SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Complex Language Analysis - OKBC2C118A
Title: Komplexní jazyková analýza
Guaranteed by: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět Komplexní jazyková analýza završuje bohemistické studium v bakalářském studijním oboru. Shrnuje poznatky nabyté v průběhu studia, průřezově je uvádí do vzájemných vztahů a umožňuje tím studentovi dospět ke komplexnímu pohledu na jazyk. Je tedy třeba, aby studenti nejdříve absolvovali předměty Fonetika a fonologie českého jazyka, Morfologie českého jazyka, Lexikologie českého jazyka a sémantika, Syntax českého jazyka I a II a Stylistika českého jazyka.
Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je prohloubení a usouvztažnění poznatků a dovedností získaných v jazykových předmětech v průběhu studia a jejich aplikace na konkrétní textový materiál. Stěžejní náplní práce v seminářích bude komplexní jazyková analýza autentických textů, mluvených i psaných.

Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
Course completion requirements - Czech

Samostatné studium zadané literatury a práce se stud. oporami v rozsahu 90 hodin, plnění průběžně zadávaných kontrolních úkolů.

Zakončení předmětu: písemná práce - komplexní jazykový rozbor textu dle zadaných úkolů. Termín: 9. 5. 2024 (16:00 hodin), učebna S303.

Další termín zápočtového testu je 10. 6. 2024 v 10:00 v pracovně R 320D.

Písemná práce má dva opravné termíny.

Studijní opora pro kombinovanou formu studia je realizována prostřednictvím kurzu v LMS Moodle na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4261#section-15

 

Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (24.05.2024)
Literature - Czech

ČECHOVÁ, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1996.

ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000.

Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2001

ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003.

HOFFMANNOVÁ, J.  a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. 

KROUPOVÁ, Libuše a Josef FILIPEC (ed.). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Vyd. 4. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4.

HAVRÁNEK, Bohuslav, ed. a kol. Slovník spisovného jazyka českého. 2., nezměn. vyd. Praha: Academia, 1989. 8 sv.

Dále literatura zvládnutá v průběhu studia, přednášky a semináře věnované jednotlivým jazykovým rovinám.

Doplňující literatura předepsaná pro jazykové disciplíny studované v průběhu studia a příležitostně další prostudovaná odborná literatura zvládnutá v rámci jednotlivých předmětů

Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
Syllabus - Czech

Rozbor textů z různých komunikačních sfér. Komunikační situace, komunikační funkce, volba jazykových prostředků.

Výstavba textu z hlediska všech jazykových rovin, sémantická, slovotvorná a morfologická stránka slova (např. všestranná charakteristika slovních druhů), slovo v syntaxi. Vztah fonetické a grafické podoby textu.

Vliv sledovaných jazykových jevů na styl. Posouzení kvality a vlastností textu, vhodnosti užití jazykových prostředků; reformulace.

Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
Learning resources - Czech

Studijní opora pro kombinovanou formu studia je realizována prostřednictvím kurzu v LMS Moodle na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14684

Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující dokáže provést komplexní jazykovou analýzu textu, a to tak, že:

- dokáže zařadit text k funkčnímu stylu a komunikační sféře, odhalí jeho funkci a rozpozná jazykové prostředky, jimiž je této funkce (těchto funkcí) dosahováno

- postihne, jak se slohotvorné činitele projevují v daném textu

- rozezná a vysvětlí funkci kompozice konkrétního textu včetně slohových postupů

- rozliší formální a významovou složku syntaktických celků

- dokáže analyzovat stavbu syntaktických celků a přehledně ji znázornit

- dokáže tvořit různé formální varianty syntaktických celků při zachování významu

-  dokáže rozeznat a popsat tematicko-rematickou stavbu textového celku

- dokáže rozeznat a pojmenovat komunikační funkce výpovědí

- dokáže rozeznat a pojmenovat modální a postojové modifikace výpovědí

- provede slovotvorný rozbor (vybraných derivátů a kompozit), určí onomazilogickou kategorii

- v textu identifikuje a odliší slova značková a popisná

- v textu identifikuje jednotlivé vrstvy slovní zásoby a jejich funkci v textu

- na příkladech v textu dokáže, že rozumí rozdílu mezi polysémií a homynmií, případně na konkrétních příkladech z textu popíše vznik mnohoznačnosti

- objasní podstatu významových vztahů lexikálních jednotek v kontextu vztahů formálních a formálně-významových; jednotlivé významové vztahy charakterizuje, doloží příklady a postihne jejich význam pro koherenci a percepci textu

- na příkladech z textu vysvětlí pojem adaptace v souvislosti s přejímáním lexikálních jednotek z cizích jazyků a svá tvrzení doloží příklady

- provede morfematický rozbor slovních tvarů slov domácího původu

- určí slovní druh slova zasazeného do kontextu včetně bližší charakteristiky

- najde v textu zástupce jednotlivých slovních druhů

- identifikuje vyjadřované hodnoty morfologických kategorií jmenných i slovesných tvarů zasazených do kontextu a tyto hodnoty podle zadaných pokynů změní

- rozliší určité a neurčité slovesné tvary (neurčité pojmenuje), zařadí slovesný tvar do tříd (podle prézentního i podle minulého kmene) a ke vzoru

- zařadí jmenný tvar k deklinačnímu vzoru

- dosadí do kontextu nebo do příslušné pozice paradigmatu spisovný tvar tvaroslovně pravidelných i frekventovaných nepravidelných slov domácího i cizího původu

- určí u slovních tvarů zasazených do kontextu významovou bázi a funkční příznak

-
         

Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html