|
|
|
||
The aim of the course is to provide students with basic theoretical knowledge of the didactics of the German language. The intention is to present the theoretical knowledge of didactics as a starting point for the teacher's practice, as well as to clarify the feedback effect of language teaching practice on its theoretical reflection. The content of the course consists of the following topics: The subject of investigation of the didactics of the German language, didactics as a scientific and study discipline in teacher education and its relationship to other scientific fields. Objectives of teaching German as a foreign language. Didactic principles. Mandatory and recommended curriculum for teaching foreign languages. Development of foreign language teaching, didactic/methodical trends (from a historical perspective), alternative methods. Trends in the development of foreign language teaching in the post-communicative stage: teaching focused on the student, on activities, on tasks, on autonomous learning, etc.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
|
|
||
Studující:
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
|
|
||
- aktivní účast na semináři (80 %) - tvorba portfolia (průběžné vedení a plnění úkolů v portfoliu) - portfolio je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams do 10. 6. 2025 - čtení odborných článků a plnění úkolů zadávaných na seminářích Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN 978-3-8252-8422-0. BLELL, G., LÜTGE, Ch. Fremdsprachendidaktik und Lehrerbildung – Konzepte, Impulse, Perspektiven. Münster: LIT Verlag, 2012. ISBN 978-3-643-11399-3. BOTLÍK NUC, T. Didaktika cizích jazyků 2030+ Vybrané aktuální trendy, aplikace a praktické aktivity do výuky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2025. ISBN 978-80-7603-493-8. HENRICI, G., RIEMER, C. Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3. KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5. KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Ein Internationales Handbuch. Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5. MŠMT. Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+. 2020 NEUNER, G., HUNFELD, H. Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Berlin: Langenscheidt, 1996. ISBN 978-3-4684-9676-9. NIEWELER, A. Fremdsprachen unterrichten. Ein Ratgeber für Studium und Unterrichtspraxis. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2019. ISBN 978-3-12-920375-0. RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1. Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika) Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. Včetně doplňku, 2018. ŠVERMOVÁ, D., NEČASOVÁ, P. Linguodidaktik Deutsch als Fremdsprache – Ausgewählte Themen (Sprachliche Mittel). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-130-2.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Témata: Předmět zkoumání didaktiky německého jazyka, didaktika jako vědní a studijní disciplína v učitelském vzdělání a její vztah k ostatním vědním oborům. Cíle vyučování němčiny jako cizího jazyka. Didaktické zásady. Závazná a doporučená kurikula pro výuku cizích jazyků. Aktuální problémy vzdělávací politiky s ohledem na výuku německého jazyka. Rámcový vzdělávací program, Školní vzdělávací program, Společný evropský referenční rámec pro jazyky, Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Vývoj vyučování cizích jazyků, didaktické/metodické koncepty (z pohledu historického), alternativní metody. Tendence vývoje vyučování cizím jazykům v postkomunikativní etapě: výuka zaměřená na žáka, na činnost, na úkoly, na autonomní učení aj. Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Studující:
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2025)
|