SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Health Literacy - OPB03P408A
Title: Zdravotní gramotnost
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / 33 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Additional information: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8720
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Incompatibility : OPBZ1P017B
Annotation -
The course presents basic knowledge about human health in a holistic concept, with an emphasis on the health of a preschool child. Attention is paid to the factors determining the health of the child and the possibilities of influencing them in pre-school facilities. The most common health risks and diseases of preschool children are discussed, including training in providing pre-medical first aid.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
Aim of the course -
aim of the course is to provide students with a basic amount of health information related to preschool age and motivate them to actively deepen their own health literacy.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
Descriptors - Czech

Předmět má 1 kredit dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 30 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 4 hodinám, práce se studijními materiály (za celý semestr) 3 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 4 hodin. Příprava na zápočet 4 hodiny.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (28.12.2022)
Literature - Czech

Bernatová, Eva a kol. Mladý zdravotník. 3. přeprac. a rozšířené vyd. Praha: Český červený kříž, 2017. 81 s. ISBN 978-80-87729-18-2.

Fiala, Miloš a Vilášek, Josef. Vybrané kapitoly z ochrany obyvatelstva. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 208 s. ISBN 978-80-246-1856-2.

Kebza, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd. Praha: Academia, 2005. 263 s. ISBN 80-200-1307-5.

Hanušová, Jaroslava. Krizově intervenční minimum pro pedagogické pracovníky: ochrana zdraví a první pomoc. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. 72 s. ISBN 978-80-7290-782-3.

Hanušová, Jaroslava. Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 75 s. ISBN 978-80-7290-647-5.

Holčík, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 293 s. ISBN 978-80-210-5239-0.

Tomanová, Jitka a Kopecký, Miroslav. Úrazy a první pomoc u dětí. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 74 s. ISBN 978-80-244-3506-0.

Základy první pomoci. 2. upravené vyd. Praha: Český červený kříž, 2017. 74 s. ISBN 978-80-87729-22-9.

Zdravotník zotavovacích akcí. 8., přepracované vyd. Praha: Český červený kříž, 2017. 191 s. ISBN 978-80-87729-23-6.

Zvírotský, Michal. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy: učební text pro studenty pedagogických oborů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. 80 s. ISBN 978-80-7290-431-0.

 

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.01.2020)
Requirements to the exam - Czech

Atest bude udělen na základě:

-aktivní účasti na výuce - účast na praktiku vybraných úkonů předlékařské první pomoci.

- průběžném plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle.

- úspěšném absolvování zápočtového testu (min. 75 %). Test bude obsahovat uzavřené i otevřené otázky. Budou vypsány tři termíny pro zápočet.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (31.01.2023)
Syllabus -

1) Health and disease systemic concept.

2) Determinants of health and health promotion in pre-school setting.

3) Health risks in preschool age.

4) Principles of care for chronically ill patients. The issue of chronically ill children in pre-school facilities.

5) Principles of pre-medical first aid in children.

6) Practical course of selected pre-medical first aid procedures.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
Learning outcomes - Czech

Studující

-          uvede základní definice předlékařské první pomoci,

-          objasní vztah mezi laickou technikou první pomocí a předlékařskou první pomocí,

-          vysvětlí význam a vzájemné propojení integrovaného záchranného systému,

-          uvede příklady základních priorit, pravidel předlékařské první pomoci,

-          chápe význam cílů předlékařské první pomoci,

-          objasní platné (aktuální) postupy a prakticky ukáže základní vyšetření poraněného u předlékařské první pomoci,

-          prakticky ovládá život zachraňujících úkonů dle platných guidelines,

-          předvede na modelu resuscitaci dle věkových zvláštností,

-          dokáže popsat rozdíl mezi jednotlivými typy krvácení,

-          identifikuje a správně prakticky předvede použití pomůcek při zástavě krvácení, včetně ošetření ran,

-          popíše postup předlékařské první pomoci u zlomenin a poranění kloubů,

-          vysvětlí a správně prakticky aplikuje pomůcky při poranění měkkých tkání,

-          prakticky ovládá základní techniky obvazování,

-          používá vhodné způsoby při ošetření tepelných poranění,

-          uvede nejčastěji příklady příčin kolapsového a šokového stavu,

-          určí kroky předlékařské první pomoci při poranění zvířetem,

-          aplikuje pomůcky z lékárničky první pomoci na konkrétní poranění,

-          dokáže provést evidenci úrazů,

-          vysvětlí a prakticky ukáže postup předlékařské první pomoci u vybraných chronických onemocnění a úrazů dítěte na 1. stupni ZŠ.

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html