SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
French Literature I - 17th- 18th century - OPBF4F032A
Title: Francouzská literatura I
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 40 / 170 (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Pre-requisite : OPBF4F022A
Is pre-requisite for: OPBF4F044A
Annotation -
After a short introduction to the Renaissance and Humanism (François Villon, Pierre de Ronsard, François Rabelais, Michel de Montaigne) of the 16th century the students realise the continuity of mental development and adopt the notions connected with the literature of classicism and the Enlightenment: genres, authors, ideas and works of art. The historical and cultural excursion to the 17th and 18th centuries facilitates the students’ understanding of paradigms, values and aesthetical requirements of classicism lingering to Preromanticism. The next phase of development, the philosophy of rationalism evolving into the Enlightenment of the 18th century, radically transforms the subject matter of literary works, the development of theatre, artistic prose and poetry. In practical part, the students focus on general interpretative activities with chosen texts, they learn to apply the literary terminology on aesthetic and mental values, which are represented by the literary works given. This process enables them to read and better comprehend the works of remote historical eras which are yet the base of modern, including current, European literature, and belong to the intellectual equipment of a well-educated person, all the more so a future teacher. The main topics are: French Academy, préciosité and the development of classicistic aesthetical rules, the genres of tragedy and comedy, the philosophy of rationalism; the history of art and culture of the 18th century in France, French philosophers and encyclopedists, philosophical fairy tale; epistolary novel, realistic short story and novel, European context, theatre and poetry.
Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Milena Fučíková (Francouzská literatura 16. a 18. století: dějiny, autoři, texty):

Student/ka bude po přečtení povinné literatury mít přehled o literatuře 16. a 18. století.

Student/ka si bude schopen/na odborně rozebrat významná literární díla francouzské literatury tohoto období ve francouzském odborném jazyce.

Student/ka si bude schopen/na vytvořit smysluplný referát na základě četby odborné literatury  a na základě vlastního výběru z do českého jazyka přeložených děl.

Renáta Listíková 17. století: dějiny, autoři, díla

Student/ka bude mít po studiu odborné literatury, společných rozborech reprezentativních textů a vlastní četby uvědomělý přehled o francouzské literatruře a kultuře XVII. století

Student/ka bude schopen/na pojednat o literárních žánrech a kanonických dílech XVII. století

Stdent/ka dokáže rozbrat literární úryvek podle pravidel "explication de texte", tak, jak se to naučí během práce v seminářích

Studet/ka dokáže, na základě vlastní četby, zpracovat tzv. "fiche de lecture"

Last update: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
Descriptors - French

Přímá výuka Renáta Listíková

 6x45 minut (seminář), 6x 130 minut (přednáška) - možnost prolínání obou


Přímá výuka Milena Fučíková:

6x45 minut (seminář), 6x 130 minut (přednáška)

Časová zátěž studenta: 135 hodin

Přidělené kredity 5

Zakončení Z + ZK

 

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 15minut

Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury.

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře: 25 minut

Studenti si prostudují (přečtou, vyhledají neznámá slovíčka, povšimnou si formálních charakteristik úryvků)  materiály - literární úryvky, které jim vyučující s předstihem dodá v MS Teams (Čítanka francouzských textů, povinná četba v souborech pdf, pedagogicky zaměřená videa a podcasty apod.). Průběžně čtou doporučenou literaturu a připravují podklady pro čtenářské deníky.

Samostudium literatury (za semestr): 55 hodin

Na první přednášce/semináři budou studenti seznámeni se systémem průběžné četby a analýzy literárních textů a ukončením předmětu. Samostatně si během semestru nastudují doporučenou literaturu, kterou najdou v SIS, případně jim ji částečně poskytne vyučující v souborech.pdf ve francouzském originále.

Práce se studijními materiály (za semestr) : 10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr) : 10 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce (čtenářský deník) : 10 hodin

Příprava na Zk+Záp: 5 hodin

 

 

Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Course completion requirements - French

Předmět je ukončen Zápočtem a Zkouškou (5 kreditů). Minimálně 70 % správných odpovědí v písemném testu.

POŽADAVKY k zápočtu: čtenářský deník - písemná práce - Čtenářský deník s charakteristikou 10 povinných literárních děl a "Liste de lecture" - seznam všech přečtených literárních děl z období 16., 17., a 18. století včetně titulů odborné literatury a prostudovaných kapitol. Součástí zápočtu je kolokvium, tedy rozhovor, který ověří četbu doporučené literatury. Student/ka předloží před písemným testem seznam četby na základě svého zájmu o francouzskou literaturu 16., 17. a 18. století.

