|
|
|
||
Human Biology II. course builds on Human Biology I. and further develops students' knowledge in the field of human body biology. In this course, we will focus on two main thematic blocks. The first will be human physiology and the second will be human genetics and population genetics. Students will gain an overview of the structure and function of the main physiological systems of our body. In addition to classical, systemic, physiological processes, we will deal on the one hand with cell-level management and sub-cellular processes (especially with regard to the organization and use of the human genome) and on the other hand the structure and development of human populations and the events governing this development.
Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Studující: - získá základní znalosti o fyziologii lidského těla od buněčné úrovně až po funkce orgánů a orgánových soustav - porozumí zpětnovazebnému charakteru řízení funkcí lidského těla a roli, které v něm hrají hlavní řídící systémy (endokrinní a nervový) - pochopí význam homeostázy a mechanismů, které ji udržují - porozumí stavbě lidského genomu, jeho variabilitě a v základech metodám, které se k jeho výzkumu používají Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
V případě nepříznivé pandemické situace: Výuka předmětu bude probíhat distančně na platformě MS Teams (odkaz dostanou studenti mailem na začátku semestru). Přednášky (bloková výuka) proběhnou online, studenti budou mít k dispozici jejich záznamy pro pozdější použití. Cvičení proběhne distanční formou zadávání samostatné práce a jejím průběžným odevzdáváním on-line. Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (4 kredity) a je stanovena na 109 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden (polovina přednášky a polovina cvičení) pro studenty prezenční formy a 450 min./semestr pro studenty kombinované formy. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 10 min., resp. 20 min., časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (22 hodin), časem na plnění průběžných úkolů (12 hodin) a časem na přípravu na zápočet a zkoušku v rámci plnění předmětu (15 a 30 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu (budou upřesněny na první přednášce): zápočet: - splnění zadaných úloh na cvičení - samostatné vypracování, odevzdání (a moje schválení) písemných protokolů z jednotlivých témat cvičení (bližší specifikace bude poskytnuta na úvodním cvičení, respektive v úvodním výukovém bloku kombinované formy předmětu) - bude probíhat v MS Teams zkouška: - písemný test Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (23.02.2023)
|
|
||
Ganong WF. Přehled lékařské fyziologie. Galén, 2005 LANGMEIER M a kol. Základy lékařské fyziologie. Grada Publishing, 2009 ROKYTA R a kol. Fyziologie (pro bakalářská studia). Galén, 2016 Silbernagl S, Despopoulos A. Atlas fyziologie člověka. Grada, 2004 (poslední anglické vydání: Color Atlas of Physiology, 7th edition. Thieme, 2015) Trojan S. a kol. Lékařská fyziologie. Grada-Avicenum, 1999 SILBERNAGL S, LANG F. Atlas patofyziologie. Grada, 2012 KITTNAR O a kol. Lékařská fyziologie. Grada, 2011 WIDMAIER EP et al. Vander‘s Human Physiology, 14th edition. McGraw-Hill Education, 2016 GUNGA H-Ch et al. Human Physiology in Extreme Environments. Academic Press, 2015
Jobling, M., Hurles, M. and Tyler-Smith, C. Human evolutionary genetics: origins, peoples & disease. Garland Science, 2013 Strachan, T., Read, A. and Strachan, T. Human molecular genetics. 4th. New York: Garland Science, 2011 Cavalli-Sforza LL, Bodmer WF. The Genetics of Human Populations. Dover Publications, 1999.
Cavalli-Sforza LL, Menozzi P, Piazza A. History and Geography of Human Genes. Princeton University Press, 1994
Stoneking M. An Introduction to Molecular Anthropology. Wiley-Blackwell, 2017
Nussbaum, R.L., McInnes, R.R. and Willard, H.F., 2015. Thompson & Thompson Genetics in Medicine. Elsevier Health Sciences, 2015 Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (28.08.2019)
|
|
||
Hlavní tematické bloky kurzu: Základy fyziologie buňky - základní životní fukce buňky, transport, buněčná membrána, transport přes membránu a rovnováha iontů na membráně, kontakty mezi buňkami Fyziologie svalu a nervosvalové ploténky - svalové vlákno, kontrakce, aktin, myozin a další svalové bílkoviny, propriorecepce, svalové vřeténko Dýchání a acidobazická rovnováha organismu - základní stavba dýchací soustavy, dýchací svaly, respirační kvocient, řízení dýchání, dýchací rytmus, výměna dýchacích plynů, pneumothorax, tracheotomie Ledviny, hospodaření s vodou a homeostáza - nefron, glomerulus + tubulární část, glomerulární filtrace, tubulární (re)absorbce a sekrece, vliv ledvin na acidobazickou rovnováhu, systém renin-angiotensin Výživa, trávení a metabolismus - funkce gastrointestinální soustavy, regulace funkce, trávicí enzymy, tělesná teplota a její regulace Fyziologie kardiovaskulárního systému a fyziologie krve - krevní buňky, hemoglobin, transport O2 a CO2, acidobazická rovnováha krve, imunita, protilátky, hemostáza, převodní systém srdeční, srdeční práce, projevy srdeční činnosti, ejekční frakce, vasodilatace, vasokonstrikce Hormony a jejich vliv na regulaci, vývoj organismu a rozmnožování - hypotalamo-hypofyzální osa, somatotropin, osa hormonů štítné žlázy, nadledvin, a pohlavních hormonů, endokrinní funkce slinivky, epifýza Fyziologie nervové soustavy - neuron, synapse, klidový a akční potenciál, základní stavba CNS a dělení periferního nervového systému, reflex, motorika, funkce mozečku, bazálních ganglií, limbický systém, šedá kůra koncového mozku Fyziologie smyslového vnímání - zrak, sluch, statokinetický aparát vnitřního ucha, chuť, čich, kůže a kožní receptory Lidský genom - celková organizace, geny, jejich vnitřní struktura, genová exprese a její regulace, epigenetika, mutace jako zdroj variability a chyb v lidském genomu Technologie výzkumu DNA Variabilita lidských populací a metody jejího zkoumání - genetická historie našeho druhu, demografické procesy v minulých generacích a jejich vliv na formování současné genetické variability člověka, starodávná DNA (aDNA) Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
MS Teams: PEDF-Biologie člověka II | Obecné | Microsoft Teams Elektronická učebnice fyziologie, Fyziologický ústav 1. LF UK v Praze (http://fyziologie.lf1.cuni.cz/ucebnice) http://www.wikiskripta.eu/w/Port%C3%A1l:Fyziologie 10H přímé výuky, z toho 6H přednáška, 4H seminář/laboratorní praktikum, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), vypracování projektu na zadané téma, práce zadávána přes v MS Teams, účast na diskusním fóru v MOODLu. Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (18.03.2024)
|
|
||||||||||||||
Last update: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|