|
|
|
||
History of specific learning disabilities, development of knowledge, research and neuropsychology in the Czech republic and
abroad. Etiology, classification. Clinical description of individual disorders. Assessment of specific learning disabilities from the
point of view of special educator in educational-psychological counseling centre and from the teacher's point of view -
perception cognitive functions, motor functions, didactic tests and examinations. Screening of specific learning disabilities.
Reeducation of dyslexia, methods and forms of work, aids and publications suitable for working with children with specific
learning disabilities. Reeducation of problems with writing and spelling and counting. Teaching foreign languages children
with specific learning disabilities. Methods of teaching reading and writing. Specific features of working with children on
primary and lower secondary level of basic schools. Legislation connected with specific learning disabilities. Cooperation
with parents. Counselling.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
|
|
||
Základní literatura: HÁJKOVÁ,V.,STRNADOVÁ,I.Inkluzivní vzdělávání.Praha:Grada Publishing,a.s.2010, ISBN 978-80-247-3070-7 MICHALOVÁ, Z. (2007) Sondy do problematiky specifických poruch učení. Havlíčkův Brod : Tobiáš. ISBN 80-7311-075-X. ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál. ISBN 80-7178-800-7.
Doplňující literatura: BARTOŇOVÁ, M. (2007) Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV. Brno : Paido. 978-80-7315-162-1. BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M., BLAŽEK, M. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido 2000. ISBN 80-85931-89-3.HURTOVÁ, D., STRNADOVÁ, I., ŠIGUTOVÁ, M. Anglický NÁPADníček. (in English: Book of Ideas for Teaching English to Pupils with Dyslexia). Printed in Spain : Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-480700-2. JUCOVIČOVÁ, D. et al. (2009) Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Nakladatelství D + H. ISBN 978-80-87295-00-7. LEBEER, J. (2006) Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha : Portál. ISBN 80-7367-103-4. NOVÁK, J. (2004) Dyskalkulie. Havlíčkův Brod : Tobiáš. ISBN 80-7311-029-6. SIMON, H. (2006) Dyskalkulie. Praha : Portál. ISBN 80-7367-104-2. ZELINKOVÁ, O. (2005) Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Praha : Tobiáš. ISBN 80-7311-022-9. Last update: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2010)
|
|
||
Podmínky ke splnění kurzu:
Last update: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2010)
|