SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Propaedeutics of special education - OCRS24UC03
Title: Propedeutika speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 10/0, C [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Annotation -
The aim of this course is to introduce students to the world of people with disabilities and their special needs within the context of the current inclusive discourse, which emphasizes the values of diversity and difference. The course provides an overview of the historical development of special education, its current trends, and interdisciplinary connections with social, legal, and health fields. Focus is placed on human rights, particularly the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006), and the legislative framework for inclusive education. Students will be introduced to key figures in special education and will acquire specialized terminology. Upon completing the course, students will be able to work with current legislation and recent research, navigate the issues of special educational disciplines, and provide counseling and education for students with special educational needs in inclusive schools.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami, přičemž důraz je kladen na současný inkluzivní diskurs, který akcentuje jedinečnost každého jednotlivce a hodnoty jinakosti a odlišnosti. Předmět studentům nabízí stručné seznámení s lidskými právy a jejich hlavními zásadami, přičemž se zaměřuje především na speciální pedagogiku jako vědní obor, který má četné interdisciplinární vazby na oblasti sociální, právní a zdravotní.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Descriptors - Czech
Historicko-filosofický kontext ve vývoji speciální pedagogiky. Významné osobnosti speciální pedagogiky. Soudobé poznání a směřování konceptů podpory dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením 3 hod
Speciální pedagogika jako vědní obor s interdisciplinárními vazbami na oblast sociální, zdravotní a právní. Obecná terminologická východiska ze speciální pedagogiky, vymezení postavení jednotlivých disciplín 3 hod
Speciální pedagogika a legislativa. Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006), práva osob s postižením 3 hod
Systém kurikulárních dokumentů a podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, RVP 1 hod
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Course completion requirements - Czech

Zápočet bude upřesněn vyučujícím.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Literature - Czech

  1. BARTOŇOVÁ, Miroslava. Mentální postižení a PAS 2: Distanční studijní text. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. 142 s. ISBN 978-80-7510-361-1.
  2. BASLEROVÁ, Pavlína, Jan MICHALÍK a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření: obecná část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  3. FRANIOK, Petr. Speciální pedagogika – vybrané problémy. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-166-4.
  4. ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  5. KVĚTOŇOVÁ, Lea; NĚMEC, Zbyněk; PELCOVÁ, Naděžda a ZICHA, Zbyněk. Lze vychovávat k úctě a sebeúctě? Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 253 stran. Studia didactica, II. ISBN 978-80-7603-185-2.
  6. LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 435 stran. ISBN 978-80-7367-679-7.
  7. MUŽÁKOVÁ, Monika. Byly to naše děti: o fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-874-5.
  8. MUŽÁKOVÁ, Monika. Odsunuti stranou. Koexistence solidarity a nesvobody v životě člověka s mentálním postižením v totalitárním Československu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. 282 s. ISBN 978-80-7603-170-8.
  9. PELCOVÁ, Naděžda; KVĚTOŇOVÁ, Lea et al. Emocionalita ve výchově prizmatem filozofické, psychologické a sociálně pedagogické reflexe. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2021. ISBN 978-80-7603-242-2.
  10. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. et al. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1073-7.
  11. VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2015. 317 stran. ISBN 978-80-2620-937-9.
  12. TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-86039-90-0.
  13. Sborník stanovisek Veřejného ochránce práv 20: Diskriminace. 2019. [online] Dostupné z: https://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/Publikace/sborniky_stanoviska/Sbornik_Diskriminace.pdf.
  14. ŠIŠKA, Jan, BEADLE-BROWN, Julie et al. The development, conceptualisation and implementation of quality in disability support services. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum Press, 2021. ISBN 978-80-246-4953-5.
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Syllabus - Czech

  1. Historicko-filosofický kontext ve vývoji speciální pedagogiky. Významné osobnosti speciální pedagogiky. Soudobé poznání a současné směřování konceptů podpory dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením
  2. Speciální pedagogika jako vědní obor a její interdisciplinární vazby na oblast sociální, zdravotní, právní. Obecná terminologická východiska ze speciální pedagogiky, vymezení postavení jednotlivých speciálně-pedagogických disciplín
  3. Speciální pedagogika jako vědní obor a její interdisciplinární vazby na oblast sociální, zdravotní, právní. Legislativa, Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006), práva osob s postižením
  4. Systém kurikulárních dokumentů (podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, RVP)
Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni efektivně pracovat s aktuální legislativou v oblasti inkluzivního školství, včetně základních dokumentů, jako je Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením (2006). Budou se orientovat v příslušné speciálněpedagogické literatuře a nejnovějších výzkumech. Studenti budou mít znalosti potřebné pro poradenství a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a to v inkluzivních třídách a školách podle § 16 odst. 9. Budou také schopni používat specifickou terminologii z oblasti speciální pedagogiky.

Last update: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (22.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html