|
|
|
||
The course allows students to concretize the knowledge and skills from the subject Didactics of FJ I. During independent work at a chosen type of school or other educational institutions and under the guidance of an experienced teacher or lecturer, they will have the opportunity to understand the basic topics associated with educational reality and reflect it through theoretical and practical activities at the faculty. The student will create a "didactic diary" (portfolio) and formulate a personal list of key issues for further preparation for the follow-up study of teaching. Collaborative reflection on practice is also part of the course. The student will also become familiar with basic observation and evaluation tools (observation sheets and observation techniques). Topics of observation and reflection include: the school and the place of the school subject in it, the language classroom, the language teacher, the pupil and the student in a language class, didactic material, the curriculum, lesson observation, lesson reflection, foreign language as a leisure activity.
Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Student reflektuje výuku francouzského jazyka v oblastech zadaných vyučujícím kurzu:
Student používá reflektivní nástroje ICT (padlet) ke společné reflexi. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
4 hodiny (části hodin) strávené výukou – mikrovýstupy ve dvojici nebo samostatně, domluvené a předem připravené ve spolupráci s provázejícím učitelem. 8 hodin strávených ve výuce pozorováním výuky nebo nepřipravenou asistencí provázejícímu učiteli podle jeho pokynů. 4 hodiny strávené konzultacemi a reflexemi s provázejícím učitelem. 12 hodin reflektivní seminář s vyučujícím UK PedF. 22 hodin samostudia - přípravy mikrovýstupů, zpracování úkolů do portfolia a studiem odborné literatury, tj.: Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin (hledání odpovědí na praktické problémy v teoretické literatuře kurzu Didaktika FJ I a učebnicích)
Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
12 hodin praxe ve školách a zařízeních. Zpracování reflektivního portfolia a reflexe s vyučujícím. (Portfolio lze případně předložit po opravě a doplnění ke druhému posouzení) Zpracování průběžných úkolů. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; MAZÁČOVÁ, N.; KRČMÁŘOVÁ, T.; KOSTKOVÁ, K.; KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. PESCHEUX, M. Analyse de pratique enseignante en FLE/S. Paris: L´Harmattan, 2007. TELLIER, M., CADET, L. (dir.) Le corps et la voix de l´enseignant : théorie et pratique. Paris: Maison des Langues, 2014. ALEXANDRE, D. Les méthodes qui font réussir les élèves. Paris : ESF éditeur, 2011. PERETTI, A. de, MULLER, F. Mille et une propositions pédagogiques. Paris : ESF éditeur, 2008. DUVILLARD, J. Ces gestes qui parlent. Paris : ESF éditeur, 2016. PERRENOUD, P. Métier d’élève et le sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF éditeur, 1994.
Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.01.2025)
|