Předmět představuje na úrovni soudobého poznání současné směřování konceptů podpor osob se zdravotní i sociálním znevýhodněním. Zaměřuje se zejména na speciální pedagogiku jako vědní obor s jeho interdisciplinárními vazbami. Jeho cílem je seznámit studenty se světem člověka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny speciální pedagogiky. Představena bude socializace z dějinného pohledu a integrace a inkluze jako proces. Studenti budou obeznámeni s aktuální speciálně pedagogickou literaturou a nejnovějšími výzkumy v této oblasti.
Praktická orientace předmětu bude směřována na vzdělávací potřeby žáků s SVP v inkluzivním pojetí a na změny v pojetí žáka s SVP v inkluzivním i speciálním školství, na možnosti individualizace a diferenciace postupů ve výuce heterogenních žákovských skupin, na přípravu a využití individuálních vzdělávacích plánů (IVP) pro žáky se SVP. Na základě charakteristik jednotlivých druhů a stupňů zdravotního postižení budou
přiblíženy konkrétní speciálně pedagogické metody a edukační postupy u těchto žáků.
Zvláštní pozornost bude věnována školské problematice diagnostiky a vzdělávání a žáků s mentálním postižením a souběžným postižením více vadami, dále zrakovým a tělesným postižením. Bude představen systém logopedické péče ve školství, služby speciálně pedagogického poradenství v ČR a legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání a diagnostiky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (školský zákon,
vyhlášky). V neposlední řadě to budou i základní kurikulární dokumenty a jejich význam pro práci učitele (speciálního pedagoga).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Aim of the course - Czech
Po absolvování předmětu by účastníci měli být schopni: Poznávat potřeby žáků se SVP (2.2) Podporovat motivaci žáků se SVP (2.3) Zjišťovat míru porozumění žáků včetně žáků se SVP a přizpůsobovat výuku jejich potřebám (2.4) Vytvářet bezpečné prostředí pro učení pro žáky se SVP (3.1)
K takto zvoleným cílům povedou studenty metody a formy práce, které posílí jejich sebereflexi v oblasti rozvoje profesních speciálně- pedagogických kompetencí. I během přednášek budou studenti podněcování reflektovat vlastní zkušenosti z pedagogického procesu v inkluzivním kontextu, budou povzbuzování k osobnostnímu rozvoji během propojování pedagogických dovedností a teoretických znalostí.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Course completion requirements - Czech
písemný test, 15 uzavřených otázek, otázky budou z odpřednášené látky a z publikace: SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: GRADA, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Literature - Czech
• BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.: Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno, MU, 2016. ISBN 978-80-210-6678-6 • MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-797 • MUŽÁKOVÁ, M.: Odsunuti stranou. Koexistence solidarity a nesvobody v životě člověka s mentálním postižením v totalitárním Československu. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2020. ISBN 978-80-7603-170-8 • OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M.: Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978 80-7315-240-6 • SLOWÍK, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010. ISBN 978-80-7367-699 • SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8 • Zákonné předpisy a vyhlášky ve znění pozdějších předpisů, vztahující se k problematice speciální pedagogiky osob se znevýhodněním
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Teaching methods - Czech
Přednáška + seminář Navazující semináře budou zaměřeny interaktivně s důrazem na aktivní účast studentů, s ohledem na aktuální úkoly současné inkluzivní školy během tvůrčí otevřené diskuse. Budou využívány interaktivní postupy, mj. práce ve dvojicích. Inovativní modelové situace z praxe poslouží k hlubšímu pochopení vzdělávacího procesu v současné společnosti. Vlastní zkušenosti a dovednosti studentů přispějí k aktivnímu zapojení celé skupiny do řešení konkrétních úkolů v oblasti reálných speciálně pedagogických úkolů a cílů a k lepší, otevřenější komunikaci a spolupráci mezi vyučujícími a studenty. Rozvoj těch nejdůležitějších klíčových kompetencí učitele při práci s heterogenní skupinou – tedy hluboký a opravdový respekt k jinakosti, schopnost sounáležitosti, ochota pomoci druhému člověku – zde konkrétně žákům s jakýmkoli znevýhodněním, posilování jejich sebevědomí – bude během přednášek i seminářů rámován etickým diskurzem celého kurzu.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (9 hodin): 1. Reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním. Posun ve vnímání znevýhodněných jedinců a minorit. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. (1 hod. - seminář) 2. Vývoj podoborů speciální pedagogiky, formování cílových skupin ve speciální pedagogice, cíle a prostředky speciálně pedagogické podpory. (1 hod. - přednáška) 3. Vzdělání jako významná komponenta života znevýhodněných osob, současná nabídka vzdělávacích možností, integrované a inkluzivní vzdělávání. (1 hod. - přednáška) 4. Právní vědomí a člověk se znevýhodněním s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání. Diskriminace a antidiskriminace. (1 hod. - seminář) 5. Nové trendy a nové přístupy k lidem se znevýhodněním ve speciální pedagogice. (1 hod. - přednáška) 6. Rodinný kontext postižení: postižený jedinec jako člen rodiny, rodičovství a sourozenectví ve vztahu k postiženému dítěti. (1 hod. - přednáška) 7. Specifika vzdělávání lidí se sluchovým postižením a lidí se zrakovým postižením. (1 hod. - seminář) 8. Specifika vzdělávání lidí s mentálním postižením a lidí s poruchami chování. (1 hod. - seminář) 9. Specifika vzdělávání lidí s tělesným postižením a poruchou komunikačních schopností. Specifika vzdělávání lidí v kontextu nově přiřazených skupin speciální pedagogiky. (1 hod. - seminář)
Témata pro distanční část (4 hodiny): asynchronní 1. Asistent pedagoga v současné škole (1 hod.) 2. Systém poradenských služeb v rámci speciálně pedagogické podpory v ČR (1 hod.) 3. Význam neziskového sektoru a činnosti nestátních neziskových organizací ve prospěch znevýhodněných minorit. (2 hod.)
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Learning resources - Czech
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16396 Heslo pro hosty: akreditace
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)