Improvisation
To get the ability to create the accompaniment of a folk and popular song in a worthy esthetic quality, using a satisfying musical form and structural musical elements.
The musical stylization of the accompaniment of a folk or popular song in using chord symbols.
Free improvisation of a basic musical form with its immanent expression.
Evaluation and approaching to value student's ability and flexibility during the interpretation and playing scores.
Playing in ensemble - Chamber music - Accompaniment - Orchestral parts
The content of the subject is tended to development student's abilities and experiences in the chamber music and piano accompaniment.
Students make a special musical community for performing the chamber music repertoire.
The choice of the repertoire and the student's cooperation and another social interaction make very specific team project.
Compositions are under the supervision of the academic tutors teaching instruments, in concerts and competitions of interpretation. They can be performed during special events of the University.
Students playing the string instruments is supposed to prepare orchestral parts and ensemble playing.
It is intended as a preparation for a teaching instruments in a basic music school.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Improvizace - Dosažení esteticky hodnotné stylizace lidové i populární písně a volného projevu s užitím odpovídající formy a hierarchie hudebně výrazových prostředků. Stylizace lidové a populární písně s využitím akordových značek. Volná improvizace ve stanovené malé formě a s daným okruhem hudebního výraziva. Modální odlišnost jako prostředek ke stavbě malé dvoudílné a třídílné formy. Hledání vlastního přístupu a zhodnocení osobních možností studentů v pohotové interpretaci a úpravách partů a partitur. Ansámblová hra - Komorní hra - Korepetice - Hra orchestrálních partů - Komorní orchestr Předmět je zaměřen na rozvoj schopností a získávání zkušeností v oblasti ansámblové hry a klavírní spolupráce. Studenti vytvářejí společenství zabývající se interpretací komorní hudby. Výběr studovaného repertoáru a forma spolupráce se tak stávají organizačně náročným týmovým projektem. Studované skladby jsou individuálně konzultovány s vyučujícími v rámci předmětu s možností prezentace na interpretačních seminářích, katedrálních koncertech, interpretačních soutěžích pedagogických fakult a na četných dalších společenských příležitostech. Pro studenty smyčcových nástrojů je nezbytně nutná soustavná průprava ve hře orchestrálních partů a ovládnutí zásad práce v souboru. Je průpravou pro komorní a orchestrální hru i pro pedagogickou práci učitele hry na smyčcové nástroje na ZUŠ.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Aim of the course -
The student understands improvisation as an artistic and pedagogical activity developing musical thinking and creative potential of the personality. The student possesses improvisational skills that enable him/her to express his/her own musical ideas outside of major-minor tonality and allow him/her to use simple accompaniment patterns to folk songs. He or she can apply these models when arranging songs for vocal ensembles or for children's instruments.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Studující chápe improvizaci jako uměleckou a pedagogickou aktivitu rozvíjející hudební myšlení a tvořivý potenciál osobnosti. Studující disponuje improvizačními dovednostmi, které mu umožňují vyjadřovat vlastní hudební myšlenky mimo dur-mollovou tonalitu a umožňují mu využít jednoduchých doprovodných modelů k lidovým písním. Tyto modely může uplatnit při úpravách písní pro vokální obsazení nebo pro dětské hudební nástroje.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Descriptors -
Preparation for lesson Expected preparation time for 1 hour lecture - 0 minutes Expected preparation time for 1 exercise - 100 minutes Self-study of literature (per semester) - 3 hours Work with study materials (per semester) - 16 hours Completion of continuous assignments (per semester) - 13 hours Completion of the course Seminar papers - 4 hours Preparation for credit - 8 hours
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky - 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení - 100 minut
Samostudium literatury (za semestr) - 3 hodiny
Práce se studijními materiály (za semestr) - 16 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 13 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce - 4 hodiny
Příprava na zápočet - 8 hodin
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Course completion requirements -
Improvisation - prepared and performed tasks in agreement with the teacher
Ensemble playing - individual plan (chamber orchestra, chamber playing, piano collaboration, accompaniment) - compiled by the student in agreement with the teacher or set by the teacher, continuous implementation of the plan, public performance of the rehearsed repertoire
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Improvizace - zpracované a předvedené úkoly po dohodě s vyučujícícm
Ansámblová hra - individuální plán (komorní orchestr, komorní hra, klavírní spolupráce, korepetice) - sestavuje student po dohodě s vyučujícím nebo jej stanovuje vyučující, průběžné plnění plánu, veřejné předvedení nastudovaného repertoáru
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Literature -
Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky.
Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries, contemporary music. Music material. Audio recordings and videos.
DAHLHAUS, C. Was heißt Improvisation? In: Improvisation und neue Musik. Mainz : Schott, 1979, s. 9-23. ISBN 3-7957-1760-4.
FERAND, E. Die Improvisation in der Musik. b.v. Zürich : Rhein - Verlag, 1939, 405 s.
KRAEHENBUEHL, D.; CLARK, F.; GOSS, L. Keyboard Theory. Book four. 1. vyd. Secaucus : Warner Bros, 1965. 48 s. ISBN 0-87487-118-2.
BAILEY, D. Improvisation: Its Nature and Practce In Music, Da Capo Lifelong Books. Reprint Edition, 1993.
GUIDO, M. Studies in Historical Improvisation. Routledge, 2019.
MORTENSEN, J. J. The Pianist´s Guide to Historic Improvisation, Oxford University Press, 2020.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (27.10.2020)
Party a partitury evropské klasické nástrojové hudby 18., 19. a 20. století, soudobá hudba. Notový materiál. Audionahrávky a videonahrávky.
Music sheets and scores of European classical instrumental music of the 18th, 19th and 20th centuries, contemporary music. Music material. Audio recordings and videos.
DAHLHAUS, C. Was heißt Improvisation? In: Improvisation und neue Musik. Mainz : Schott, 1979, s. 9-23. ISBN 3-7957-1760-4.
FERAND, E. Die Improvisation in der Musik. b.v. Zürich : Rhein - Verlag, 1939, 405 s.
KRAEHENBUEHL, D.; CLARK, F.; GOSS, L. Keyboard Theory. Book four. 1. vyd. Secaucus : Warner Bros, 1965. 48 s. ISBN 0-87487-118-2.
BAILEY, D. Improvisation: Its Nature and Practce In Music, Da Capo Lifelong Books. Reprint Edition, 1993.
GUIDO, M. Studies in Historical Improvisation. Routledge, 2019.
MORTENSEN, J. J. The Pianist´s Guide to Historic Improvisation, Oxford University Press, 2020.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (27.10.2020)
Syllabus -
Piano improvisation Definition of improvisation as an artistic and pedagogical discipline The place of improvisation in the development of the art of music performance Pedagogical aspects of improvisation The initial stages of teaching improvisation with a limited repertoire of notes Improvisation of accompaniments Improvisation of melody - principles of melodic construction Improvisation within the framework of modes and extended tonality Improvisation of accompaniments to folk songs in the role of supporting vocal arrangements and arrangements for children's instruments
Ensemble playing - students form a community of chamber music performance when possible. The selection of the studied repertoire and the form of cooperation thus become an organizationally demanding team project. Compositions studied are individually consulted with the instructors in the course, with opportunities for presentation at performance seminars, departmental concerts, faculty performance competitions, and numerous other social occasions.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Klavírní improvizace
Definice improvizace jakožto umělecké a pedagogické disciplíny
Místo improvizace ve vývoji hudebně interpretačního umění
Pedagogické aspekty improvizace
Počáteční fáze výuky improvizace s omezenou zásobou tónů
Improvizace doprovodů
Improvizace melodie – principy melodické stavby
Improvizace v rámci modů a rozšířené tonality
Improvizace doprovodů k lidovým písním v úloze podpory vokálních úprav a úprav pro dětské hudební nástroje
Ansámblová hra - studenti dle možností vytváří společenství zabývající se interpretací komorní hudby. Výběr studovaného repertoáru a forma spolupráce se tak stávají organizačně náročným týmovým projektem. Studované skladby jsou individuálně konzultovány s vyučujícími v rámci předmětu s možností prezentace na interpretačních seminářích, katedrálních koncertech, interpretačních soutěžích pedagogických fakult a na četných dalších společenských příležitostech.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Learning outcomes -
The student defines improvisation as an artistic and pedagogical discipline, characterizes the place of improvisation in the development of the art of music performance.
The student characterizes the pedagogical importance of improvisation in relation to the musical development of the personality and in relation to the general development of the human being.