 

POŽADAVKY ke Zkoušce: písemný test ve francouzském jazyce. Úspěšnost testu: 70% správných a srozumitelně formulovaných odpovědí.

Výstupní písemný test ze znalostí literárního historického vývoje 16., 17. a 18. století ve Francii v rozsahu učebnice XVIe, XVIIe, XVIIIe siècle (collection Lagarde et Michard, Bordas, 1990 a další vydání).

- četba povinné (viz Literatura červeně, případně tučně pro tituly ze 17. století) a doporučené literatury ve francouzském jazyce nebo v překladech (doporučuji přečíst dílo celé), pro díla 16. a 18. století např.:

 

VILLON F. Závěť a jiné balady. Praha: Garamond, 2018.

MONTAIGNE M. de Eseje. Praha: ERM, 1995. 

RABELAIS F. Gargantua a Pantagruel. Praha: Odeon, 1968.

RONSARD P. de Tři lásky. Praha: Mladá Fronta, 1998.

VOLTAIRE. Candide. Paris: Larousse, 1970. (francouzsky v pdf)

DEFOE D. Robinson Crusoe. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1967.

KUNDERA M. Jakub a jeho pán. Pocta Denisi Diderotovi. Brno: Atlantis, 1981.

LACLOS. Nebezpečné známosti (francouzsky v pdf)

PREVOST A., F. Manon Lesacautová. Praha: Odeon, 1983.

Last update: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura do čtenářského deníku za 16. a 18. století:

VILLON F. Závěť a jiné balady. Praha: Garamond, 2018.

MONTAIGNE M. de Eseje. Praha: ERM, 1995. 

RABELAIS F. Gargantua a Pantagruel. Praha: Odeon, 1968.

RONSARD P. de Tři lásky. Praha: Mladá Fronta, 1998.

VOLTAIRE. Candide. Paris: Larousse, 1970. (francouzsky v pdf)

DEFOE D. Robinson Crusoe. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1967.

KUNDERA M. Jakub a jeho pán. Pocta Denisi Diderotovi. Brno: Atlantis, 1981.

LACLOS. Nebezpečné známosti (francouzsky v pdf)

PREVOST A., F. Manon Lescautová. Praha: Odeon, 1983.

 

Povinná četba děl 17. století je vyznačena tučně v sylabu výuky R. Listíkové

Doporučená literatura:

AUERBACH E. Mimesis. Praha: Mladá fronta, 2002.

ČERNÝ, V. Soustavný přehled obecných dějin literatury naší vzdělanosti III. Baroko a klasicismus. Jinočany: H&H, 2005.

CURTIUS E. R. Evropská literatura a latinský středověk. Praha: Triáda, 1998.

D’ORMESSON, J. Une autre histoire de la littérature française. Les écrivains du Grand siècle. Paris, E. J. L. édition, 1998. Coll. Librio.

D’ORMESSON, J. Une autre histoire de la littérature française. Le théâtre classique. Paris :  E. J. L. édition, 2000. Coll. Librio.

Kant, Qu’est-ce que les lumières ? éd. de poche en GF, Cassirer, Ernst, La philosophie des Lumières. Trad. fr., Paris : Fayard, 1966, 1970. 

LAGARDE, A., MICHARD, L. Le XVIe siècle. Le XVIIe siècle. Le XVIIIe siècle. Anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1998 et autres éditions.

Slovník světových literárních děl. Praha: Odeon, 1988.

Slovník spisovatelů: Francie, Švýcarsko, Belgie, Lucembursko. Praha: Odeon 1988.

SPITZER L. Stylistické studie z románských literatur. Praha: Triáda, 2010.

ŠRÁMEK, J., Panorama francouzské literatury od počátku po současnost. Brno, Host, 2012 (zvláště kapitoly 5, 6, 7)

ŠUMAN, Záviš. "Galantní kultura ve Francii 17. a 18. století", Svět literatury 39, 2009, p. 205-209.

ŠUMAN, Záviš. Melpoména. Praha : Karlinum, 2019.

BEAUSSANT, Philippe. Le Roi-Soleil se lève aussi. Paris, Gallimard, 2000. Český překlad R. Listíková, Král Slunce také vstává. Praha, UK Pedagogická fakulta, 2012.

