course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
The course focuses on the acquisition and confirmation of knowledge in those areas what are directly connected with professional student’s interest. But they may not have a direct connection with the theme of his dissertation. Although the main scientific interest leads student at the very beginning of the study to the selection and definition of the scientific topic at the beginning of his studies, a wider range of professional interest motivates him also usually to deal with other topics. This matter is used at conferences or in journal studies and becomes a natural basis for scientific growth of students. Finally, it contributes to a qualified view on the main topic processed in the dissertation.
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2013)
Předmět je zaměřen na získávání a utvrzování znalostí v těch hudebněpedagogických a hudebněteoretických oblastech, které bezprostředně souvisejí s úzkým odborným zájmem doktoranda, které však nemusejí mít přímou souvislost s tématem práce samotné. Přestože rozhodující vědecký zájem vede doktoranda již na samém počátku studia k výběru a definici tématu disertační práce, širší odborně zájmové spektrum ho zpravidla motivuje i k tomu, aby se během studia alespoň dotýkal dalších oblastí a aby tyto zkušenosti zúročoval v publikační činnosti a v prezentaci na konferencích. Taková činnost vhodným způsobem utvrzuje nezbytný vědecký fundament doktoranda a potažmo přispívá i ke kvalifikovanému náhledu na stěžejní téma zpracovávané v disertační práci.
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (10.03.2013)
Aim of the course -
The student gains orientation in one of the areas of music theory and pedagogy. The student proofs this orientation at the level of a professional article or conference presentation.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (11.09.2024)
Studující získá orientaci v jedné z oblastí hudební teorie a pedagogiky. Studující tuto orientaci prokáže na úrovni odborného článku nebo při prezentaci na konferenci.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (11.09.2024)
Course completion requirements -
Analysis of selected music-educational phenomenon in the context of contemporary education.Oral presentation of problems and conclusions.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Analýza vybraného hudebněpedagogického jevu v kontextu současného vzdělávání. Ústní prezentace problematiky a závěrů.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Literature -
Kulka, Jiří a kol.: Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha, SPN 1988. 93 s.
Janeček, Karel: Melodika. Praha, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1956. 203 s.
Janeček, Karel: Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava, Supraphon 1968. 244 s.
Nedělka, Michal: Z odkazu žáků Pavla Bořkovce.
Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha, SPN 1991. 55 s.
Kresánek, Jozef: Tonalita. 1. vyd. Bratislava, Opus 1983. 406 s.
Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice. 1. vyd. Praha, AMU 1998. 573 s.
Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. 1. vyd. Praha, Supraphon 1978. 659 s.
Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc 2000, s. 13 – 18.
Tvrzský, Jaroslav: K problematice statistické harmonické analýzy. In: Živá hudba, Praha 1973, s. 135 – 164.
Zenkl, Michal: Časová makrostruktura v hudbě a základní zákony jejího zapamatování. In: Živá hudba, IX. Praha 1986, s. 149 – 152.
Zenkl, Michal: Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha 1986, s. 143 – 148.
Zenkl, Michal: Příspěvek k metodice komplexního rozboru skladeb. In: Živá hudba, VIII. Praha 1983, s. 341 – 390.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Kulka, Jiří a kol.: Komplexní analýza uměleckého díla. 1. vyd. Praha, SPN 1988. 93 s.
Janeček, Karel: Melodika. Praha, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění 1956. 203 s.
Janeček, Karel: Tektonika. 1. vyd. Praha - Bratislava, Supraphon 1968. 244 s.
Nedělka, Michal: Z odkazu žáků Pavla Bořkovce.
Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. 1. vyd. Praha, SPN 1991. 55 s.
Kresánek, Jozef: Tonalita. 1. vyd. Bratislava, Opus 1983. 406 s.
Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice. 1. vyd. Praha, AMU 1998. 573 s.
Risinger, Karel: Nauka o harmonii XX. století. 1. vyd. Praha, Supraphon 1978. 659 s.
Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference, Olomouc 2000, s. 13 – 18.
Tvrzský, Jaroslav: K problematice statistické harmonické analýzy. In: Živá hudba, Praha 1973, s. 135 – 164.
Zenkl, Michal: Časová makrostruktura v hudbě a základní zákony jejího zapamatování. In: Živá hudba, IX. Praha 1986, s. 149 – 152.
Zenkl, Michal: Existují nové tektonické principy? In: Živá hudba, IX. Praha 1986, s. 143 – 148.
Zenkl, Michal: Příspěvek k metodice komplexního rozboru skladeb. In: Živá hudba, VIII. Praha 1983, s. 341 – 390.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Requirements to the exam -
Analysis of selected music-educational phenomenon in the context of contemporary education.Oral presentation of problems and conclusions.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Analýza vybraného hudebněpedagogického jevu v kontextu současného vzdělávání. Ústní prezentace problematiky a závěrů.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Syllabus -
Music education and artistic education
Principles of perception of music as an art passing through time
Relationship of music perception and language expression
Music paradigm and syntagma in music pedagogy
Shape, form, tectonics
Language means in verbalization of qualities, properties of music and aesthetic experience
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Hudební výchova a výchova umělecká
Principy vnímání hudby jako umění probíhajícího v čase
Vztah vnímání hudby a jazykového projevu
Hudební paradigma a syntagma v hudbení pedagogice
Tvar, forma, tektonika
Jazykové prostředky při verbalizaci kvalit, vlastností hudby a estetického prožitku
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (28.10.2019)
Learning outcomes -
The student scientifically develops a chosen problem in the field of music theory and pedagogy and publishes it in the form of a professional article or a conference paper.
The student explains the essence of the worked problem.
The student lists previous approaches to solving the problem, explain the innovativeness of his/her own approach and justify it.
The student describes the methods of solution.
The student describes the results of his/her solution and describe further possibilities and perspectives in continuing the solution.
Last update: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (11.09.2024)
Studující vědecky zpracuje zvolený problém z oblasti hudební teorie a pedagogiky a publikuje ho formou odborného článku nebo příspěvku na konferenci.