|
|
|
||
By studying the course, students will gain knowledge about the concept of lifelong counseling for adults (essence, goals, functions, types, forms, institutional background), theoretical approaches in andragogical counseling processes and methods of counseling relationship between counselor and client / given the specifics of various target groups). They will acquire skills related to the design of their own andragogical counseling activity in the role of the client's counselor (individual, group, collective) and the ability to use selected andragogical counseling methods in practice. They will develop attitudes to help adults with specific needs and problems of various target groups in andragogy-counseling.
Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je získaní vědomosti o konceptu celoživotního poradenství u dospělých (podstata, cíle, funkce, druhy, formy, institucionální zázemí) a osvojení si dovedností souvisejících s koncipováním vlastní poradenské andragogické aktivity v roli poradce klienta (individuální, skupinové, hromadné). Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Zkouška - písemný test Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: FREIBERGOVÁ, Z. Studijní poradenství ve vzdělávání dospělých. [online] Praha: Národní vzdělávací fond, 2007. ISBN neuvedeno. Dostupné online z: http://www.nvf.cz/cms///assets/docs/0a6bd861adf10-89cff41131fa8bf71d3/570-0/poradenstvi-pro-dospele.pdf. KOŠŤÁLOVÁ, H. a M. CUDLÍNOVÁ. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015. 33 s. ISBN 978-80-87993-01-9. Patton, W., McMahon, M. Kariérový rozvoj a systémová teorie: propojení mezi teorií a praxí. Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce, 2015. ISBN 978-80-88153-04-7. PEAVY, V. R. Sociodynamické poradenství. Konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance, 2013, 274 s. ISBN 978-80-87335-55-0. PAVLOV, I. 2021. Andragogické poradenstvo. Praha: Česká andragogická společnost, 2. rozšířené a aktualizované vydání, ISBN 978-80-907809-6-5. PAVLOV, I., A. BONTOVÁ a M. SCHUBERT. Učiteľská andragogika a model andragogického poradenstva. In Veteška, J. (ed.), Vzdělávaní dospělých 2016 – východiska a inspirace pro teorii a praxi. Praha: Česká andragogická společnost, 2017, s. 165-175. ISBN 978-80-905460-6-6. Rabušicová, M. (ed.). Učení a vzdělávání dospělých: kontexty, teorie a výzkumy. Praha: Grada, 2024. 395 s. ISBN 978-80-271-3914-9. Doporučená literatura: CEDEFOP. Kariérový rozvoj na pracovišti. Průzkum služeb kariérového poradenství pro zaměstnané osoby. Praha: Dům zahraničných služeb MŠMTV ČR, 2009. ELGPN (The European Lifelong Guidance Policy Network). Doporučení pro rozvoj politik a systémů celoživotního poradenství. Referenční rámec pro EU a komisi. Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2016, 49 s. Dostupné z: http://www. euroguidance.cz/publikace/elgpn-tools-6.pdf.pdf FREIBERGEROVÁ, Z. – MAŘÍKOVÁ, P. 2013. Zprostředkování zaměstnání a poradenství pro uchazeče o zaměstnání realizované Úřadem práce České republiky. Praha: Středisko podpory poradenských služeb Národního vzdělávacího fondu, o. p. s., ISBN 978-80-86728-62-9. Dostupné na: http://www.nvf.cz/cms/assets/docs/3613a95c2972e603e2e264fb83a639fe/564-0/td010024-studie-k-poradenskemu-procesu.pdfLANGER, T. Techniky skupinového poradenství. Dostupné z: http://old.nvf.cz/spps/dokumenty/skupinove-_poradenstvi.pdf. GABURA, J. PRUŽINSKÁ, J. 1995. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, ISBN 80-85850-10-9. MACHALOVÁ, M. Edukácia dospelých a sociálno-andragogické poradenstvo. Andragogická revue, 2011, roč. 3, č. 1, s. 40–47. ISSN 1804-1698. Patton, W., McMahon, M. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. Rotterdam: Sense Publishers, 2014. Průcha, J., Veteška, J. Andragogický slovník. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4. ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Předpoklady úspěšného učení se v dospělosti. In Lifelong Learning – celoživotní vzdělávaní, 2015, roč.5, č. 2, s. 8-22. ISSN 184-526X. Dostupné z: http://lifelonglearning. mendelu.cz/wcd/ w-rek-lifelong/ll1502/lifele201505028.pdf. VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. UNESCO. Handbook on career counselling. UNESCO: Paris, 2002. ISBN neuvedeno. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001257/125740e.pdf Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Hlavní témata předmětu 1. Poradenský proces v edukačních vědách, interdisciplinarita ve výzkumu a poradenské praxi 2. Andragogické poradenství (podstata, účel, druhy, funkce, cílové skupiny, sociální a ekonomické dopady) 3. Andragogické profesní (kariérní) poradenství (cíl, charakteristika specifik) 4. Poradenské (teoretické) přístupy v andragogickém působení na dospělé 5. Poradenský proces (úrovne, fáze a formy) 6. Metody andragogického poradenství 7. Vztah poradce – klient v poradenském procesu 8. Institucionální základy a management poskytovatelů andragogického poradenství 9. Poradce v andragogickém působení na dospělé (profesní kompetence a etika práce) 10. Europizace poradenství (GUIDANCE), aktuální trendy v teorii a praxi andragogického poradenství Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (22.01.2024)
|
|
||
Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (27.01.2025)
|