SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practice of financial management in education II - OKBU1U141B
Title: Praktikum finančního řízení ve školství II
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (48)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA
Annotation -
In the practical course students will use all theoretical knowledge gained in the first two years of bachelor study and try to apply them in practical skills focused on financial management procedures in the educational environment and especially individual organizations - schools or school facilities. This will mainly involve the preparation of grant documents, as well as the creation of a framework proposal for internal school regulations in the financial field and the effective setting of the internal control system. The course will also include practical experience in public procurement, which significantly affect the correct use of public funds in education.
Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je rozvinout dovednosti, které mohou studenti uplatnit v postupech finančního řízení v podmínkách školství a zejména jednotlivé organizace – školy nebo školského zařízení.

Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
Descriptors - Czech

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.

Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zápočet: zápočtová práce orientovaná na praktické příklady v problematice finančního řízení. 

Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura:

PROKŮPKOVÁ D., MORÁVEK Z. Příspěvkové organizace 2015. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-833-8

Doporučená literatura:

SCHOLLEOVÁ, Hana. Ekonomické a finanční řízení pro neekonomy. 3., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. Expert (Grada). ISBN 978-80-271-0413-0.

OCHRANA F. Veřejné výdajové programy, veřejné projekty a zakázky (jejich tvorba, hodnocení a kontrola). Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-644-8

PROKŮPKOVÁ D., SVOBODA M. Jak číst účetní výkazy vybraných účetních jednotek. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-525-2

ČERNÁ, Miroslava, Miroslav MARINČÁK a Ivo SVOBODA. Správní řízení a finance v praxi škol a školských zařízení. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8079-9.

VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 124 s. ISBN 978-80-7603-348-1

Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
Syllabus - Czech

Tematické okruhy:

1.     Návrh žádosti o poskytnutí dotace, nakládání s dotací a její vyúčtování

2.     Aplikace zákona o veřejných zakázkách

3.     Aplikace zákona o veřejných zakázkách – praktické příklady

4.     Specifika odměňování ve školství

5.     Zapojení prostředků spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie – vytvoření šablony v rámci zjednodušeného způsobu vykazování

6.     Zapojení prostředků spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie – vytvoření projektu

7.     Vnitřní předpisy školy/ŠZ v ekonomické oblasti

8.     Vnitřní předpisy školy/ŠZ v kontrolní oblasti

9.     Rozbor účetních výkazů

10.   Vnitřní kontrolní systém – kdo, co v jakém rozsahu

11.   Návrh zřizovací listiny školské právnické osoby

12.   Rámcový návrh rozpočtu školské právnické osoby

Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Návrh žádosti o poskytnutí dotace, nakládání s dotací a její vyúčtování

  • Vytvořit žádost o poskytnutí dotace v souladu s legislativními požadavky.
  • Aplikovat pravidla pro efektivní nakládání s dotací v rámci školského zařízení.
  • Vyhodnotit správnost a úplnost vyúčtování dotace na základě předpisů.

Aplikace zákona o veřejných zakázkách

  • Interpretovat hlavní ustanovení zákona o veřejných zakázkách a jejich aplikaci na školní prostředí.
  • Aplikovat zákon o veřejných zakázkách při výběrových řízeních školských institucí.
  • Analyzovat právní a finanční aspekty veřejných zakázek v souladu s legislativou.

Specifika odměňování ve školství

  • Identifikovat klíčové faktory ovlivňující systém odměňování ve školství.
  • Aplikovat specifické předpisy týkající se odměňování pedagogických a nepedagogických pracovníků.
  • Porovnat různé modely odměňování a jejich dopad na pracovní motivaci ve školském prostředí.

Zapojení prostředků spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie – vytvoření šablony v rámci zjednodušeného způsobu vykazování

  • Aplikovat zásady správného vykazování a finanční transparentnosti při nakládání s evropskými fondy.
  • Vyhodnotit přesnost a úplnost vykazování v rámci vytvořené šablony.

Zapojení prostředků spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie – vytvoření projektu

  • Navrhnout projekt spolufinancovaný z fondů EU, zaměřený na rozvoj školství.
  • Sestavit strukturovaný projektový plán včetně časového harmonogramu a rozpočtu.
  • Zhodnotit realizovatelnost a udržitelnost projektu v rámci školské instituce.

Vnitřní předpisy školy/ŠZ v ekonomické oblasti

  • Vypracovat vnitřní předpisy týkající se správy financí a ekonomické činnosti školy.
  • Aplikovat legislativní požadavky na tvorbu vnitřních směrnic v ekonomické oblasti.
  • Zhodnotit soulad vnitřních předpisů s platnými právními normami a ekonomickou praxí.

Vnitřní předpisy školy/ŠZ v kontrolní oblasti

  • Sestavit vnitřní předpisy pro zajištění kontrolních mechanismů ve škole.
  • Aplikovat standardy vnitřní kontroly pro efektivní řízení rizik v organizaci.
  • Analyzovat účinnost kontrolních předpisů na základě praktické implementace.

Rozbor účetních výkazů

  • Interpretovat hlavní účetní výkazy školy a jejich význam pro finanční řízení.
  • Analyzovat ekonomické ukazatele na základě účetních výkazů a jejich dopad na hospodaření školy.
  • Posoudit finanční stabilitu školy na základě rozboru účetních výkazů.


Vnitřní kontrolní systém – kdo, co v jakém rozsahu

  • Navrhnout strukturu vnitřního kontrolního systému školy, včetně specifikace odpovědností.
  • Aplikovat kontrolní mechanismy pro zajištění transparentnosti a efektivity procesů ve škole.
  • Vyhodnotit funkčnost a efektivitu kontrolního systému na základě interního auditu.

Návrh zřizovací listiny školské právnické osoby

  • Vypracovat návrh zřizovací listiny pro školskou právnickou osobu v souladu s právními předpisy.
  • Definovat klíčové oblasti, které musí být zahrnuty v zřizovací listině (např. předmět činnosti, majetkové poměry).
  • Zhodnotit soulad zřizovací listiny s legislativními požadavky a strategickými cíli školy.

Rámcový návrh rozpočtu školské právnické osoby

  • Sestavit rámcový návrh rozpočtu pro školskou právnickou osobu, zohledňující její specifické potřeby.
  • Analyzovat hlavní výdajové a příjmové položky a jejich dopad na celkový finanční plán školy.
  • Posoudit finanční udržitelnost rozpočtu s ohledem na budoucí vývoj a možné rizikové faktory.
Last update: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA (27.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html