|
|
|
||
The aim of the course is for the student to acquire pedagogical content knowledge in the field of anthropology. After completing the seminars, the student will be oriented in the field, familiar with state and school curriculum documents including textbooks, know theoretically and practically how to teach the topic and have an overview of the problem areas/constraints that can occur in teaching (e.g. misconceptions) and how to eliminate them. During the course, students will be introduced to the following topics in the human biology curriculum in secondary schools: support and locomotor systems, respiratory and circulatory systems, digestive, excretory and integumentary systems, reproductive system and reproduction, ontogeny, nervous system, senses, endocrine system, human phylogeny.
Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je, aby student získal didaktickou znalost obsahu v oboru antropologie, která je nezbytná pro realizaci výuky biologie na základních a středních školách. Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
10 hodin přímé výuky probíhá v prezenční podobě ve dvou pětihodinových blocích. V případě distanční formy bude výuka zajišťována prostřednictvím kurzu v MS TEAMS. Samostatná práce v rámci kurzu sestává především z tvorby přípravy na hodinu a prezentace, dále ze samostudia dle materiálů v MS TEAMS a doporučené literatury. Prezentace včetně přípravy na hodinu a dalších materiálů (pracovní listy, testy, protokoly, návody na laboratorní cvičení apod. dle charakteru připravené hodiny) odevzdávat podle pokynů vyučujících do MS TEAMS. Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
|
|
||
docházka na seminář, vypracování PPT prezentace se zadanou strukturou a její představení na semináři, odevzdání prezentace, ústní zkoušení Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
|
|
||
Čuta, M. 2014. Modelování lidského růstu. Dynamický fenotyp. Antropologia integra – Series Monographica, sv. 4. Brno: Akademické nakladatelství CERM Ehler E, Přívratský V, Vančata V. 2010. Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9 Králík M., Čuta M. 2012 Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451 Šmahel Z. 2001. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha. Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze Pelikánová I., Skýbová J., Markvartová D., Hejda T., Vančata V., Hájek M. ( 2016): Přírodopis 8. 128 stran. Nakladatelství Fraus, Plzeň. ISBN 978-80-7489-307-0 Pelikánová I., Skýbová J., Markvartová D., Hejda T., Vančata V., Jančaříková K., Hájek M. ( 2016): Přírodopis 8 – Příručka pro učitele. 112 stran. Nakladatelství Fraus, Plzeň. ISBN 978-80-7489-309-4 Pelikánová I., Skýbová J., Markvartová D., Hejda T., Vančata V., Hájek M., Jančaříková K. ( 2016): Přírodopis 8 – Pracovní sešit. 72 stran. Nakladatelství Fraus, Plzeň. ISBN 978-80-7489-308-7 Vančata,V., 2013. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8) Vančata,V., 2012. Svrchně paleolitické venuše – gender nebo sex-idoly? Culturologia 1(2): 23 – 27. Vančata,V., 2013. Vznik a evoluce rodu Homo: Mýty a milníky. Vývoj lidského rodu s nastíněním vztahu neandrtálců a anatomicky moderního člověka. Culturologie 3: 18 - 35. Vančata,V., 2013. 7 milionů-50 000 př. Kr.: Od hominidů k modernímu člověku. In: Bárta Miroslav, Kovář Martin a kol. - Civilizace a dějiny. Pra Vančata,V., 2014. Změní nové metody datování náš názor na evoluci člověka ve svrchním paleolitu? Culturologie 3: 18 - 24. RIV Vančata,V., 2014. Evoluční antropologie. In: M. Cichá a kol. Integrální antropologie. str. 90 – 96. Nakladatelstvi Triton. RIV Vančata,V., 2013. Genetický původ neandrtálců (2). Jak se geneticky lišili neandrtálci a anatomicky moderní člověk? Biologie, chemie a zeměpis 5/2013: 219 – 225. Vančata,V., 2013. Neandrtálci a anatomicky moderní člověk – vznik a fylogeneze moderních lidských druhů. Biologie, chemie a zeměpis 4/2013: 171 – 178. Vančatová M., Vančata V. (2018): The biological roots of private ownership? Anthropologia integra, 9(1), 7–13. https://doi.org/10.5817/AI2018-1-7 Vančata V., 2018. Jak současná paleogenetika přispívá ke změně našeho chápání vzniku, vývoje a migrací moderních lidských skupin. Biologie, chemie a zeměpis 1/2018: 35-44 DOI: 10.14712/25337556.2018.1.4 (RIV) Vančata V., (2024). Křížení předků člověka. Živá historie 7-8/2024, 42-45. Vančata V. 2015. Australopithecus deyiremeda – klíčový objev nebo jeden z mnoha? 