|
|
|
||
The Seminar on didactics of biology aims (1) at the possibility of working with pupils with a deeper interest in biology, (2) at developing students' skills to design a thematic teaching plan for compulsory and optional science subjects at primary and secondary schools, (3) to work with teaching goals (determination and control), (4) student cheating and ways to eliminate it, (5) the use of pedagogical research methods in teaching, including action research, (6) national and international assessment of the results of biology teaching and (7) quality parameters of biology teaching. The course is based on self-study, students' practical activities and the creation of a portfolio.
Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je získání didaktických dovedností v rozsahu sylabu, které jsou potřebné pro realizaci výuky na základních a středních školách. Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předmět má 10 hodin přímé výuky probíhající v prezenční podobě ve dvou blocích. V případě nemožnosti prezenční výuky bude výuka realizována prostřednictvím distančního plnění úkolů a konzultací s vyučujícími prostřednictvím videohovoru. Samostatná práce spočívá v samostudiu, plnění zadaných úkolů a tvorby portfolia. Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
aktivní účast na seminářích, vypracování a odevzdání zadaných úkolů v termínech daných vyučujícími Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Kalhous, Z. – Obst, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. Krathwohl, D. R., & Anderson, L. W. (2009). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. Longman. Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 243 s. ISBN 978-80-247-1369-4. Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 168 s. 2. vydání. ISBN 80-244-1367-1. Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2011. 270 s. 2. vydání. ISBN 978-80-246-1916-3. Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. 261 s. ISBN978-80-7315-185-0. Skalková, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. Orbis scholae, 2(1), 7-20. Davis, S. F., Drinan, P. F., & Gallant, T. B. (2011). Cheating in school: What we know and what we can do. John Wiley & Sons. Fonseca, L. (2013). " Všichni vědí, že opisovat se nemá, ale stejně to každý dělá": pedagogický pohled na paradoxy" férového" opisování. Studia paedagogica, 18(2-3), 73-92. Římánková, A., & Sedláček, M. (2016). Vybrané strategie podvádění žáků a autoregulace učení. Studia paedagogica, 21(3), 107-129. webové stránky oborových vědomostních soutěží materiály k výuce dostupné v MOODLE Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Realizace biologických soutěží na školách Tematický plán pro volitelné předměty zaměřené na biologická témata na ZŠ/SŠ Podvádění žáků při výuce přírodopisu a biologie Výzkum v didaktice biologie, akční výzkum Analýza cílů výuky přírodopisu a biologie a jejich kontrola Národní a mezinárodní zjišťování výsledků výuky přírodopisu a biologie Hodnocení kvality výuky biologie Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
MOODLE: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2861 Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|
|
||
Student: Uvede možnosti zapojení žáků s hlubším zájmem o obor do zájmové odborné činnosti a soutěží a zdůvodní význam tohoto zapojení. Vypracuje celoroční tematický plán pro volitelný přírodovědný předmět na ZŠ nebo SŠ, prezentuje ho a vysvětlí výběr aktivit. Popíše způsoby podvádění žáků při výuce biologie a navrhne strategie pro jejich eliminaci. Navrhne postup zjištění a řešení výukového problému s využitím akčního výzkumu. Uvede příklady formulace cílů výuky a způsobu jejich kontroly. Naformuluje parametry kvality výuky biologie a obhájí je před ostatními studujícími. Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (31.08.2024)
|