course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (07.01.2024)
The mission of the course Computer Graphics is to develop students' ability to use the acquired knowledge and user skills in computer work in the direction of their own creative activity, respectively. professional creativity in the creation of graphically oriented didactic materials and documents. The objective of the study subject is to adopt relevant knowledge and, above all, skills in computer graphics, to understand basic principles and ways of processing graphic data, to master the basics of graphic data work, and to use graphic information with computer support, to adopt different ways of retrieving and editing graphic data, including by choosing and mastering graphics work programs and knowing their specifics and functional options.
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (07.01.2024)
Hlavním posláním předmětu Grafika na počítači je rozvinout u studentů způsobilost pro využití již získaných vědomostí a uživatelských dovedností v práci počítačem ve směru vlastní tvůrčí aktivity, resp. profesní kreativity při tvorbě především graficky orientovaných didaktických materiálů a dokumentů. Cíl studijního předmětu spočívá v osvojení příslušných poznatků a především dovedností z oblasti počítačové grafiky, pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat, zvládnutí základů práce s grafickými daty a osvojení různých způsobů získávání a úprav grafických dat, včetně volby a ovládnutí programů pro práci s grafikou a poznání jejich specifik a funkčních možností. Mezi hlavní tematické celky patří základní principy počítačové grafiky, bitmapová a vektorová grafika - specifika a oblasti aplikace, komprese grafických dat, základní parametry obrazu (rozlišení, barevná hloubka, ...), obraz a jeho pořízení, zobrazení a výstup, grafické formáty, práce s bitmapovým grafickým editorem, práce s vektorovým grafickým editorem.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (07.01.2024)
BAH, T. Inkscape: Guide to a Vector Drawing Program, 5th edition. Dostupné z URL: . HUGHES, J. et al. Computer graphics - principles and practice, 3rd edition. B, Addison-Wesley Publishing, 2012. KLAWONN, F. Introduction to Computer Graphics, 2nd edition. London : Springer-Verlag London Ltd, 2012. KOLINGEROVA, I. Krásy počítačové grafiky. Dostupné z URL: . SHIRLEY, P., MARSCHNER, S. Fundamentals of Computer Graphics , 4th edition. Boston : A K Peters, 2015.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (07.01.2024)
Světlo jako objektivní veličina a subjektivní vnímání světla (oko)
Barevné modely a jejich užití - RGB, CMY/K, HSB
Základní formáty souborů
Komprese grafických dat, základní parametry obrazu (rozlišení, barevná hloubka, ...)
Práce ve vektorovém grafickém editoru
princip vektorové grafiky
uživatelské prostředí vektorového grafického editoru
nástroje pro tvorbu základních tvarů a kontextová nabídka - ruční režim, obdélník, elipsa, text
vkládání objektů
úprava a transformace objektů
paleta barev (parametry výplně a obrysu)
přichytávání objektů, vodicí linky, mřížka
zarovnání a rozmístění objektů
seskupování objektů
práce s více objekty - slučování objektů, průnik, rozdíl apod.
zarovnání a rozmístění objektů
křivky - převod objektu na křivky
princip Bézierovy křivky, nástroje pro tvorbu a úpravu křivek
vodící linky a mřížka
převod bitmapové grafiky na vektorovou
užití vrstev
Úprava bitmapové grafiky
úprava rozměrů a DPI
úprava barev
dávkové (hromadné) úpravy
vybrané další postupy pro práci s bitmapovou grafikou
Strukturace grafické informace (mapy)
východiska, asociativní model,
pojmové a mylšenkové mapy
práce s dektopovou a online aplikací
Learning resources - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (07.01.2024)
Odkaz na studijní opory (zejména podklady v kurzu moodle) se mění každý semestr, proto bude sdělen na začátku první hodiny, popř. rozeslán zapsaným e-mailem.