SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Strategies and interventions in the education of students with physical disabilities II - OCRS24UC24
Title: Strategie a intervence ve vzdělávání žáků s tělesným postižením II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:35/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Annotation -
This course provides students with an overview of special interventions and approaches for individuals with physical disabilities. It focuses on the methodology of working with students and the possibilities of vocational education enriched with elements of occupational therapy. The course also covers physical education methodology, including applied movement activities and relaxation techniques for working with students with central movement disorders. The course is based on a therapeutic-educational and teaching concept, which is applied in the educational process. Students will demonstrate their acquired theoretical and practical skills in educating students with physical disabilities and health impairments through a case study.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled o speciálních intervencích a přístupech pro osoby s tělesným postižením. Zaměřuje se na metodiku práce s žáky a možnosti pracovního vyučování obohaceného o prvky ergoterapie. Dále zahrnuje metodiku tělesné výchovy, která obsahuje aplikované pohybové aktivity a relaxační techniky pro práci s žáky s centrálními poruchami hybnosti. Předmět představuje metodická východiska vycházející z terapeuticko-výchovného a vzdělávacího konceptu, který je využíván v edukaci.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
ové trendy ve výchově a vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním 3
Nabídka edukačních možností a předprofesní příprava OTZP u nás a v zahraničí 4
Pedagogická podpora, individualizace vzdělávací cesty, pedagogická asistence. Tranzitní programy při nástupu do školy a při přechodu ze školy do zaměstnání 4
Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku 4
Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace TZP dítěte, speciálněpedagogická diagnostika motoriky a řeči u TZP dětí a žáků 4
Didaktická a technická podpora TZP dítěte v předškolním a školním věku 4
Systém speciálně pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a základní vzdělávání 4
Raná péče, principy, formy, zásady 4
Nemocné dítě, žák a zdravotně oslabené dítě, žák předškolního a školního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí po čas jejich hospitalizace 4
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zkouška bude upřesněna vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech
  1. BARTOŇOVÁ, Miroslava, HÁDKOVÁ, Kateřina, and KVĚTOŇOVÁ, Lea. (2024). Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku a mezioborovém kontextu. Teorie a výzkum. Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7603-440-2.

  2. BRAUNER, Radek. Možnosti rehabilitace u dětí a dospělých. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2019. ISBN 978-80-7013-600-3.

  3. Léčebná rehabilitace v pediatrii. Praha: Raabe, [2017]. Rehabilitační a fyzikální terapie. ISBN 978-80-7496-313-1.

  4. BENDOVÁ, Petra. Základy somatopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2620-4.

  5. Čadová, E. et al. (2023). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7676-627-3.

  6. Čadová, E. et al. (2022). Metodika kariérového poradenství pro žáky s tělesným postižením a závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Dostupné z: https://spolecnevzdelavani.upol.cz/pdf-portal-vzdelavani/wp-content/uploads/2022/08/E.-Cadova-a-kol._Metodika-KP-pro-zaky-s-TP_e-kniha.pdf

  7. Demchenko, I., Maksymchuk, B., Bilan, V., Maksymchuk, I., & Kalynovska, I. (2021). Training future physical education teachers for professional activities under the conditions of inclusive education. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 12(3), 191–213. https://doi.org/10.18662/brain/12.3/227

  8. FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ, and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8.

  9. NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.

  10. VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. 221 s. ISBN 978-80-7510-340-6.

  11. RENOTIÉROVÁ, Marie. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích: přátelé jedinců s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1861-2.

  12. ZIKL, Pavel and Petra BENDOVÁ. Speciálně pedagogický výkladový slovník: (somatopedie, psychopedie, logopedie). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-514-1.

  13. Katalogy podpůrných opatření na www.inkluze.upol.cz.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech

  • Nové trendy ve výchově a vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním
  • Nabídka edukačních možností a předprofesní příprava OTZP u nás a v zahraničí
  • Pedagogická podpora, individualizace vzdělávací cesty, pedagogická asistence. Tranzitní programy při nástupu do školy a při přechodu ze školy do zaměstnání
  • Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku
  • Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace TZP dítěte, speciálněpedagogická diagnostika motoriky a řeči u TZP dětí a žáků
  • Didaktická a technická podpora TZP dítěte v předškolním a školním věku
  • Systém speciálně pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a základní vzdělávání
  • Raná péče, principy, formy, zásady
  • Nemocné dítě, žák a zdravotně oslabené dítě, žák předškolního a školního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí po čas jejich hospitalizace
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Na základě případové studie studenti prokáží znalosti a dovednosti pro edukaci žáků s tělesným postižením a zdravotním oslabením.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html