|
|
|
||
Soil biology as science, history, abiotic and biotic factors of soil environment,processes ongoing in soil,basic groups of organisms living in soil, relationships among soil organisms, excursion and collection of soil animals and microorganisms, laboratory analyses of samples, determination of basic groups of soil organisms.
Last update: HANELL/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2012)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit své posluchače s půdou coby komplexním a unikátním ekosystémem, a především s jeho biotou využitelnou ve středo- a základoškolské výuce. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
|
|
||
Kurz Půdní biologie je zakončen ústní zkouškou. Východiskem je poznávačka, při které je uchazeči předloženo osm obrázků, trvalých preparátů (sušené exempláře, lihové preparáty; trvalé mikroskopické preparáty) nebo živých exemplářů organismů, se kterými byl seznámen v průběhu kurzu (seznam organismů je k dispozici v systému Moodle). Jeho úkolem je dané organismy poznat, pojmenovat a systematicky zařadit; následně zkoušejícímu krátce představit jejich morfologii, biologii, ekologii či další aspekty života. Od jednotlivých organismů se budou odvíjet další otázky, zacílené především na specifika půdního biotopu a ekologické vztahy předložených organismů v půdě.
Termíny zkoušení určuje přednášející. Zkoušení bude probíhat v prosinci a lednu; v případě potřeby rovněž v únoru. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
|
|
||
Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha. Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín. Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha. http://biologickaolympiada.cz/sekcia/ppravn-texty-bio-kategorie-a-a-b.html Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002. Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. UK v Praze, PedF Praha. Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford. Tomášek M. (1995): Atlas půd České republiky. Vydavatelství Českého geologického ústavu. http://www.geology.cz/1919/historie/publikace/1995-atlas-komplet-web.pdf Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice - Skripta, Olomouc. http://ekologie.upol.cz/ad/tuf/pdf/papers/Tuf2013-Praktika.pdf
Last update: VASILIS/PEDF.CUNI.CZ (05.11.2014)
|
|
||
Kurz Půdní biologie je zakončen ústní zkouškou. Východiskem je poznávačka, při které je uchazeči předloženo osm obrázků, trvalých preparátů (sušené exempláře, lihové preparáty; trvalé mikroskopické preparáty) nebo živých exemplářů organismů, se kterými byl seznámen v průběhu kurzu (seznam organismů je k dispozici v systému Moodle). Jeho úkolem je dané organismy poznat, pojmenovat a systematicky zařadit; následně zkoušejícímu krátce představit jejich morfologii, biologii, ekologii či další aspekty života. Od jednotlivých organismů se budou odvíjet další otázky, zacílené především na specifika půdního biotopu a ekologické vztahy předložených organismů v půdě.
Termíny zkoušení určuje přednášející. Zkoušení bude probíhat v prosinci a lednu; v případě potřeby rovněž v únoru. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
|
|
||
Náplň přednášek
Poznámka: přednášek bude celkem 6 v délce 2 vyučovacích hodin
1. Seznámení s náplní kurzu; vymezení oboru půdní biologie; srovnání přístupů pedologie x pedobiologie; co je a není půda; specifika půdy oproti vodním a epigeickým biotopům; půdotvorní činitelé; zdroje energie a živin v půdě; význam půdy pro lidskou společnost; ochrana půdy; ekologické zemědělství
2. Základní složky půdy, půdní profil, zonální x azonální půdy, půdní typ x půdní druh, základní vlastnosti půdy, souvislost vzniku půdních typů, geologického podloží a klimatu, textura a struktura půdy na makroskopické a mikroskopické úrovni; organominerální komplexy; význam jílových minerálů; sorpční vlastnosti půdy; půdní vzduch; půdní roztoky; souvislost struktury půdy a činnosti živých organismů
3+4. Přehled základních chemických a biochemických procesů v půdě; rozklad mrtvé organické hmoty v půdě; vznik a různé formy humusu; význam humusu v půdě; přehled základních půdních typů (důraz na půdy v ČR).
5. Přehled hlavních skupin půdních organismů (edafonu) v souvislosti s jejich rolemi v půdě a adaptacemi na půdní prostředí, pro každou skupinu základní metody studia - půdní fauna; velikostní třídění půdní fauny, systematický přehled dominantních skupin.
6. Půdní fauna - dokončení; půdní mikroflóra a metody jejího studia; interakce mezi různými skupinami organismů (mykorhizní symbióza a další interakce organismů v rhizosféře, predační vztahy, forézie atd.).
Přehled úloh pro praktická cvičení
Poznámka: praktická cvičení budou probíhat ve 2 paralelních skupinách po max. 12 studentech. Délka jednotlivých cvičení je 3 vyučovací hodiny. Některé dlouhodobější úlohy budou rozfázovány do více cvičení - římská čísla cvičení jsou uvedena v závorkách. Studenti budou pracovat převážně ve dvojicích a během cvičení se budou střídat u různých úloh.
1. Demonstrace základních metod kvantitativního x kvalitativního odběru půdních vzorků, ukázky půdních sond a zemních pastí. (I)
2. Prosev lesní hrabanky, pozorování získaných živočichů (I)
3. Demonstrace živého vzorku vyextrahované půdní mezofauny pomocí stereomikroskopu s připojenou kamerou (I)
4. Extrakce vlastních přinesených semikvantitativně odebraných vzorků půdy (I+II)
5. Kvalitativní rozbor získaných vzorků půdní mezofauny živočichů, determinace podle jednoduchých určovacích klíčů (II)
6. Příprava dočasného mikroskopického preparátu půdního roztoče v kyselině mléčné a trvalého preparátu chvostoskoka v liquido de Fauré (II)
7. Gravimetrické orientační stanovení momentní půdní vlhkosti (I+III)
8. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - důkaz, že žížaly zatahují listy do půdy, porovnání preferencí pro různé druhy listového opadu (jilm, buk, dub) (I, III, IV)
9. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - vliv stínek na mechanickou dekompozici listového opadu, porovnání preferencí pro různé druhy listového opadu (jilm, buk, dub) (II, III, IV)
10. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - stanovení produkce CO2 v půdě při různých teplotách - absorpce CO2 pomocí roztoku NaOH, následná titrace zbylého NaOH pomocí HCl (III, IV)
11. Stanovení reakce půdního výluhu pomocí kapesního pH-metru - aktivní a výměnné pH (III)
12. Modelový školní pokus - důkaz přítomnosti životaschopných mikroorganismů na povrchu těla a v exkrementech stínek, selektivita živných médií - oplach mikroorganismů z povrchu těla stínky, příprava suspenze z exkrementu stínky, příprava živných médií, výsev na agarové plotny (porovnání peptonu a sladinového extraktu) (III, IV)
13. Mikroskopování nebarvených preparátů z narostlý kolonií mikroskopických hub a bakterií, využítí fázového kontrastu (IV)
14. Závěrečná diskuse výsledků (IV) Last update: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (20.01.2011)
|
|
||
Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha. Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín. Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha. http://biologickaolympiada.cz/sekcia/ppravn-texty-bio-kategorie-a-a-b.html Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002. Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. UK v Praze, PedF Praha. Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford. Tomášek M. (1995): Atlas půd České republiky. Vydavatelství Českého geologického ústavu. http://www.geology.cz/1919/historie/publikace/1995-atlas-komplet-web.pdf Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice - Skripta, Olomouc. http://ekologie.upol.cz/ad/tuf/pdf/papers/Tuf2013-Praktika.pdf Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
|