The student improvises on the basis of a limited supply of notes. The student characterizes and evaluates his/her improvisational performance and explains the chosen methods and procedure for teaching improvisation.
The student gives examples of improvised accompaniments.
The student characterizes types of organ point and plays them on the piano in all keys.
The student characterizes the sound effect of this type of accompaniment and its selection according to the character of the songs. The learner will play 3 folk songs with 3 types of organ point in the fundamental key and in transpositions to keys that allow the development of the range of the child's voice.
The student characterizes types of ostinato and play these types on the piano in all keys. The learner will play 3 folk songs with 3 types of ostinato in the fundamental key and in transpositions to keys that allow for the development of the range of the child's voice.
The student defines combinations of organ point and ostinato and play them on the piano in all keys. The student plays 3 folk songs with 3 types of this accompaniment in the fundamental key and in transpositions to keys that allow for the development of the range of the child's voice.
The student characterizes the principles of multiple voice arrangements of folk song. The learner explains the principles of the folk double voice. The learner will play 3 folk songs in folk double voice. Chooses a different type of accompaniment for each song - ostinato, organ point, combination of organ point and ostinato. She will play the songs in the basic key and in transpositions to keys that allow the development of the range of the child's voice.
The student explains the use of ostinato and organ point in arrangements of songs for vocal performance and for children's instruments.
The student explains the principles of melodic construction and improvises 4 melodies within modal and extended tonality.
The student improvises 4 self-periods in various major keys and 4 in various minor keys: with ostinato accompaniment, organ point, and a combination of ostinato and organ point.
The student improvises 4 small two-part period forms in different major keys and 4 in different minor keys: with accompaniment by ostinato, organ point, and a combination of ostinato and organ point.
The student improvises 4 small three-part forms with reprise in different major keys and 4 in different minor keys: with accompaniment by ostinato, organ point, and a combination of ostinato and organ point.
The student improvises period and minor two-part and three-part forms within extended tonality and modality.
The student explains the procedure for teaching all improvised patterns.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)
Studující definuje improvizaci jakožto uměleckou a pedagogickou disciplínu, charakterizuje místo improvizace ve vývoji hudebně interpretačního umění.
Studující charakterizuje pedagogický význam improvizace ve vztahu k hudebnímu rozvoji osobnosti a ve vztahu k obecnému rozvoji člověka.
Studující improvizuje na základě omezené zásoby tónů. Svůj improvizační projev charakterizuje a hodnotí, vysvětluje zvolené postupy a postup při výuce improvizace.
Studující uvádí příklady improvizovaných doprovodů.
Studující charakterizuje typy prodlevy a zahraje je na klavír ve všech tóninách.
Studující charakterizuje zvukový účinek tohoto typu doprovodu a jeho výběr podle charakteru písní. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy prodlevy v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.
Studující charakterizuje druhy ostinata a zahraje tyto typy na klavír ve všech tóninách. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy ostinata v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.
Studující definuje kombinace prodlevy a ostinata a zahraje je na klavír ve všech tóninách. Zahraje 3 lidové písně se 3 typy tohoto doprovodu v základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.
Studující charakterizuje zásady vícehlasé úpravy lidové písně. Vysvětlí zásady lidového dvojhlasu. Zahraje 3 lidové písně v lidovém dvojhlasu. Pro každou píseň zvolí jiný typ doprovodu – ostinato, prodlevu, kombinaci prodlevy a ostinata. Písně zahraje základní tónině a v transpozicích do takových tónin, které umožňují rozvoj rozsahu dětského hlasu.
Studující vysvětluje využití ostinata a prodlevy v úpravách písní pro vokální interpretaci a pro dětské hudební nástroje.
Studující vysvětluje principy melodické stavby a improvizuje 4 melodie v rámci modů a rozšířené tonality.
Studující improvizuje 4 vlastní periody v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy.
Studující improvizuje 4 malé dvoudílné formy periody v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy.
Studující improvizuje 4 malé třídílné formy s reprízou v různých durových tóninách a 4 v různých mollových tóninách: s doprovodem ostinatem, prodlevou a s kombinací ostinata a prodlevy.
Studující improvizuje periodu a malou dvoudílnou a třídílnou formu v rámci rozšířené tonality a modality.
Studující vysvětluje postup při výuce všech improvizovaných modelů.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (10.09.2024)