20. srpna 2015 http://www.veda.muni.cz/vite/6486-australopithecus-deyiremeda-klicovy-objev-nebo-jeden-z-mnoha#.Voqs_1kXuDU Vančata,V., 2016. Nové nálezy homininů a jejich význam z hlediska současného chápání fylogeneze člověka a jeho předků (2). Biologie, chemie a zeměpis 1/2016: 13-20 (RIV) Vančata,V., 2015. Nové nálezy homininů a jejich význam z hlediska současného chápání fylogeneze člověka a jeho předků (1). Biologie, chemie a zeměpis 5/2015: 29-30 (RIV) Vančata V., Novotná M., (2015) Vzdělávací programy v českých ZOO se zaměřením na savce a jejich chování. In Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Pavlasová et al. Praha: Pedagogická Fakulta, 2014. 111-120. Vančata V., Vančatová M. 2007. Sexuální chování primátů a jeho význam pro vznik sexuality v evoluci hominidů In. Jaroslav Malina a kol - Kruh prstenu – Světové dějiny sexuality, erotiky a lásky od počátků do současnoti, Díl 1., str 19 - 72. Akademické nakladatelství CERM, Brno. ISBN 978-80-7204-494-8. 1150 pp. Vančata,V., 2005: Fylogeneze člověka a jeho předků. [Human fylogenesis and his ancestors]. In Nové směry v biologických oborech a jejich specielních didaktikách. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2005, s. 47-84. ISBN 80-246-0578-3. Fleagle J. G., 2013: Primate Adaptation and Evolution (3rd ed.). Academic Press, Inc., London. Fagan B. M., 1989: People of the Earth. An Introduction to the World Prehistory (Sixth edition). Scott, Feresman and Company, Glenview, Boston, London. Gamble C., 1995: Timewalkers. The Prehistory of Global Colonization. Penguin Books, London. Jones S., Martin R., and Pilbeam D., 1995: The Cambridge Encyclopedia of Human Evolution. Cambridge University Press, Cambridge. Szalay F.S. & Delson E., 1979. Evolutionary History of the Primates. Academic Press, New York. Uliasek S.J., et al., 1998. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge. RVP ZV, RVP G, ŠVP vybraných škol Učebnice přírodopisu a biologie Studijní opory v MS TEAMS Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
|
|
||
ústní zkoušení, otázky ke zkoušce jsou dostupné v MS TEAMS
Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
|
|
||
1. RVP ZV a RVP G z hlediska obsahu učiva biologie člověka ve vzdělávacím oboru přírodopis/biologie a v průřezových tématech. 2. ŠVP vybraných škol z hlediska zařazení učiva biologie člověka v tematických plánech. 3. Učebnice pro výuku biologie člověka. 4. Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku biologie člověka. 5. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie člověka. 6. Příprava učitele na výuku vybraných klíčových témat biologie člověka.
Vybraná klíčová témata výuky biologie člověka: Opěrná a pohybová soustava člověka Dýchací a oběhová soustava člověka Trávicí, vylučovací a kožní soustava člověka Pohlavní soustava člověka a rozmnožování Ontogeneze člověka prenatální a porod Ontogeneze člověka postnatální Nervová soustava člověka a smysly Endokrinní systém člověka Fylogeneze člověka Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
|
|
||
MS TEAMS Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
|
|
||
Student: Provede kritickou analýzu RVP ZV, RVP G, vybraných ŠVP a učebnic z hlediska obsahu učiva biologie člověka. Vytvoří přípravu na vyučovací hodinu v klíčových tématech výuky biologie člověka (viz sylabus). Vytvoří prezentaci na zadané téma výuky biologie člověka (viz sylabus) a přednese ji na semináři. Pracuje samostatně i v týmu. Hodnotí výstupy ostatních studentů, vyjadřuje se k nim v diskusi a svoje hodnocení je schopen obhájit. Přijímá zpětnou vazbu od vyučujících a ostatních studentů. Uvede kritická místa výuky biologie člověka a způsoby, jak je eliminovat. Last update: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (22.08.2024)
|