SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Management of Educational Process III - OKBU1U120A
Title: Řízení pedagogického procesu III
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (55)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Annotation -
The course Educational Process Management III builds on the foundational and advanced knowledge gained in Educational Process Management I and II, focusing on strategic, evaluative, innovative, and wellbeing aspects of school management. Students will analyze the process of creating a school’s strategic plan, apply evaluation and self-evaluation tools, design wellbeing strategies, and reflect on current educational trends. The course emphasizes the connection between theoretical knowledge and practical skills applicable in educational leadership roles.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je rozvíjet strategické, hodnoticí, inovační a wellbeing kompetence studentů nezbytné pro efektivní řízení pedagogického procesu. Studenti budou schopni formulovat strategické cíle školy, aplikovat nástroje evaluace a autoevaluace, navrhovat inovace a wellbeing strategie a reflektovat aktuální trendy ve vzdělávání v kontextu jejich budoucí vedoucí praxe.

Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Descriptors - Czech

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.       

Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Předložení a obhajoba portfolia (online), které dokládá dosažení výsledků učení

Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Literature - Czech

Studijní literatura:

  • SVOBODOVÁ, Zuzana a Irena TROJANOVÁ, 2021. Benchlearning. Řízení školy. Wolters Kluwer. Dostupné také z: https://www.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/benchlearning.a-8051.html
  • Sekundární analýza PISA 2018: Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Sekundarni-analyza-PISA-2018-Well-being-zaku,-trid
  • FELCMANOVÁ, Lenka, 2021. Wellbeing ve vzdělávání, nadstavba nebo nutnost?. Řízení školy [online]. Wolters Kluwer [cit. 2022-01-21]. Dostupné z: https://www.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/wellbeing-ve-vzdelavani-nadstavba-nebo-nutnost.a-7854.html
  • Kursch, M. (2021). Skrytý potenciál virtuálního co-teachingu. Prohuman. https://www.prohuman.sk/pedagogika/skryty-potencial-virtualniho-co-teachingu 
  • Svobodová, Z., Kursch, M., & Veteška, J. (2021). Problems and obstacles of distance learning in the point of view of primary school teachers in the “covid period”. Proceeding of the 8th International Conference on Educational Technologies 2021. 
  • Svobodová, Z. (2021). Využití metody co-teaching při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v německé spolkové zemi Baden-Württembeg. Prohuman. https://www.prohuman.sk/andragogika/vyuziti-metody-co-teaching-pri-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami 
  • VETEŠKA, Jaroslav, Zuzana SVOBODOVÁ a Michaela TURECKIOVÁ, 2022. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. [Praha]: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7603-348-1.

 

Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Syllabus - Czech

1. Setkání: Strategické řízení pedagogického procesu

  • Obsah:
    • Strategická triangulace (mise, vize, strategie).
    • Školní vzdělávací program jako nástroj realizace strategie.
    • Význam etického kodexu školy jako součásti strategického řízení.

2. Setkání: Hodnocení kvality pedagogického procesu

  • Obsah:
    • Praktické nástroje a cíle autoevaluace školy
    • Kritéria kvality podle ČŠI v řízení pedagogického procesu.
    • Vyhodnocování souladu praxe školy s jejími hodnotami (etika a kvalita).

3. Setkání: Wellbeing a inovace v řízení pedagogického procesu

  • Obsah:
    • Role wellbeingu v pedagogickém procesu (pro učitele, žáky i vedení).
    • Zavádění wellbeing strategie a její propojení s etickými principy školy.
    • Inovace v řízení: AI a digitální technologie
    • Benchlearning a sdílení dobré praxe.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
Learning outcomes - Czech
  • Studenti definují klíčové principy strategického řízení, hodnocení kvality, inovací a wellbeing strategie ve školním prostředí.
  • Studenti navrhnou strategický plán, autoevaluační zprávu a wellbeing strategii na základě poskytnutých dat.
  • Studenti analyzují příklady inovačních a wellbeing projektů z praxe a navrhnou jejich implementaci do pedagogického procesu.
Last update: Svobodová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html