mein Leben und meine Familie 2. Passiv in allen sechs Tempora 3. Passiv in allen sechs Tempora, Wiederholung 4. Vorgans- und Zustandspassiv 5. Umschreibungsformen des Passivs 6. Wortstellung im Haupt- und Nebensatz, Negation 7. Konjunktiv II und seine Bildung 8. Konjunktiv II und seine Umschreibung 9. Konjunktiv II und sein Gebrauch 10. Textarbeit 11. Textarbeit
Sylabus přednášky: Vídeňský kongres, politické ideje od 19. století, Německá říše 1871-1918, Výmarská republika, Třetí říše, Evropa po druhé světové válce, SRN 1949-1990, NDR 1949-1990, znovusjednocené Německo, Rakousko v 19. a 20. století, Švýcarsko a jeho neutralita.