|
|
|
||
Přednáška a seminář přinášejí postupnou diskusi nad metodologií uměnovědného výzkumu a závažné příklady interpretace uměleckého díla na podkladu typologické struktury interpretačních teorií. Studenti se seznamují s typy uměleckohistorických metodologických přístupů, postupujících nyní od zkoumání díla jako struktury a jeho funkce přes dílo jako předmět psychologického, hermeneutického, sociokulturního, fenomenologického, genderového, poststrukturalistického, postmoderního zkoumání až k umění viděnému zúženě jako produkt užitkové funkce a vnímánému jako součást vizuální kultury včetně nejnovějších skeptických metodologických stanovisek. Last update: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)
|
|
||
GOMBRICH, E. H. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Odeon, 1985. KULKA, J.: Psychologie umění. SPN, Praha 1991. PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981. FREUD, S.: Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci. Orbis, Praha 1991. WORRINGER, W. Abstrakce a vcítění. Příspěvek k psychologii stylu. Praha: Triáda, 2001. BELTING, H. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 1993. DANIEL, L. Umění vidět umění.Úvod do interpretace obrazu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. KANDINSKY, W.: O duchovnosti v umění. Triáda, Praha 1998. Last update: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)
|
|
||
Formy výuky studijního předmětu : přednáška, seminář Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.04.2012)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: Znalost přednesené a nastudované látky, schopnost kriticky metodologického a historického myšlení.. Schopnost srovnávací analýzy metod a jejich rozpoznání v analýze díla. Sylabus: Obsah: Základní principy a tendence metod zkoumání umění. Klíčová slova: umění, metoda, struktura, funkce, psychologie, hermeneutika, sociologie, gender, poststrukturalismus, postmoderna, fenomenologie. Last update: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)
|