SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of the German language I - OPBG3G042A
Title: Didaktika německého jazyka I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBG4G041A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
The aim of the course is to provide students with basic theoretical knowledge of the didactics of the German language. The intention is to present the theoretical knowledge of didactics as a starting point for the teacher's practice, as well as to clarify the feedback effect of language teaching practice on its theoretical reflection. The content of the course consists of the following topics: The subject of investigation of the didactics of the German language, didactics as a scientific and study discipline in teacher education and its relationship to other scientific fields. Objectives of teaching German as a foreign language. Didactic principles. Mandatory and recommended curriculum for teaching foreign languages. Development of foreign language teaching, didactic/methodical trends (from a historical perspective), alternative methods. Trends in the development of foreign language teaching in the post-communicative stage: teaching focused on the student, on activities, on tasks, on autonomous learning, etc.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • vhodně používá terminologii na základě studia odborné literatury z oblasti didaktiky německého jazyka,
  • orientuje se ve vybraných tématech didaktiky německého jazyka,
  • kriticky hodnotí výukové materiály z hlediska požadavků kurikulí a z hlediska možností jejich použití v praxi.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Cvičení: 1
Přednáška: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 18 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku 0 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Course completion requirements - Czech

- aktivní účast na semináři (80 %)

- tvorba portfolia (průběžné vedení a plnění úkolů v portfoliu) - portfolio je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams do 10. 6. 2025

- čtení odborných článků a plnění úkolů zadávaných na seminářích

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Literature - Czech

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

BLELL, G., LÜTGE, Ch. Fremdsprachendidaktik und Lehrerbildung – Konzepte, Impulse, Perspektiven. Münster: LIT Verlag, 2012. ISBN 978-3-643-11399-3.

BOTLÍK NUC, T. Didaktika cizích jazyků 2030+ Vybrané aktuální trendy, aplikace a praktické aktivity do výuky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2025. ISBN 978-80-7603-493-8. 

HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und ZweitspracheEin Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

MŠMT. Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+. 2020

NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt, 1996. ISBN 978-3-4684-9676-9.

NIEWELER, A. Fremdsprachen unterrichten. Ein Ratgeber für Studium und Unterrichtspraxis. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2019. ISBN 978-3-12-920375-0.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika)

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. Včetně doplňku, 2018.

ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache – Ausgewählte Themen (Sprachliche Mittel). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-130-2.

 

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Syllabus - Czech

Témata:

Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům.

Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka.

Didaktické zásady.

Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků. Aktuální problémy vzdělávací politiky s ohledem na výuku německého jazyka. Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.

Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické koncepty (z pohledu historického), alternativní metody.

Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • popíše rozvoj svých didaktických znalostí a dovedností na základě vlastního portfolia,
  • vysvětlí pojem didaktika cizího jazyka,
  • vysvětlí pojem mnohojazyčnost, uvede argumenty pro výuku cízího jazyka,
  • vysvětlí význam pojmů DAF/DAZ,
  • vyjmenuje didaktické W-Fragen (8) a uvede příklady,
  • vysvětlí a na příkladu popíše rozdíl mezi kognitivním, afektivním a psychomotorickým cílem, uvede alespoň jeden další příklad kategorizování cílů
  • vyjmenuje alespoň 4 vědecké disciplíny, které didaktiku němčiny ovlivňují, na příkladech popíše, jaký vzájemný vztah s didaktikou cizího jazyka disciplíny mají,
  • definuje a na příkladech vysvětlí pojem cíl vyučování německého jazyka,
  • vyjmenuje 4 základní řečové dovednosti,
  • vyjmenuje základní jazykové prostředky,
  • vysvětlí pojem klíčová kompetence a uvede konkrétní příklad rozvoje vybrané klíčové kompetence ve výuce němčiny, 
  • na příkladech vysvětlí alespoň 6 didaktických zásad výuky německého jazyka,
  • pomocí odborné terminologie vysvětlí následující pojmy: metoda, autonomní učení, RVP, ŠVP, SERRJ,
  • vysvětlí význam SERRJ, umí přibližně odhadnout jazykovou úroveň žáka dle SERRJ a navrhnout vhodné výukové materiály pro tuto úroveň, 
  • vyjmenuje, jaké informace lze najít v RVP a ŠVP, vysvětlí jak se oba dokumenty vztahují k výuce němčiny jako cizího jazyka,
  • uvede příklady svých silných a slabých stránek s ohledem na klíčové kompetence uvedené v Kompetenčním rámci absolventa/absolventy učitelství
  • popíše vliv vybraných kurikulárních dokumentů na výuku němčiny jako cizího jazyka,
  • charakterizuje základní didaktické/metodické koncepty výuky cizích jazyků ve 20. století, uvádí příklady jednotlivých aktivit, popisuje výhody a nevýhody vybraného přístupu,
  • popíše základní charakeristiky typické pro postkomunikativní přístup ve výuce cizího jazyka, 
  • popíše na příkladu alespoň 3 alternativní metody výuky německého jazyka,
  • uvede a zdůvodní alespoň 3 klíčové oblasti, které považuje za nezbytné pro etické chování učitele cizího jazyka,
  • na příkladu vysvětlí pojmy: celostní učení, výuka zaměřená na žáka, task-based learning, obsahově orientované učení, sebeřízené učení, microlearnig, gamifikace, heutagogika, eklektický přístup, konstruktivismus a konektivismus,
  • vyjmenuje základní složky učebnice německého jazyka,
  • vysvětlí rozdíl mezi učebnicovým souborem a učebnicí,
  • stanoví specifický a měřitelný cíl vzdělávací aktivity.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html