The course acquaints students with the main aspects of environmental impact on human health. It deals with the risks factors of environment, occupational environment, nutrition, drinking water quality, air pollution, damage of human health and prevention of chronic metabolic and other serious kardiovascular and oncologic diseases. It acquaints students with mutagens, carcinogens and teratogens or allergens and the prevention of damage human health.
Last update: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
Předmět HYGIENA seznamuje studenty s hlavními aspekty vlivu faktorů životního a pracovního prostředí na zdraví člověka.
V historickém kontextu uvede studenty od základů hygieny až po aktuální problematiku účinků chemických látek i infekčních agens na zdraví člověka. Studenti se poutavou formou dozvědí o velkých epidemiích v historii, o nebezpečných haváriích a otravách, o jejich příčinách a o principech prevence před závažnými důsledky těchto situací. Osvojí si principy ochrany zdraví při práci, principy správného životního stylu a výživy. Získají informace o rizikových faktorech v životním i pracovním prostředí, potravinách i pitné vodě a o rizicích, které s příjmem kontaminovanou pitnou vodou i potravinami souvisejí. Získají tak přehled o důsledcích jejich účinků v podobě rozvoje chronických metabolických poruch i onkologických onemocnění. Osvojí si tak základní principy prevence poškození zdraví jak v pracovním prostředí, tak v běžném životě.
POŽADAVKY k zápočtu/zkoušce.
Součástí studijních požadavků k ústní zkoušce je vypracování kolektivní seminární práce na vybrané téma (ze seznamu témat, případně na vlastní téma dle zájmu, zaměření). Studenti spolupracují na vybraném tématu v průběhu semestru po dvojicích nebo trojicích. Termín odevzdání ke kontrole je začátek prosince, datum je upřesněno v úvodnu studia. Součástí ústní zkoušky je krátký rozhovor zkoušejících se studentem na vybrané a vypracované téma seminární práce.
Last update: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
Literature - Czech
Základní literatura k přípravě ke zkoušce:
Tuček a kol.: Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2 vyd. Praha: Karolinum, 2018. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. 216 s. ISBN 978-80-246-3932-1.
Další vhodná literatura:
Bencko,V. a kol.: Hygiena - učební texty k seminářům a praktickým cvičením. UK Praha, 2002, 204s. Bencko,V.: Znečištění ovzduší a zdraví člověka. Symon,K., Bencko,V. a kol.: Znečištění ovzduší a zdraví. Avicenum Praha, 1988 Bencko,V., Cikrt,M., Lener,J.: Toxické kovy v životním a pracovním prostředí člověka. Grada - Avicenum Praha, 1995, 288s. Klein,O., Bencko,V.: Ekologie člověka a zdraví. Karolinum, Praha 1997, 150s.
Last update: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
Requirements to the exam - Czech
POŽADAVKY k zápočtu/zkoušce. Součástí studijních požadavků k ústní zkoušce je vypracování kolektivní seminární práce na vybrané téma (ze seznamu témat, případně na vlastní téma dle zájmu, zaměření). Studenti spolupracují na vybraném tématu v průběhu semestru po dvojicích nebo trojicích. Termín odevzdání ke kontrole je začátek prosince, datum je upřesněno v úvodnu studia. Součástí ústní zkoušky je krátký rozhovor zkoušejících se studentem na vybrané a vypracované téma seminární práce.
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (08.03.2024)
Syllabus - Czech
SYLABUS předmětu HYGIENA
1. Hygiena - úvod do studia, náplň předmětu, požadavky.
2. Historie hygieny, velké epidemie, základy hygieny.
3. Výživa, významné nutriční faktory.
4. Hygienická problematika vody, pitná voda.
5. Epidemie užívání tabáku.
6. Zneištění prostředí v budovách, rizika.
7. Faktory pracovního prostředí, ochrana zdraví při práci.
11. Odpadní vody - diagnostika. Wastewter based epidemiology (WBE), význam.
12. Souhrn rizikových faktorů, prevence. Monitoring zdravotního stavu populace.
13. Konzultace. Zkouška.
Last update: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
Learning outcomes - Czech
V předmětu Hygiena by studenti měli obsáhnout následujících výsledků učení:
1. Možnosti výuky v různých vzdělávacích institucích
Využití poznatků z výuky ve vzdělávacích zařízeních různých stupňů – ve školách, školských zařízeních, v zájmovém vzdělávání a specializovaných vzdělávacích centrech.
Analýza specifik vzdělávacích programů zaměřených na prevenci a ochranu zdraví jedinců i populací, ochranu zdraví při práci a zdravé prostředí s využitím v různých typech škol a vzdělávacích zařízeních.
2. Základy efektivní komunikace v ochraně zdraví a životních podmínek
Vysvětlit principy prevence a ochrany zdraví před účinky environmentálních rizik, efektivní komunikace v preventivních programech vzdělávání.
Aplikovat komunikační strategie pro motivaci různých cílových skupin.
Kriticky vyhodnotit úspěšnost různých přístupů v komunikaci a aplikaci základních témat v prevenci a ochraně zdraví, propojení principů s riziky vnějšího prostředí pro člověka.
3. Práce se žáky v úrovni preprimárního, primární, nižšího a vyššího sekundárního vzdělávání
Přizpůsobit a aplikovat výukové metody různým věkovým skupinám a jejich kognitivním schopnostem.
Vyhodnocovat efektivitu výukových strategií a upravovat je dle potřeby a situace.
4. Příklady aktivit a výukových materiálů
Navrhnout a implementovat praktické aktivity do vzdělávání v oblasti ochrany zdraví a životních podmínek.
Vytvořit výukové materiály s ohledem na věk, odbornou úroveň a pedagogické cíle.
5. Psychologie ve vzdělávání v oblasti ochrany zdraví
Definovat a analyzovat pojmy zdravé životní podmínky, psychohygiena, její význam, stres a jeho vliv na celkový metabolismus, ovlivnění zdravotního stavu člověka, populace.
Aplikace faktorů ovlivňujících motivaci k hygienickým návykům a aktivitám v ochraně zdraví.
6. Testování znalostí a dovedností žáků
Navrhnout a aplikovat metody hodnocení znalostí a dovedností žáků.
Interpretovat výsledky hodnocení, využití zpětné vazby k inovacím.
7. Předmětové soutěže v oborech ochrany zdraví a životních podmínek.
Zhodnotit význam soutěží a jejich přínos pro vzdělávání žáků.
Motivovat studenty k účasti v soutěžích a projektech souvisejících s úrovní zátěže prostředí nejzávažnějšími kontaminanty, možnostmi jejich limitace a eliminace a v ochraně zdraví před jejich účinky.
8. Média a komunikace
Analyzovat roli médií v uvědomění důležitosti prevence v ochraně zdraví.
Hodnotit efektivitu různých forem médií (sociální sítě, hry, filmy, knihy, články) ve výchově k ochraně zdraví.
9. Zdravotnické vzdělávání a osvěta širší veřejnosti
Identifikovat možnosti propojení školního vzdělávání s osvětou široké veřejnosti.
10. Konflikt s ekonomickými, demograficko-geografickými a geopolitickými aspekty
Posoudit a posílit vliv ekonomických a geopolitických faktorů na zdravotnickém vzdělávání.
Identifikovat priority a podporovat propojení v ochraně životního prostředí a zdravými podmínkami pro život.
Navrhnout strategie pro překonání překážek a konfliktů v kontextu vzdělávání a osvěty.
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (11.03.2025)