SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Prevention of Risk Behavior - OKBQ2P116A
Title: Prevence rizikového chování
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Pre-requisite : OKBQ2P112A
Is pre-requisite for: OKBQ2P131B, OKBQ2P130B
Annotation -
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with various types and various manifestations of risky behavior of pupils. It offers a broader view (based on social pedagogy) on the analysis of their causes, respectively. factors that contribute to their origin and development. It offers various approaches, means and methods by which these phenomena can be prevented or resolved in schools. The program of the subject is based on personal experience of students with problematic behavior of pupils and on acquired knowledge from previous studies.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (09.10.2019)
Aim of the course -
Using the knowledge of social pedagogy, risky behavior, the student analyzes, assesses and evaluates model situations of problematic, risky behavior of pupils in the current school, proposes solutions and prevention.

 

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 120
Odpovídající množství kreditů 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Zk/Z
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 24 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
V rámci nepřímé výuky se budou studenti věnovat řízenému samostudiu doporučené literatury a vybraných pasáží povinných dokumentů. Dále budou pracovat se studijními materiály umístěnými v LMS Moodle.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literature -

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha : Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-703-3.

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011. 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0.

BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. 1. vyd. Praha: Triton, 2011. 202 s. ISBN 978-80-7387-432-2.

BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005. 298 s. ISBN 80-7254-624-4.

JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-788-6.

KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4

VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 289 s. ISBN 978-80-7290-710-6.

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Requirements to the exam -

Credit requirements:

  • Proposal of a preventive programme (activities) for a specific form of risk behaviour / analysis of school documentation (ŠPP, ŠŘ).

  Examination Requirements:

  • Passing the test (one regular and two resit dates).
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Syllabus -
 Influence of environment on education, problems of risky behavior.
Manifestations of risky behavior in school environment.
Contexts of risk behavior of children and adolescents.
Causes of risky behavior of children and adolescents
Prevention and solution of risky behavior
Cooperation of schools and families with institutions in dealing with manifestations of risky behavior.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Learning outcomes -

Using knowledge from the field of social pedagogy, the learner analyses, assesses and evaluates model situations of risky behaviour of pupils in the current school, proposes possible solutions, but above all prevention at different levels.

He/she is oriented in the current legislation, recommendations for the prevention of risky behaviour in the school environment.

Learners

explains in the context of RCH the concept of prevention in historical and current terms (National Strategy for the Prevention of RCH),
specify competences and responsibilities in the implementation of PRCH at individual levels (the role of the school prevention methodologist, class teacher, teacher),
are able to find and briefly describe methodological recommendations on PRCH and procedures for dealing with the occurrence of risky forms of behaviour,
state and argue the content and binding nature of the school's RCH Prevention Programme, the principles of its effectiveness,
describe the possibilities of integrating PPRCH into the curriculum, give concrete examples,
give options and concrete examples for incorporating PPRCH into school rules,
specify the possibilities of functional rules, work with them in the context of RCH prevention,
indicate the possibilities, but also the limits of working with IVyP,
orient themselves in the current research and knowledge in the field of RCH in the school environment.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html