The course Educational Process Management III builds on the foundational and advanced knowledge gained in Educational Process Management I and II, focusing on strategic, evaluative, innovative, and wellbeing aspects of school management. Students will analyze the process of creating a school’s strategic plan, apply evaluation and self-evaluation tools, design wellbeing strategies, and reflect on current educational trends. The course emphasizes the connection between theoretical knowledge and practical skills applicable in educational leadership roles.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Předmět Řízení pedagogického procesu III navazuje na základní a pokročilé znalosti získané v předmětech ŘPP I a II a zaměřuje se na strategické, hodnotící, inovační a wellbeing aspekty řízení školy. Studenti budou analyzovat proces tvorby strategického plánu, aplikovat nástroje evaluace a autoevaluace, navrhovat wellbeing strategie a reflektovat aktuální trendy ve vzdělávání. Důraz je kladen na propojení teoretických poznatků s praktickými dovednostmi využitelnými ve vedoucích pozicích ve školství.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je rozvíjet strategické, hodnoticí, inovační a wellbeing kompetence studentů nezbytné pro efektivní řízení pedagogického procesu. Studenti budou schopni formulovat strategické cíle školy, aplikovat nástroje evaluace a autoevaluace, navrhovat inovace a wellbeing strategie a reflektovat aktuální trendy ve vzdělávání v kontextu jejich budoucí vedoucí praxe.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Descriptors - Czech
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Předložení a obhajoba portfolia (online), které dokládá dosažení výsledků učení
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Literature - Czech
Studijní literatura:
SVOBODOVÁ, Zuzana a Irena TROJANOVÁ, 2021. Benchlearning. Řízení školy. Wolters Kluwer. Dostupné také z: https://www.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/benchlearning.a-8051.html
Sekundární analýza PISA 2018: Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Sekundarni-analyza-PISA-2018-Well-being-zaku,-trid
FELCMANOVÁ, Lenka, 2021. Wellbeing ve vzdělávání, nadstavba nebo nutnost?. Řízení školy [online]. Wolters Kluwer [cit. 2022-01-21]. Dostupné z: https://www.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/wellbeing-ve-vzdelavani-nadstavba-nebo-nutnost.a-7854.html
Kursch, M. (2021). Skrytý potenciál virtuálního co-teachingu. Prohuman. https://www.prohuman.sk/pedagogika/skryty-potencial-virtualniho-co-teachingu
Svobodová, Z., Kursch, M., & Veteška, J. (2021). Problems and obstacles of distance learning in the point of view of primary school teachers in the “covid period”. Proceeding of the 8th International Conference on Educational Technologies 2021.
Svobodová, Z. (2021). Využití metody co-teaching při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německé spolkové zemi Baden-Württembeg. Prohuman. https://www.prohuman.sk/andragogika/vyuziti-metody-co-teaching-pri-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami
VETEŠKA, Jaroslav, Zuzana SVOBODOVÁ a Michaela TURECKIOVÁ, 2022. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. [Praha]: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7603-348-1.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Syllabus - Czech
1. Setkání: Strategické řízení pedagogického procesu
Obsah:
Strategická triangulace (mise, vize, strategie).
Školní vzdělávací program jako nástroj realizace strategie.
Význam etického kodexu školy jako součásti strategického řízení.
2. Setkání: Hodnocení kvality pedagogického procesu
Obsah:
Praktické nástroje a cíle autoevaluace školy
Kritéria kvality podle ČŠI v řízení pedagogického procesu.
Vyhodnocování souladu praxe školy s jejími hodnotami (etika a kvalita).
3. Setkání: Wellbeing a inovace v řízení pedagogického procesu
Obsah:
Role wellbeingu v pedagogickém procesu (pro učitele, žáky i vedení).
Zavádění wellbeing strategie a její propojení s etickými principy školy.
Inovace v řízení: AI a digitální technologie
Benchlearning a sdílení dobré praxe.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Studenti definují klíčové principy strategického řízení, hodnocení kvality, inovací a wellbeing strategie ve školním prostředí.
Studenti navrhnou strategický plán, autoevaluační zprávu a wellbeing strategii na základě poskytnutých dat.
Studenti analyzují příklady inovačních a wellbeing projektů z praxe a navrhnou jejich implementaci do pedagogického procesu.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)