SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Theory and Practice of School Management - OK0732K02
Title: Teorie a praxe školského managementu
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 8
Examination process: winter s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:16/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Is pre-requisite for: OK0732K16, OK0732K23, OK0732K45, OK0732K17
Annotation -
The course develops general management topics in the first phase. It acquaints students with the concept of management, basic managerial functions in the concept of matrix division (sequential and parallel). These topics are always applied to the specifics of school management and school facilities. The second phase contains complex topics - school marketing management, public relations in education, project management in education, risk management in education and school culture.
Last update: Paulovčáková Lucie, Ing., MBA, Ph.D. (29.10.2019)
Literature - Czech

Pedagogická encyklopedie. Jan Průcha (ed.). Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.

KOLEKTIV AUTORŮ. Základy obecného managementu. 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Skripta. ISBN 80-244-1365-5. Dostupné z: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/knihovna/Skripta_FF/zaklady_managementu.pdf

ČERNÝ, Karel. Budoucnost školy v percepci školského managementu. Orbis scholae [online]. roč. 1, č. 3. Dostupné z: http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_3_04.pdf

HAMEL, Gary. Budoucnost managementu. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2008, 244 s. ISBN 978-807-2611-881.

OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 122 s. ISBN 80-244-1359-0.

VEBER, Jaromír a kol. Management: Základy, prosperita, globalizace. 1. Praha: Management Press, 2006, 700 s. ISBN 80-7261-029-5.

VODÁČEK, Leo a Olga VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 2. rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2009, 324 s. ISBN 978-80-7261-197-3.

SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009, 328 s. ISBN 978-80-7357-494-9.

TRUNDA, Jiří a Kamil BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Editor Václav Trojan. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 88 s. Školský management. ISBN 978-80-7290-541-6.
Last update: TRUNDA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2013)
Requirements to the exam - Czech

Aktivní účast ve výuce 

Aktivní zapojení do třech diskuzí na zadaná témata v prostředí Moodlu při dosažení limitního počtu bodů.

 

Last update: Trunda Jiří, Mgr., Ph.D. (07.10.2018)
Syllabus - Czech

Pojetí managementu

Manažerské funkce a jejich pojetí

Současná paradigmata managementu

Plánování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje)

Organizování jako manažerská funkce (metody a nástroje, základní organizační struktury)

Kontrolování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje)

Rozhodovací proces (význam, prvky, fáze, metody a nástroje)

Marketingové řízení školy - strategie, nástroje, aplikace

Public relations ve školství - význam, nástroje, postupy, subjekty

Řízení rizik ve školství - identifikace, dělení rizik, metody manažerské práce s riziky

Kultura školy - význam, prvky, utváření firemní kultury (kultury školy), hodnoty, normy, očekávání, sankce, symboly, komunikace

Projektové řízení - specifika manažerské práce při realizaci projektů

Last update: TRUNDA/PEDF.CUNI.CZ (15.02.2012)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html