SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Subject school management - OKBU1U101A
Title: Úvod do studia školského managementu
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (75)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
The course is conceived as an introduction to school management. It provides a basic overview of the discipline, its history, development and links with other areas of education and management. Learners will be introduced to the basic sources of school management and gain an orientation to its key concepts and structures. The course also includes an overview of the department's curricular structure and an introduction to the basic communication tools necessary for effective management in the school setting.
Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studující se základními koncepty školského managementu, jeho historií a vztahem k dalším disciplínám. Studující získají přehled o klíčových teoretických a praktických aspektech oboru a budou schopni orientovat se ve struktuře studia školského managementu na katedře.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Descriptors - Czech

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Zápočet bude udělen za zpracování seminární práce v rozsahu 4 normované strany.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Literature - Czech

Povinná literatura:

PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.

PRŮCHA, J. & J. VETEŠKA. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4.

PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ & J. MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.

TROJAN, V., I. TROJANOVÁ & J. TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-868-4.

TRUNDA, J. & K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Školský management, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

VEBER, J. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. I. vydání. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9.

VETEŠKA, J. & M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. ISBN 978-80-907809-1-0.

VETEŠKA, J., Z. SVOBODOVÁ & M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů [online]. Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/lawText/1/58471/1/2.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů [online]. Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/‌lawText/1/58473/1/2.

 

Doporučená literatura:

FRYČ, J., Z. MATUŠKOVÁ, P. KATZOVÁ & kol.. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-46-4.

MŠMT. Statistické ročenky školství [online]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/rocenky.

OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1359-0.

PISOŇOVÁ, M. Školský manažment pre študijné odbory učiteľstva a prípravu vedúcich pedagogických zamestnancov. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. ISBN 978-80-223-3621-5.

PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

TROJAN, V., M. TURECKIOVÁ, J. TRUNDA & M. DVOŘÁKOVÁ. Přístupy k managementu vzdělávání v kontextu České republiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-867-7.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Syllabus - Czech

Hlavní témata předmětu:

1.   Seznámení se strukturou studijního programu Školský management a s komunikačními nástroji.

2.   Definice základních pojmů z oblasti školského managementu, managementu vzdělávání a příbuzných disciplín.

3.   Historický vývoj managementu a školského managementu.

4.   Struktura vzdělávacího systému v ČR.

5.   Vzdělávací politika ČR a legislativní rámec.

6.   Vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků v ČR.

7.   Aktuální otázky a témata školského managementu.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující definují a vysvětlí klíčové pojmy školského managementu, jako je řízení, leadership, správa škol.

Studující identifikují, jak školský management ovlivňuje a je ovlivňován dalšími disciplínami, jako je pedagogika a psychologie.

Studující popíší strukturu studia školského managementu na katedře a jednotlivé moduly, které budou během studia absolvovat.

Studující vytvoří reflexi, kde identifikují klíčové oblasti, na které se plánují při studiu zaměřit.

Last update: Urbanová Eva, RNDr. Ing., Ph.D., MBA (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html