SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Seminar in Didactics of Biology - OKNB3B035A
Title: Seminář z didaktiky biologie
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Pre-requisite : OKNB3B022A
Annotation -
The Seminar on didactics of biology aims (1) at the possibility of working with pupils with a deeper interest in biology, (2) at developing students' skills to design a thematic teaching plan for compulsory and optional science subjects at primary and secondary schools, (3) to work with teaching goals (determination and control), (4) student cheating and ways to eliminate it, (5) the use of pedagogical research methods in teaching, including action research, (6) national and international assessment of the results of biology teaching and (7) quality parameters of biology teaching. The course is based on self-study, students' practical activities and the creation of a portfolio.
Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je získání didaktických dovedností v rozsahu sylabu, které jsou potřebné pro realizaci výuky na základních a středních školách.

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 10 hodin přímé výuky probíhající v prezenční podobě ve dvou blocích. V případě nemožnosti prezenční výuky bude výuka realizována prostřednictvím distančního plnění úkolů a konzultací s vyučujícími prostřednictvím videohovoru. Samostatná práce spočívá v samostudiu, plnění zadaných úkolů a tvorby portfolia.

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
Course completion requirements - Czech

aktivní účast na seminářích, vypracování a odevzdání zadaných úkolů v termínech daných vyučujícími

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
Literature - Czech

Kalhous, Z. – Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

Krathwohl, D. R., & Anderson, L. W. (2009). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Longman.

Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 243 s. ISBN 978-80-247-1369-4.

Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 168 s. 2. vydání. ISBN 80-244-1367-1.

Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2011. 270 s. 2. vydání. ISBN 978-80-246-1916-3.

Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. 261 s. ISBN978-80-7315-185-0.

Skalková, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. Orbis scholae, 2(1), 7-20.

Davis, S. F., Drinan, P. F., & Gallant, T. B. (2011). Cheating in school: What we know and what we can do. John Wiley & Sons.

Fonseca, L. (2013). " Všichni vědí, že opisovat se nemá, ale stejně to každý dělá": pedagogický pohled na paradoxy" férového" opisování. Studia paedagogica, 18(2-3), 73-92.

Římánková, A., & Sedláček, M. (2016). Vybrané strategie podvádění žáků a autoregulace učení. Studia paedagogica, 21(3), 107-129.

https://www.csicr.cz/cz/

webové stránky oborových vědomostních soutěží

materiály k výuce dostupné v MOODLE

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
Syllabus - Czech

Realizace biologických soutěží na školách

Tematický plán pro volitelné předměty zaměřené na biologická témata na ZŠ/SŠ

Podvádění žáků při výuce přírodopisu a biologie

Výzkum v didaktice biologie, akční výzkum

Analýza cílů výuky přírodopisu a biologie a jejich kontrola

Národní a mezinárodní zjišťování výsledků výuky přírodopisu a biologie

Hodnocení kvality výuky biologie

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
Learning resources - Czech

MOODLE:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2861

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
Learning outcomes - Czech

Student:

Uvede možnosti zapojení žáků s hlubším zájmem o obor do zájmové odborné činnosti a soutěží a zdůvodní význam tohoto zapojení.

Vypracuje celoroční tematický plán pro volitelný přírodovědný předmět na ZŠ nebo SŠ, prezentuje ho a vysvětlí výběr aktivit.

Popíše způsoby podvádění žáků při výuce biologie a navrhne strategie pro jejich eliminaci.

Navrhne postup zjištění a řešení výukového problému s využitím akčního výzkumu.

Uvede příklady formulace cílů výuky a způsobu jejich kontroly.

Naformuluje parametry kvality výuky biologie a obhájí je před ostatními studujícími.

Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html