|
|
|
||
Tento kurs navazuje na kurs “Didaktika dějepisu I” a rozvíjí schopnost studentů orientovat se v tomto vědním oboru. Studenti si prohlubují své teoretické a praktické dovednosti, pozornost se soustředí na rámcové vzdělávací programy pro základní školu, pro gymnázium a pro střední odborné školy. Studenti se také seznámí s některými kurikulární trendy ve výuce dějepisu v zahraničí a s probíhající revizí RVP ZV. Jádrem semináře bude studentská práce s předem určenými tématy a jejich prezentace.
Témata semináře:
1. Rámcové vzdělávací programy pro ZV, Gymnázia, SOŠ
2. Aktuální kurikulární trendy - revize RVP ZV
3. Historická gramotnost v kontextu revize RVP ZV
4. Historická a didaktická analýza zvoleného tématu
5. Metodická analýza zvoleného tématu
Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (06.10.2024)
|
|
||
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními kurikulárními dokumenty a aktuálnímu kurikulárními trendy (především s probíhající revizí RVP ZV). Studenti si také zkusí plánovat kurikulum v rozsahu tematických celků. Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||
Last update: Entnerová Kateřina, DiS. (28.08.2023)
|
|
||
Podkladem k atestaci jsou dvě prezentace provedené v rámci semináře vztahující se k jednomu tématu. První prezentace je orientační, tj. obsahuje historiografickou analýzu a “širší” didaktickou analýzu. historiografická analýza obnáší přehled zásadních konceptů a pohledů a historiografie na zvolené téma )včetně charakteristiky důležitých knihy, článků atp.), “širší” didaktická analýza přináší přehled co učebnice říkají k danému tématu, jaké zdroje jsou dostupné (pořady, filmy, aplikace, videa na YT ad.) a jaké vzdělávací cíle lze v rámci zvoleného tématu realizovat (včetně přesahů k jiným oborům a gramotnostem). Druhá prezentace je zaměřena metodicky. Studenti vytváří metodický návrh výukové jednotky z jimi zvoleného tématu. Využívají přitom výsledky první analýzy. Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
BARTON, Keith C - LEVSTIK, Linda S.: Doing history: Investigating with children in elementary and middle schools. Routledge, 2011. BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena - PRŮCHA, Jan: Sondy a analýzy: učebnice dějepisu-teorie a multikulturní aspekty edukačního média. Ústav pro informace ve vzdělávání-Divize nakladatelství Tauris, 2009. HAVLŮJOVÁ, Hana; NAJBERT, Jaroslav. Hledání nového konsensu: Učíme dějepis ve veřejném zájmu?. Historie–Otázky–Problémy (History, Issues, Problems), 2018, 10.1: 15-31. KRATOCHVÍL, Viliam: Modely na rozvijanie kompetencii ziakov. Stimul, 2004. LABISCHOVÁ, Denisa: Genderová dimenze zahraničních učebnic dějepisu: obsahová analýza edukačního média. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd. 2015, roč. 29, s. 95-110. NAJBERT, Jaroslav: Dějepisné narativy normalizace v učebnicích. In: KOPAL, Petr (ed.): Film a dějiny 4: Normalizace. ÚSTR – Casablanca, Praha 2014, s. 539–555. PINKAS Jaroslav: Meziválečné období v německých učebnicích dějepisu. In: GONĚC, Vladimír (red.): Česko-slovenská historická ročenka 2011. Academicus, Brno 2011, s. 173–179. PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie, výzkum a potřeby praxe, in: MAŇÁK, Josef – KLAPKO, Dušan (ed): Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, s. 9-21. Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
skupinová práce diskuse prezentace Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (28.08.2024)
|
|
||
Studenti charakterizují pojetí vzdělávacího obsahu podle návrhu revidovaného kurikula RVP ZV (2024). Studenti plánují kurikulum v souladu s platnou legislativou i navrhovanými revizemi RVP. Studenti charakterizují jednotlivé kategorie vzdělávacího obsahu. Studenti aplikují teoretické zásady při plánování kurikula. Last update: Pinkas Jaroslav, Mgr., Ph.D. (06.10.2024)
|