|
|
|
||
The student gets acquainted with the conception of French syntax. He or she pays attention to congruent and different sentence patterns and specific phenomena related to them. The student is informed about the semantic character of French syntax. He or she notices the high frequency of semi-predicative constructions (particularly with the infinitive, le gérondif, and le participe présent) and understands their formation and employment conditioned for instance by the occurrence of the same subject in two juxtaposed clauses, or by the potential functional shift, whereby a subject of the main clause becomes an object of the subordinate clause. The student focuses particularly on subordinate clauses and their form. He or she also realises the existence of the subordinate result clause and the missing types compared to Czech, for example the locative and modal types of subordinate clauses. When analysing French texts, the student puts into effect the knowledge of sequence of tenses, especially the issue of content clauses, and would simultaneously observe the occurrence of l’indicatif, le subjonctif, or le conditionnel (au cas où) after some expressions. The student attempts to make use of the range of potential conjunctions (less frequent ones as well) in connection with the given type of subordinate clause. He or she distinguishes stylistic nuances of the individual conjunctions, and masters the conversion of simple sentences to complex sentences while maintaining the default type, and vice versa. With respect to a tendency towards interweaving of the miscellany of syntactic classes, the student’s attention is drawn to the potential projection of some meanings of subordinate clauses to paratactic dimensions, e.g. in the context of an adverbial clause de l’opposition converted into a compound sentence using adversative conjunctions such as mais, etc.
Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých kategoriálních alomorfií verbálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé kategoriální sémy nesoucí. Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|
|
||
ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY BĚHEM SEMESTRU Samostudium literatury (za semestr): 15 hodin ČASOVÁ NÁROČNOST PŘÍPRAVY PLNĚNÍ ATESTACE Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
Podmínkou splnění je 80% aktivní účast na seminářích a zvládnutí závěrečného testu. Písemný test ověřuje znalost slovesných tvarů, klíčové teorie slovních druhů obecně a slovesné morfologie. Ke splnění atestace je požadována 80% úspešnost v písemné práci v závěru semestru: dosažení výsledku 80% předpokládá 80% správnost vyplnění písemné práce s tím, že chybování v nejzákladnějších znalostech (volba pomocných sloves v komplexních tvarech, konjugačních paradigmatech sloves AVOIR, ÊTRE, ALLER, VENIR, modálních slovesech, kausálních slovesech a podobně a základní orientaci v simplexních a komplexních tvarech verbálních paradigmat) je s úspěšným splněním atestace neslučitelné. Zápočtový test je možné jednou opakovat. Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
BAYLON, Ch., FABRE, P. Grammaire systématique de la langue française. Paris : Nathan. 1973. BÉCHADE, H. Grammaire française. Paris : Presses Universitaires de France. 1994. BÉCHADE, H. Syntaxe du français moderne et contemporain. Paris : Presses Universitaires de France. 1986. BONNARD, H. Code du français courant. Paris : Magnard. 1989. DAMOURETTE, J., PICHON, E. Des mots à la pensée. Essai de grammaire de la langue française. Paris : Éditions d’Artrey. 1930-1952. GREVISSE, M., GOOSSE, A. Le bon usage. Bruxelles : De Boeck-Duculot. 2011. HANSE, J., BLAMPAIN, D. Dictionnaire des difficultés du français. Bruxelles : De Boeck-Duculot. 2012. CHEVALIER, J.-Cl., BLANCHE-BENVENISTE, C., ARRIVÉ, M., PEYTARD, J. Grammaire du français contemporain. Paris : Larousse. 1997. LE GOFFIC, P. Grammaire de la phrase française. Paris : Hachette. 1994. MÜLLEROVÁ, E. Nahlédnutí do syntaxe francouzského jazyka. E-kniha (www.publi.cz) Praha: Knihovna Pedf UK, 2018. PINCHON, J. Morphosyntaxe du français. Étude de cas. Paris : Hachette. 1986. RIEGEL, M., PELLAT, J.-Ch., RIOUL, R. Grammaire méthodique du français. Paris : Presses Universitaires de France. 2009. WILMET, M. Grammaire critique du français. Louvain-la-Neuve : Duculot. 1997. Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
(1) Slovo, lexie, lexikální jednotka (2) Slovní druhy (2.1) Teorie slovních druhů a jejich čtyři definiční vymezení (2.2) Syntaktické vymezení slovních druhů (2.3) Slovní druhy v češtině a ve francouzštině (2.4) Podrozdělení slovních druhů (3) Morfologie, morfonologie, syntax, morfosyntax (4) Flexe (deklinace, konjugace), kongruence, gradace (5) Grafická verbální morfosyntax (5.1) Základní alomorfie (5.2) Alomorfie nepravidelných paradigmat (5.3) Korelace mezi alomorfiemi (5.4) Paradigmatika alomorfií (6) Orální verbální morfosyntax (6.1) Základní alomorfie (6.2) Alomorfie nepravidelných paradigmat (6.3) Korelace mezi alomorfiemi (6.4) Paradigmatika alomorfií (7) Morfematické vztahy (7.1) Morfematické řetězce (7.1) Distribuce morfematických řetězců (8) Paradigmatické vztahy (9) Syntagmatické vztahy Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
|
|
||
(1) Morfosyntax sloves: studující dokáže na základě distribuční analysy morfemických řetězců a analysy parametrů jejich alomorfie identifikovat morfemické řetězce sloves.
(1.1) Klasifikace sloves: studující dokáže na základě parametrů alomorfie verbálních morfemických řetězců a sémické analysy jejich sémémů (a zejména sémantémů) tyto přiřadit k některé z morfologicky či sémanticky definovaných logických tříd.
(1.2) Variační lingvistika sloves: studující dokáže vytvořit či kategoriálně identifikovat všechny alomorfie verbálního morfemického řetězce.
(1.3) Morfosyntaktické kategorie sloves: studující dokáže identifikovat sémy gramatických morfémů jednotlivých kategoriálních alomorfií verbálních morfemických řetězců a naopak rovněž vytvořit verbální alomorfní řetězce jednotlivé kategoriální sémy nesoucí. Last update: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (02.02.2025)
|