SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Strategies and interventions in the education of students with behavioral disorders II - OCRS24UC19
Title: Strategie a intervence ve vzdělávání žáků s poruchami chování II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:35/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D. et Ph.D., MBA
Annotation -
The course "Strategies and Interventions in Education for Students with Behavioral Disorders I" is designed to introduce students to the concept of inclusive approaches to the education of students at risk of behavioral disorders, as well as to disorders of emotions and behavior. Students will familiarize themselves with etopedics as part of special education, the etiology of behavioral disorders, and therapeutic techniques that support the educational and re-educational process. The course covers a wide range of topics, including legislation and the organization of educational institutions, principles of short-term and outpatient care, and therapeutic approaches to individuals addicted to psychoactive substances. Emphasis is placed on developing students' skills to navigate this issue, analyze the impact of behavioral disorders on a student’s life and their surroundings, and effectively work with students at risk of behavioral disorders. Upon completion of the course, students will be able to use etopedic terminology and apply approaches in the education of students with behavioral disorders in accordance with current legislative and therapeutic standards.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci žáků v riziku poruch chování a s poruchami emocí a chování.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Descriptors - Czech
Problematika poruch chování v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice, podpůrná opatření. Metodika výchovného (reedukačního) procesu, plánování a terapeutické techniky 4
Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče 4
Porucha chování a její dynamika. Poruchy chování ve výuce, v učení i v mimoškolních činnostech 4
Speciální vzdělávací (edukační) potřeby u žáků. Podmínky edukace dětí s poruchami chování. Podpora žáků v podmínkách školy, systémová a individuální podpora. Posilování a provázení žáka v riziku 4
Šikana ve školním a třídním prostředí 3
Drogové závislosti a jejich prevence v základních školách z hlediska postojů učitelů. Školní metodik prevence. Disociální, asociální a antisociální projevy chování 4
Strategie intervence u dětí v dětských domovech a v domovech se školou 3
Děti v riziku poruch chování 4
Spolupráce školy (učitelů, speciálních pedagogů, výchovných poradců, metodiků prevence, popř. psychologů) s rodiči (zákonnými zástupci) žáka a s orgánem sociálně právní ochrany dětí (OSPOD) 5
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zkouška bude upřesněna vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Literature - Czech
  1. Garcia, M., & Lee, S. (2021). Collaborative Approaches to Mental Health Care in Schools: A Handbook for Educators. San Francisco, CA: Jossey-Bass. doi: 10.1007/s12310-023-09578-x.

  2. JŮZL, Miloslav, ed. Současné vzdělávací trendy v českém vězeňství. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2020. ISBN 978-80-7452-148-5.

  3. HUTYROVÁ, Miluše. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.

  4. KALEJA, Martin. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5.

  5. Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál.

  6. Jochmannová, L. (2021). Trauma u dětí. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2842-6.

  7. KALEJA, Martin. Poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami chování: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. 138 s. ISBN 978-80-7510-362-8.

  8. Sciarra, D. S., Austin, V. L., & Bienia, E. J. (2022). Working with Students with Emotional and Behavioral Disorders. Delaware: Vernon Art and Science. ISBN 978-1-64889-220-2.

  9. Sociální práce a drogová problematika dětí a mladistvých. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2020. Sešit sociální práce. ISBN 978-80-7421-219-2.

  10. Uhlíř, J. (2021). Vliv pandemie covidu-19 na duševní zdraví dětí a adolescentů. Pediatrie pro praxi, 22(6), 370–372. ISSN 1803-5264.

  11. VÁLKOVÁ, Helena, Vratislava ČERNÍKOVÁ, and Jana FIRSTOVÁ. Aktuální otázky vězeňství. Praha: Policejní akademie České republiky v Praze, 2014. ISBN 978-80-7251-426-7.

  12. VANÍČKOVÁ, Eva. Dětská prostituce. Praha: Grada, c2007. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2218-4.

  13. Zákon č. 109/2002 Sb. v dalším aktuálním znění.

  14. Časopisy: České vězeňství; Adiktologie; Speciální pedagogika a další tituly.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Syllabus - Czech
  • Problematika poruch chování v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice, podpůrná opatření. Metodika výchovného (reedukačního) procesu, plánování a terapeutické techniky
  • Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče
  • Porucha chování a její dynamika. Poruchy chování ve výuce, v učení i v mimoškolních činnostech
  • Speciální vzdělávací (edukační) potřeby u žáků. Podmínky edukace dětí s poruchami chování. Podpora žáků v podmínkách školy, systémová a individuální podpora. Posilování a provázení žáka v riziku
  • Šikana ve školním a třídním prostředí
  • Drogové závislosti a jejich prevence v základních školách z hlediska postojů učitelů. Školní metodik prevence. Disociální, associální a antisociální projevy chování
  • Strategie intervence u dětí v dětských domovech a v domovech se školou
  • Děti v riziku poruch chování
  • Spolupráce školy (učitelů, speciálních pedagogů, výchovných poradců, metodiků prevence, popř. psychologů) s rodiči (zákonnými zástupci) žáka a s orgánem sociálně právní ochrany dětí (OSPOD)
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou poruch chování a s přístupy k edukaci žáků v riziku těchto poruch. Předmět se zaměřuje na vývoj poruch chování, možnosti intervence a analýzu dopadů poruch chování na život žáka a jeho okolí.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (23.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html