|
|
|
||
Course Profile: This course aims to give the students a general outline of the most significant events in American literature, focusing largely, but not exclusively, on canonical authors. These seminars complement lectures which reside in presenting a particular literary movement, including its social and cultural background. These are then followed by a close reading session which focuses on the selected seminar texts (short stories, plays, novels/extracts etc.).
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
Studující získává přehled o kontextu stěžejních děl americké literatury, na historickém půdorysu raného osidlování, přes boj o nezávislost na Británii až po rekonstrukční období po občanské válce. Studující rozvíjí své kompetence v oblasti komunikativních dovedností (parafráze anglického textu, porozumění původnímu anglickému textu po minimálních edičních úpravách). Studující si osvojuje širší (terciární) slovní zásobu a frazeologii. Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
All the course materials are available online from: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2325 enrolment key: frank Online webinars are taught via Zoom at: https://cuni-cz.zoom.us/j/94720691864 Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (08.02.2021)
|
|
||
Requirements: 80% attendance (2 unexplained absences are permissible); Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Doporučená literatura:
Rozšiřující literatura:
Last update: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
1. Lecture: ColonialUSliterature (online video) Úvod do předmětu / Lecture: American Enlightenment Reading assignment – Benjamin Franklin: 2 pamphlets
2. Lecture: Enlightenment – Revolutionary writers I Readingassignment – Thomas Paine: Common Sense (slightly abridged)
3. Lecture: Romanticism I Reading assignment – Washington Irving: The Legend of the Sleepy Hollow
4. Lecture: Romanticism II Reading assignment – E.A.Poe: The Black Cat, The Tell-Tale Heart
5. Lecture: Romanticism III Reading assignment – N. Hawthorne: Birthmark, Rapaccini’s Daughter (optional)
6. Video-lecture: Ideological overtones of Romanticism I – slave narratives Lecture: Ideological overtones of Romanticism II – slave narratives Reading assignment – The Narrative of Frederick Douglass Reading assignment 2 (optional) –H. D. Thoreau: Civil Disobedience
7. Lecture: 19th centuryUSpoetry (+online video) Reading assignment – Whitman,Dickinson
8. Lecture: A transition stage between US Romanticism and Realism Readingassignment – Herman Melville: Moby Dick (excerpts), Bartleby the Scrivener
9. Lecture: Realism/Naturalism I (local color) Reading assignment –Kate Chopin: A Respectable Woman and 4 other stories
10. Lecture: Realism/Naturalism II (Civil War) Reading assignment –A. Bierce: An Occurrence at Owl Creek Bridge S. Crane: The Red Badge of Courage (synopsis + an excerpt)
11. Lecture: Realism/Naturalism III (female emancipation issues) Reading assignment –C.P. Gilman: The Yellow Wallpaper
12. Lecture: Realism/Naturalism IV (muckrakers) Reading assignment – Theodore Dreiser: Sister Carrie (an excerpt), Typhoon Last update: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
To access the reading assignments for seminars, pls. go to: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2325
enrolment key: frank
To access the backup course materials for lectures, pls. go to: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2324
enrolment key: frank
If you are asked to sign in with your login and password, use the same login and password you use to enroll in SIS Last update: Esserová Kateřina, DiS. (24.09.2019)
|
|
||
1. Výukový cyklus (literatura koloniálního a revolučního období) Studující charakterizuje vývoj euroamerické společnosti 17. a 18. století a jeho literární a mytologickou reflexi (city upon a hill, manifest destiny, cradle of democracy, atp.) Studující popíše utváření svébytných kulturních institucí a žánrové diverzity, vyplývající ze situace dynamicky se rozvíjející společnosti na severoamerickém kontinentu. Studující aktivně použije slovní zásobu a frazeologii, nabytou při čtení a rozboru zadaných děl, např. přídavná jména popisující povahové vlastnosti (Franklin). Studující parafrázuje argumentaci ve prospěch zastupitelské demokracie coby alternativy k monarchismu (Paine) Last update: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|