|
|
|
||
The course is designed as a professional discourse into the management practice of schools and educational institutions. The course includes an introduction to the concept of the Management in Practice III course (organization, content, activities in individual meetings in schools (faculty schools) and other educational institutions as well as in the for-profit sector). The concept of management practice is based on the application of the PAL - Peer assisted leadership - shadowing method (linking theory with practice). The aim of the course is the application of theoretical knowledge in the field of school and labour law and the economics of education to school practice (focus on PR and EFM). The student will learn methods of reflection and self-reflection, strengthen social skills, communication and teamwork.
Last update: Dvořáková Danuše, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí z oblasti školského a pracovního práva a z oblasti ekonomiky školství do školské praxe (zaměření PR a EFM). Student si osvojí metody reflexe a sebereflexe, upevní si sociální dovednosti, komunikaci a týmovou práci. Last update: Dvořáková Danuše, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Soustava předmětů Řízení v praxi tvoří jednotný celek. Rozsah praxí zahrnuje účast na praxi, zpracování výstupů a účast na závěrečné reflexi absolvovaných praxí. Last update: Dvořáková Danuše, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Aktivní účast na několika setkáních ve vybraných školách, školských zařízeních, dalších školských institucích a v ziskovém sektoru. Odevzdání vypracovaných hodnocení z jednotlivých setkání prostřednictvím MS Teams. Závěrečná reflexe praxí na společném setkání. Last update: Dvořáková Danuše, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: JANKŮ, M. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. 7. vydání. Praha: C. H. Beck, 2022. ISBN 978-80-7400-875-7. MATOUŠ, Z., PAULOVČÁKOVÁ, L., TURECKIOVÁ, M. a J. VETEŠKA. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: ČAS, 2021. ISBN 978-80-907-809. PAULOVČÁKOVÁ, L., 2019. Strategie řízení vzdělávacích organizací. PedF UK. (e-kniha ve zpracování IT) SCHOLLEOVÁ, Hana. Ekonomické a finanční řízení pro neekonomy. 3. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0413-0. TROJANOVÁ, I. Ředitel a střední management školy. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0591-3. VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 124 s. ISBN 978-80-7603-348-1 Doporučená literatura: JANKŮ, M. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. 3. vydaní. Praha: C. H. Beck, 2008. ISBN 978-80-7400-078-2. Kol. aut. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, akt. rok. (vychází 10x ročně) MAAYTOVÁ, Alena, František OCHRANA, Jan PAVEL a kol. Veřejné finance v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5561-8. PEKOVÁ J., PILNÝ J., JETMAR M. Veřejný sektor – řízení a financování. Praha: Wolters Kluwer, 2019. ISBN ISBN 978-80-7598-209-4. PEKOVÁ J. Veřejné finance Teorie a praxe v ČR.Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-698-1. PISOŇOVÁ, M. a kol. Školský manažment: Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-8168-660-3. Školský zákon a prováděcí právní předpisy. VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1. Zákon o pedagogických pracovnících. Zákoník práce. Last update: Dvořáková Danuše, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Tematické okruhy: 1. Úvod do předmětu Řízení v praxi III. 2. Koncepce předmětu Řízení v praxi III. (obsah, organizace, metody, další aktivity). 3. Aplikace teoretických znalostí plánování do školské praxe. 4. Aplikace teoretických znalostí organizování do školské praxe. 5. Aplikace teoretických znalostí kontrolování do školské praxe. 6. Aplikace teoretických znalostí rozhodování do školské praxe. 7. Aplikace teoretických znalostí stylů řízení do školské praxe. 8. Aplikace teoretických znalostí motivace pracovníků do školské praxe. 9. Aplikace teoretických znalostí komunikace do školské praxe. 10. Aplikace teoretických znalostí řešení konfliktů do školské praxe. 11. Aplikace teoretických znalostí vedení jednotlivců a týmů do školské praxe. 12. Sebereflexe studenta, reflexe jednotlivých setkání. Last update: Dvořáková Danuše, Mgr. (23.01.2025)
|
|
||
Aplikace právních znalostí do praxe Studenti budou schopni aplikovat teoretické znalosti legislativy školského zákona, zákona o pedagogických pracovnících, pracovního práva a zákoníku práce do školské praxe. Finanční řízení školských institucí Studenti se naučí aplikovat znalosti o financování regionálního školství, sestavování, schvalování a realizaci rozpočtu škol. Osvojení metod reflexe a sebereflexe Studenti si osvojí schopnost reflektovat své zkušenosti z jednotlivých setkání a provádět sebereflexi. Rozvoj manažerských a sociálních dovedností Studenti si upevní dovednosti potřebné pro efektivní komunikaci a týmovou práci v kontextu školského prostředí. Propojení teorie s praxí Studenti uplatní metodu PAL (Peer Assisted Leadership – shadowing) při návštěvách škol a školských zařízení, kde propojí teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi Last update: Dvořáková Danuše, Mgr. (23.01.2025)
|