|
|
|
||
The course presents basic knowledge about human health in a holistic concept, with an emphasis on the health of a preschool child. Attention is paid to the factors determining the health of the child and the possibilities of influencing them in pre-school facilities. The most common health risks and diseases of preschool children are discussed, including training in providing pre-medical first aid.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
aim of the course is to provide students with a basic amount of health information related to preschool age and motivate them to actively deepen their own health literacy.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Předmět má 1 kredit dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 30 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 4 hodinám, práce se studijními materiály (za celý semestr) 3 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 4 hodin. Příprava na zápočet 4 hodiny. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
|
|
||
Bernatová, Eva a kol. Mladý zdravotník. 3. přeprac. a rozšířené vyd. Praha: Český červený kříž, 2017. 81 s. ISBN 978-80-87729-18-2. Fiala, Miloš a Vilášek, Josef. Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 208 s. ISBN 978-80-246-1856-2. Kebza, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd. Praha: Academia, 2005. 263 s. ISBN 80-200-1307-5. Hanušová, Jaroslava. Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 72 s. ISBN 978-80-7290-782-3. Hanušová, Jaroslava. Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 75 s. ISBN 978-80-7290-647-5. Holčík, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 293 s. ISBN 978-80-210-5239-0. Tomanová, Jitka a Kopecký, Miroslav. Úrazy a první pomoc u dětí. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 74 s. ISBN 978-80-244-3506-0. Základy první pomoci. 2. upravené vyd. Praha: Český červený kříž, 2017. 74 s. ISBN 978-80-87729-22-9. Zdravotník zotavovacích akcí. 8., přepracované vyd. Praha: Český červený kříž, 2017. 191 s. ISBN 978-80-87729-23-6. Zvírotský, Michal. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy: učební text pro studenty pedagogických oborů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 80 s. ISBN 978-80-7290-431-0.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.01.2020)
|
|
||
Atest bude udělen na základě: -aktivní účasti na výuce - účast na praktiku vybraných úkonů předlékařské první pomoci. - průběžném plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. - úspěšném absolvování zápočtového testu (min. 75 %). Test bude obsahovat uzavřené i otevřené otázky. Budou vypsány tři termíny pro zápočet. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (31.01.2023)
|
|
||
1) Health and disease – systemic concept. 2) Determinants of health and health promotion in pre-school setting. 3) Health risks in preschool age. 4) Principles of care for chronically ill patients. The issue of chronically ill children in pre-school facilities. 5) Principles of pre-medical first aid in children. 6) Practical course of selected pre-medical first aid procedures. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Studující - uvede základní definice předlékařské první pomoci, - objasní vztah mezi laickou technikou první pomocí a předlékařskou první pomocí, - vysvětlí význam a vzájemné propojení integrovaného záchranného systému, - uvede příklady základních priorit, pravidel předlékařské první pomoci, - chápe význam cílů předlékařské první pomoci, - objasní platné (aktuální) postupy a prakticky ukáže základní vyšetření poraněného u předlékařské první pomoci, - prakticky ovládá život zachraňujících úkonů dle platných guidelines, - předvede na modelu resuscitaci dle věkových zvláštností, - dokáže popsat rozdíl mezi jednotlivými typy krvácení, - identifikuje a správně prakticky předvede použití pomůcek při zástavě krvácení, včetně ošetření ran, - popíše postup předlékařské první pomoci u zlomenin a poranění kloubů, - vysvětlí a správně prakticky aplikuje pomůcky při poranění měkkých tkání, - prakticky ovládá základní techniky obvazování, - používá vhodné způsoby při ošetření tepelných poranění, - uvede nejčastěji příklady příčin kolapsového a šokového stavu, - určí kroky předlékařské první pomoci při poranění zvířetem, - aplikuje pomůcky z lékárničky první pomoci na konkrétní poranění, - dokáže provést evidenci úrazů, - vysvětlí a prakticky ukáže postup předlékařské první pomoci u vybraných chronických onemocnění a úrazů dítěte na 1. stupni ZŠ. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
|