SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Realities of German-speaking countries II - OPBG3G025A
Title: Reálie německy mluvících zemí II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 10 / 10 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Teacher(s): prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Annotation -
The aim of the course is to acquaint students with the knowledge of cognitive realities of Austria, Switzerland, Liechtenstein and Luxembourg. The lectures are based on the comparative principle of selected topics. The realities of these countries are compared with each other. An integral part of the course are also interesting things that students can use in the future in their German language lessons. The lecture is supplemented by seminar discussions on individual federal states or cantons. The content of the course consists of the following topics: Press and media, social life, cultural and demographic peculiarities, customs and traditions of these countries, their capitals and relations to the Czech Republic.
Last update: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (31.01.2024)
Aim of the course - Czech

 

Studující:

  • si osvojí a naučí využívat poznatky kognitivních reálií Rakouska, Švýcarska, Lucemburska a Lichtenštejnska,
  • srovnává a vyhodnocuje vybraná témata na spolkové úrovni v Rakousku a na kantonální úrovni vbe Švýcarsku,
  • osvojí si základní reálie Lucemburska a Lichtenštejnska,
  • diskutuje na aktuální politická a společenská témata těchto čtyř německojazyčných zemí. 
Last update: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (27.01.2025)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 90,0
Přidělené kredity 3
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 7 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 11 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 30 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (16.02.2022)
Course completion requirements - Czech

Kurs je zakončen zápočtem, který proběhne formou testu a má dva pokusy. 

Last update: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (31.01.2024)
Literature - Czech

HOMOLKOVÁ, B. Reálie německy mluvících zemí. Plzeň: Fraus, 1997-2005.

BEZA, S. Podrobné reálie německy mluvících zemí. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998.

JUSTOVÁ, H. Deutschsprachige Länder. Praha: Fragment, 2006.

SPECHT, F. et al. Zwischendurch mal… Landeskunde. Ismaning: Hueber Verlag, 2012. ISBN 978-3-19-301002-5.

KOCH, L. Landeskunde - deutschsprachige Länder : Deutschland (Österreich, Schweiz)+ Begleitband : Anregungen - Arbeitsformen - Merkblätter. Regensburg: Wolf Verlag, 1999.

Tatsachen über Deutschland. Presse- und Informationsamt der Bundesregierung. Frankfurt/Main : Societäts-Verlag, 2015. ISBN: 978-3-95542-161-8.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (28.05.2020)
Syllabus - Czech

Kurs reálií je v letním semestru věnován Rakousku, Švýcarsku, Lucembursku a Lichtenštejnsku. Je zakončen zápočtem, který proběhne formou testu a má dva pokusy.

Last update: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (27.01.2025)
Learning outcomes - Czech

 

Studující:

  • popíše polohu Rakouska, Švýcarska, Luicemburska a Lichtenštejnska v Evropě prostředky fyzikálního zeměpisu,
  • vysvětlí princip federalismu v Rakousku a ve Švýcarsku,
  • charakterizuje postavení němčiny jako státního a komunikativního jazyka v těchto čtyřech státech,
  • uvede přehledjejich politického systému a vyjmenuje hlavní parlamentní politické strany,
  • objasní náboženskou otázku v církevně rozděleném Německu, zmíní se o státních svátcích na federální urovni a na úrovni jednotlivých spolkových zemí,
  • uvede příklady z jejich mediální mapy (tisk, rozhlas, televize) a z oblasti kultury a zmíní formy její podpory (hudba, divadla, vydavatelství),
  • analyzuje hospodářské systémy dotčených zemí,
  • charakterizuje specifika školského systému v jednotlivých zemích od základní po vysoké školy.
Last update: Tvrdík Milan, prof. PhDr., CSc. (06.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html