|
|
|
||
The subject is focused on introducing to the education of people with intellectual disabilities. Attention is paid to the definition of the phenomenon of mental disability, etiology and classification of mental retardation, psychosocial characteristics of persons with mental disabilities and possibilities of support of these persons in education and in society.
Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky pedagogické práce s lidmi s mentálním postižením a zprostředkovat základní orientaci v bio-psycho-sociálních souvislostech mentální retardace. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|
|
||
Written exam (in case of failure it is possible to repeat the exam twice). Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (cit. 2016-10-06) Definition of Intellectual Disability (online, available from: http://aaidd.org/intellectual-disability/definition#.V_ZMSiTtXcc) BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. [Chapters from Special Education.] 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. [Special education of people with intellectual disabilities.] Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3. GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. ISBN 978-1-4129-9695-2 HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. [Inclusive education. Theory and practice.] Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. HODKINSON, Alan, VICKERMAN, Philip. Key Issues in Special Education Needs and Inclusion. London: SAGE, 2009. ISBN 978-1-84787-381-1. JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. [Power, assistance and helplessness in social services and health care.] Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. [Psychopathology for helping professions.] Vydání 4. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. VALENTA, Milan, MÜLLER, Oldřich. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. [Special education of people with intellectual disabilities. Theoretical background and methodology.] Páté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
Výuka v předmětu zahrnuje tato témata: 1) Vymezení základní terminologie, charakteristika pojmu mentální postižení (mentální retardace). 2) Historie (speciálně) pedagogické podpory osob s mentálním postižením. 3) Klasifikace mentální retardace. 4) Psychosociální charakteristiky osob s mentálním postižením. 5)Podpora osob s mentálním postižením ve vzdělávání a ve společnosti. 6) Práva osob s mentálním postižením a způsoby jejich prosazování. Last update: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (15.06.2018)
|