ZATLOUKAL, Antonín, Studie o francouzském románu. Olomouc : Votobia, 1995, s. 3-128. [Montesquieu, Voltaire, Prévost, Diderot : kvalitní « úvodové » studie]

VESELÝ, Jindřich, Studie z francouzského osvícenství. Román a rozum : Montesquieu, Voltaire, Diderot, Jean-Jacques Rousseau a jeho doba. Praha : Karolinum, 2003.

 

 

Last update: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
Syllabus - French

Četba v originále, případně doporučujeme četbu v českém překladu a poté část díla v originále. Díla vyznačená tučně a kurzívou, jsou základem seznamu četby, který studenti předloží k zápočtu.

Sylabus (po týdnech):

1. MF (Milena Fučíková) Balada na pomezí středověku a renesance: François VILLON;

2. MF Největší francouzský renesanční básník: Pierre de RONSARD; Sonety a překlady; Rabelais, Montaigne

 

3. RL (Renáta Listíková) Francouzská akademie a kodifikace spisovného literárního jazyka - text zakládající listiny. Salóny, preciózní poezie Vincent Voiture, François Malsherbes, Preciózní román: Mlle de Scudéry "La carte du tendre";. Barokní tendence v dramaturgii: moment překvapení a nadpřirozeno. Postupný přechod ke klasicistní estetice. Pierre Corneille,  Médée (1635).

4. RL Filozofický rámec 17. století. Filozofie racionalismu a Kartesianismus: René Descartes, Discours de la méthode, Traité des passions. Formování klasicistní estetiky, Boileau, Chapelain, Pierre Corneille, Le Cid (1637)

5. RL  Vrcholné klasicistní tragédie Pierre Corneille, Horace,  Britanicus ; Jean Racine Bérénice. Racinova koncepce člověka, jeho pojetí antické tragédie - Phèdre et Hippolyte ; psychologie postav a zničující důsledky milostné vášně

6. RL  Molière. Klasicistní komedie odrazem mravů soudobé společnosti: Tartuffe, L´Avare, Les précieuses ridicules, Misanthrope, Bourgeois gentilhomme, Dom Juan, Le malade imagianire... Komično a jeho podoby, realismus charakterů.

7. RL Moralisté - De La Rochefoucauld, La Bruyrère : nesmlouvavý pohled na lidské charaktery a dvorské pokrytectví - Les Maximes, Les Caractères (úryvky).Jean de La Fontaine a žánr bajky. Les Fables a jejich didaktický potenciál. Jansenismus - Blaise Pascal, Lettres provinciales; Pensées (úryvky)

8. RL Přechod k Osvícenstí 18. století. Klasicistní román - Mme de La Fayette, La Princesse de Clève ; Fénelon, Télémach

Poznámka: tituly tučně jsou součásti povinné četby. Student si vybere 5 děl povinně, které přečte celé. Z dalších bude pracovat alespoň s úryvky.

 

9. MF Dějiny umění a kultury 18. století ve Francii

10. MF Největší francouzský filosof a myslitel: VOLTAIRE a filosofická pohádka Candide

11. MF Román v dopisech: LACLOS a MONTESQUIEU

12. Realistická povídka a román: DIDEROT

Last update: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Milena Fučíková, Renáta Listíková

Posluchač si osvojí tradičně požadované znalosti francouzského jazyka k četbě textů v originálu.

Posluchač bude mít přehled o literatuře a kultuře doných období.

Posluchač získá povědomí o celkovém kontextu frankofonie a jejím místě v současném světě (v 17. a 18. století byla Francie koloniální mocností).

Posluchač bude doveden k odbornému porozumění francouzské literatuře jakožto součásti západní/evropské kultury.

Posluchač získá znalosti literární teorie a kritiky (s důrazem na rozdíly mezi českou a francouzskou tradicí a terminologií), naučí se práci se sekundární literaturou, dokáže rozebrat konkrétní text - úryvek z díla podle francouzské metody "explication de texte" a následně aplikovat nabyté znalostí v překladové práci či v produkci vlastních textů.

Prostřednictvím četby a literárních rozborů v seminářích bude kultivován ústní a písemný projev v češtině i ve francouzštině.

Širší teoretický a mezioborový záběr pěstuje schopnost vidět souvislosti a samostatně myslet.

Last update: Listíková Renáta, PhDr., Dr. (02.10.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html