SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Biochemistry for IES - MO550P88
Title: Biochemie pro ŽP
Czech title: Biochemie pro ŽP
Guaranteed by: Institute for Environmental Studies (31-550)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Radek Indra, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Radek Indra, Ph.D.
Annotation -
The course is primarily for students of Environmental Protection and Social Epidemiology. The course covers the whole area of general biochemistry and basic metabolic processes. Emphasis is placed on understanding the interdependence of processes in cells with regard to human diseases and the environment.
Last update: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Literature -

Presentations from the lectures are sufficient materials for the exam. Further information

Textbooks

Sofrova et al.: Biochemistry Basic Course (UK, 2009) (in Czech)

M. Kodicek, O. Valentova, R. Hynek: Biochemistry: Chemical View of the Biological World (VSCHT, 2015) (in Czech)

D. Voet, J.G. Voet: Biochemistry (Wiley, 2011) (in English)/ Biochemistry (Victoria Publishing, 1996) (in Czech)

Last update: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Requirements to the exam -

The exam is oral, written or combined based on an agreement on the opening lecture in the extent of the subject matter. Questions are drawn from a list of questions provided to students during the semester. 

Last update: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (04.10.2021)
Syllabus -

1. Prokaryotic and eukaryotic cells - composition and importance of cellular components

2. Amino acids - classification and chemical properties. Peptides and proteins - peptide bond, classification, structure and function

3. Enzymes - classification, rate of enzyme reaction, enzyme inhibition, mechanism of enzyme catalysis

4. Monosaccharides - classification and physico-chemical properties. Disaccharides. Polysaccharides - structural and storage importance. Sugar derivatives

5. Nucleic acids - components of nucleic acids, importance of nucleotides

6. Lipids - fatty acids and other classes of lipids. Cell membrane - composition and importance

7. Membrane transport - passive and facilitated diffusion, active transport. transport-related diseases

8. Classification of organisms according to energy sources. Macroergic compounds. Photosynthesis - light and dark phase. Respiratory chain and ATP formation

9. Metabolism of simple carbohydrates - glycolysis, fermentation, pyruvate dehydrogenase complex, gluconeogenesis. Diabetes mellitus

10. Citrate and glyoxalate cycle. Pentosaphosphate pathway of carbohydrate metabolism. Metabolism of glycogen and starch

11. Metabolism of triglycerides, synthesis and degradation of fatty acids. Lipid cleavage as a source of water

12. Cell cycle, DNA replication and transcription. DNA damage and their repair

Last update: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (24.10.2019)
Learning outcomes - Czech

1.       Student popíše stavbu a význam jednotlivých buněčných komponent buněk

2.       Student klasifikuje aminokyseliny a popíše jejich obecné vlastnosti

3.       Student klasifikuje proteiny na základě struktury a funkce

4.       Student popíše třídy enzymů a mechanismy, jimiž enzymy urychlují reakce

5.       Student umí stanovit rychlost enzymové reakce vykazující kinetiku Michelis-Mentenové

6.       Student umí vysvětlit rozdíly mezi jednotlivými typy inhibice enzymu

7.       Student popíše stereoizomerii sacharidů a její význam

8.       Student dokáže rozdělit polysacharidy podle jejich významu

9.       Student dokáže popsat stavbu nukleotidu a jeho funkci

10.   Student popíše jednotlivé třídy lipidů a jejich význam pro stavbu buněčných membrán

11.   Student popíše způsoby transportu látek přes buněčnou membránu

12.   Student dokáže vysvětlit, v čem spočívá makroergičnost u makroergických sloučenin

13.   Student dokáže popsat základní děje, které probíhají při světelné fázi fotosyntézy, a vyjmenovat složky, které jsou pro to nezbytné

14.   Student popíše fixaci uhlíku v temné fázi fotosyntézy u C3, C4 a CAM rostlin

15.   Student umí vyjmenovat články dýchacího řetězce a popsat jejich význam pro tvorbu ATP

16.   Student dokáže popsat glykolýzu z pohledu vstupních a výstupních látek. Dokáže zároveň popsat změny, které probíhají

17.   Student umí vysvětlit, co je glukoneogeneze, a popsat rozdíly oproti glykolýze

18.   Student popíše způsoby odstranění pyruvátu za anaerobních a aerobních podmínek a enzymy za o zodpovědné

19.   Student popíše význam citrátové cyklu z pohledu zisku energie

20.   Student umí vysvětlit, co je glyoxalátový cyklus a jaké důsledky má jeho absence u živočichů

21.   Student umí nasyntetizovat glykogen z glukózy a popsat degradaci zásobních polysacharidů

22.   Student dokáže popsat význam pentosafosfátové dráhy

23.   Student popíše místa syntézy a degradace mastných kyselin a dokáže tyto děje popsat v krocích

24.   Student dokáže popsat buněčný cyklus

25.   Student popíše složky nezbytné pro replikace DNA a dokáže tento děj popsat

26.   Student popíše složky nezbytné pro transkripci DNA a dokáže tento děj popsat. Student zároveň popíše způsoby posttranskripční modifikace u eukaryotních organismů

27.   Student umí vysvětlit, co je genetický kód a jak souvisí s mutacemi

28.   Student popíše děje probíhající na ribozomu během translace proteinu

29.   Student popíše způsoby směřování proteinů do jednotlivých kompartmentů buňky

30.   Student popíše způsoby degradace proteinů a dokáže popsat močovinový cyklus z pohledu zdroje dusíku v jednotlivých krocích

31.   Student popíše místo syntézy hemu a výchozí látky pro tuto syntézu

32.   Student popíše stavbu hemoglobinu a způsob, jakým transportuje kyslík

33.   Student popíše fixaci dusíku z pohledu energetické náročnosti a popíše enzym zodpovědný za tuto fixaci včetně jeho výskytu v organismech 

Last update: Indra Radek, Mgr., Ph.D. (19.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html