|
|
|
||
Předmět Komplexní jazyková analýza završuje bohemistické studium v bakalářském studijním oboru. Shrnuje poznatky nabyté v průběhu studia, průřezově je uvádí do vzájemných vztahů a umožňuje tím studentovi dospět ke komplexnímu pohledu na jazyk. Je tedy třeba, aby studenti nejdříve absolvovali předměty Fonetika a fonologie českého jazyka, Morfologie českého jazyka, Lexikologie českého jazyka a sémantika, Syntax českého jazyka I a II a Stylistika českého jazyka.
Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je prohloubení a usouvztažnění poznatků a dovedností získaných v jazykových předmětech v průběhu studia a jejich aplikace na konkrétní textový materiál. Stěžejní náplní práce v seminářích bude komplexní jazyková analýza autentických textů, mluvených i psaných. Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
|
|
||
Samostatné studium zadané literatury a práce se stud. oporami v rozsahu 90 hodin, plnění průběžně zadávaných kontrolních úkolů. Zakončení předmětu: písemná práce - komplexní jazykový rozbor textu dle zadaných úkolů. Termín: 9. 5. 2024 (16:00 hodin), učebna S303. Další termín zápočtového testu je 10. 6. 2024 v 10:00 v pracovně R 320D. Písemná práce má dva opravné termíny. Studijní opora pro kombinovanou formu studia je realizována prostřednictvím kurzu v LMS Moodle na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4261#section-15
Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (24.05.2024)
|
|
||
ČECHOVÁ, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1996. ČECHOVÁ, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV, 2000. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN, 2001 ČECHOVÁ, M. a kol. Současná česká stylistika. Praha: ISV, 2003. HOFFMANNOVÁ, J. a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. KROUPOVÁ, Libuše a Josef FILIPEC (ed.). Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Vyd. 4. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4. HAVRÁNEK, Bohuslav, ed. a kol. Slovník spisovného jazyka českého. 2., nezměn. vyd. Praha: Academia, 1989. 8 sv. Dále literatura zvládnutá v průběhu studia, přednášky a semináře věnované jednotlivým jazykovým rovinám. Doplňující literatura předepsaná pro jazykové disciplíny studované v průběhu studia a příležitostně další prostudovaná odborná literatura zvládnutá v rámci jednotlivých předmětů Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
|
|
||
Rozbor textů z různých komunikačních sfér. Komunikační situace, komunikační funkce, volba jazykových prostředků. Výstavba textu z hlediska všech jazykových rovin, sémantická, slovotvorná a morfologická stránka slova (např. všestranná charakteristika slovních druhů), slovo v syntaxi. Vztah fonetické a grafické podoby textu. Vliv sledovaných jazykových jevů na styl. Posouzení kvality a vlastností textu, vhodnosti užití jazykových prostředků; reformulace. Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
|
|
||
Studijní opora pro kombinovanou formu studia je realizována prostřednictvím kurzu v LMS Moodle na adrese: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14684 Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (12.02.2024)
|
|
||
Studující dokáže provést komplexní jazykovou analýzu textu, a to tak, že: - dokáže zařadit text k funkčnímu stylu a komunikační sféře, odhalí jeho funkci a rozpozná jazykové prostředky, jimiž je této funkce (těchto funkcí) dosahováno - postihne, jak se slohotvorné činitele projevují v daném textu - rozezná a vysvětlí funkci kompozice konkrétního textu včetně slohových postupů - rozliší formální a významovou složku syntaktických celků - dokáže analyzovat stavbu syntaktických celků a přehledně ji znázornit - dokáže tvořit různé formální varianty syntaktických celků při zachování významu - dokáže rozeznat a popsat tematicko-rematickou stavbu textového celku - dokáže rozeznat a pojmenovat komunikační funkce výpovědí - dokáže rozeznat a pojmenovat modální a postojové modifikace výpovědí - provede slovotvorný rozbor (vybraných derivátů a kompozit), určí onomazilogickou kategorii - v textu identifikuje a odliší slova značková a popisná - v textu identifikuje jednotlivé vrstvy slovní zásoby a jejich funkci v textu - na příkladech v textu dokáže, že rozumí rozdílu mezi polysémií a homynmií, případně na konkrétních příkladech z textu popíše vznik mnohoznačnosti - objasní podstatu významových vztahů lexikálních jednotek v kontextu vztahů formálních a formálně-významových; jednotlivé významové vztahy charakterizuje, doloží příklady a postihne jejich význam pro koherenci a percepci textu - na příkladech z textu vysvětlí pojem adaptace v souvislosti s přejímáním lexikálních jednotek z cizích jazyků a svá tvrzení doloží příklady - provede morfematický rozbor slovních tvarů slov domácího původu - určí slovní druh slova zasazeného do kontextu včetně bližší charakteristiky - najde v textu zástupce jednotlivých slovních druhů - identifikuje vyjadřované hodnoty morfologických kategorií jmenných i slovesných tvarů zasazených do kontextu a tyto hodnoty podle zadaných pokynů změní - rozliší určité a neurčité slovesné tvary (neurčité pojmenuje), zařadí slovesný tvar do tříd (podle prézentního i podle minulého kmene) a ke vzoru - zařadí jmenný tvar k deklinačnímu vzoru - dosadí do kontextu nebo do příslušné pozice paradigmatu spisovný tvar tvaroslovně pravidelných i frekventovaných nepravidelných slov domácího i cizího původu - určí u slovních tvarů zasazených do kontextu významovou bázi a funkční příznak - Last update: Nedvědová Blanka, PhDr., Ph.D. (10.02.2025)
|