The course "Strategies and Interventions in Education for Students with Behavioral Disorders I" is designed to introduce students to the concept of inclusive approaches to the education of students at risk of behavioral disorders, as well as to disorders of emotions and behavior. Students will familiarize themselves with etopedics as part of special education, the etiology of behavioral disorders, and therapeutic techniques that support the educational and re-educational process. The course covers a wide range of topics, including legislation and the organization of educational institutions, principles of short-term and outpatient care, and therapeutic approaches to individuals addicted to psychoactive substances. Emphasis is placed on developing students' skills to navigate this issue, analyze the impact of behavioral disorders on a student’s life and their surroundings, and effectively work with students at risk of behavioral disorders. Upon completion of the course, students will be able to use etopedic terminology and apply approaches in the education of students with behavioral disorders in accordance with current legislative and therapeutic standards.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Předmět "Strategie a intervence ve vzdělávání žáků s poruchami chování II" je zaměřen na seznámení studentů s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci žáků, kteří se nacházejí v riziku poruch chování, a na poruchy emocí a chování. Studenti se budou seznámeni s etopedií jako součástí speciální pedagogiky, etologií poruch chování a terapeutickými technikami, které podporují výchovný a reedukační proces. Předmět pokrývá širokou škálu témat, včetně legislativy a organizace výchovných zařízení, principů krátkodobé a ambulantní péče a terapeutických přístupů k osobám závislým na návykových látkách. Důraz je kladen na rozvoj dovedností studentů, které jim umožní orientovat se v této problematice, analyzovat dopady poruch chování na život žáka a jeho okolí a efektivně pracovat s žáky v riziku poruch chování. Po absolvování předmětu budou studenti schopni používat etopedickou terminologii a aplikovat přístupy v edukaci žáků s poruchami chování v souladu s aktuálními legislativními a terapeutickými standardy.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (24.01.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci žáků v riziku poruch chování a s poruchami emocí a chování.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Problematika poruch chování v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice, podpůrná opatření. Metodika výchovného (reedukačního) procesu, plánování a terapeutické techniky
4
Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče
4
Porucha chování a její dynamika. Poruchy chování ve výuce, v učení i v mimoškolních činnostech
4
Speciální vzdělávací (edukační) potřeby u žáků. Podmínky edukace dětí s poruchami chování. Podpora žáků v podmínkách školy, systémová a individuální podpora. Posilování a provázení žáka v riziku
4
Šikana ve školním a třídním prostředí
3
Drogové závislosti a jejich prevence v základních školách z hlediska postojů učitelů. Školní metodik prevence. Disociální, asociální a antisociální projevy chování
4
Strategie intervence u dětí v dětských domovech a v domovech se školou
3
Děti v riziku poruch chování
4
Spolupráce školy (učitelů, speciálních pedagogů, výchovných poradců, metodiků prevence, popř. psychologů) s rodiči (zákonnými zástupci) žáka a s orgánem sociálně právní ochrany dětí (OSPOD)
5
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech
Zkouška bude upřesněna vyučujícím.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech
Garcia, M., & Lee, S. (2021). Collaborative Approaches to Mental Health Care in Schools: A Handbook for Educators. San Francisco, CA: Jossey-Bass. doi: 10.1007/s12310-023-09578-x.
JŮZL, Miloslav, ed. Současné vzdělávací trendy v českém vězeňství. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2020. ISBN 978-80-7452-148-5.
HUTYROVÁ, Miluše. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál.
Jochmannová, L. (2021). Trauma u dětí. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2842-6.
KALEJA, Martin. Poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami chování: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. 138 s. ISBN 978-80-7510-362-8.
Sciarra, D. S., Austin, V. L., & Bienia, E. J. (2022). Working with Students with Emotional and Behavioral Disorders. Delaware: Vernon Art and Science. ISBN 978-1-64889-220-2.
Sociální práce a drogová problematika dětí a mladistvých. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2020. Sešit sociální práce. ISBN 978-80-7421-219-2.
Uhlíř, J. (2021). Vliv pandemie covidu-19 na duševní zdraví dětí a adolescentů. Pediatrie pro praxi, 22(6), 370–372. ISSN 1803-5264.
VÁLKOVÁ, Helena, Vratislava ČERNÍKOVÁ, and Jana FIRSTOVÁ. Aktuální otázky vězeňství. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze, 2014. ISBN 978-80-7251-426-7.
VANÍČKOVÁ, Eva. Dětská prostituce. Praha: Grada, c2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2218-4.
Zákon č. 109/2002 Sb. v dalším aktuálním znění.
Časopisy: České vězeňství; Adiktologie; Speciální pedagogika a další tituly.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech
Problematika poruch chování v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice, podpůrná opatření. Metodika výchovného (reedukačního) procesu, plánování a terapeutické techniky
Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče
Porucha chování a její dynamika. Poruchy chování ve výuce, v učení i v mimoškolních činnostech
Speciální vzdělávací (edukační) potřeby u žáků. Podmínky edukace dětí s poruchami chování. Podpora žáků v podmínkách školy, systémová a individuální podpora. Posilování a provázení žáka v riziku
Šikana ve školním a třídním prostředí
Drogové závislosti a jejich prevence v základních školách z hlediska postojů učitelů. Školní metodik prevence. Disociální, associální a antisociální projevy chování
Strategie intervence u dětí v dětských domovech a v domovech se školou
Děti v riziku poruch chování
Spolupráce školy (učitelů, speciálních pedagogů, výchovných poradců, metodiků prevence, popř. psychologů) s rodiči (zákonnými zástupci) žáka a s orgánem sociálně právní ochrany dětí (OSPOD)
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou poruch chování a s přístupy k edukaci žáků v riziku těchto poruch. Předmět se zaměřuje na vývoj poruch chování, možnosti intervence a analýzu dopadů poruch chování na život žáka a jeho okolí.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)