SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Hygiene - MO550P31
Title: Hygiena
Czech title: Hygiena
Guaranteed by: Institute for Environmental Studies (31-550)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:oral
Hours per week, examination: winter s.:2/2, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Milena Bušová, CSc.
Teacher(s): RNDr. Milena Bušová, CSc.
MUDr. Ivana Holcátová, CSc.
prof. MUDr. Eva Králíková, CSc.
MUDr. Eva Kudlová, CSc.
MUDr. Miriam Schejbalová, Ph.D.
MUDr. Alena Slámová, Ph.D.
prof. MUDr. Milan Tuček, CSc.
Files Comments Added by
download Rozvrh OŽP a.r. 2020.21 Hygiena.xlsx Rozpis přednášek pro ak. rok 2020/2021 RNDr. Jolana Tátosová, Ph.D.
Annotation -
The course acquaints students with the main aspects of environmental impact on human health. It deals with the risks factors of environment, occupational environment, nutrition, drinking water quality, air pollution, damage of human health and prevention of chronic metabolic and other serious kardiovascular and oncologic diseases. It acquaints students with mutagens, carcinogens and teratogens or allergens and the prevention of damage human health.
Last update: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
Literature - Czech

Základní literatura k přípravě ke zkoušce

Tuček a kol.: Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2 vyd. Praha: Karolinum, 2018. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. 216 s. ISBN 978-80-246-3932-1.

Další vhodná literatura:

Bencko,V. a kol.: Hygiena - učební texty k seminářům a praktickým cvičením. UK Praha, 2002, 204s.
Bencko,V.: Znečištění ovzduší a zdraví člověka.
Symon,K., Bencko,V. a kol.: Znečištění ovzduší a zdraví. Avicenum Praha, 1988
Bencko,V., Cikrt,M., Lener,J.: Toxické kovy v životním a pracovním prostředí člověka. Grada - Avicenum Praha, 1995, 288s.
Klein,O., Bencko,V.: Ekologie člověka a zdraví. Karolinum, Praha 1997, 150s.

Last update: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
Requirements to the exam - Czech
POŽADAVKY k zápočtu/zkoušce.
Součástí studijních požadavků k ústní zkoušce je vypracování kolektivní seminární práce na vybrané téma (ze seznamu témat, případně na vlastní téma dle zájmu, zaměření). Studenti spolupracují na vybraném tématu v průběhu semestru po dvojicích nebo trojicích. Termín odevzdání ke kontrole je začátek prosince, datum je upřesněno v úvodnu studia. Součástí ústní zkoušky je krátký rozhovor zkoušejících se studentem na vybrané a vypracované téma seminární práce.
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (08.03.2024)
Syllabus - Czech

SYLABUS předmětu HYGIENA 

1.     Hygiena - úvod do studia, náplň předmětu, požadavky.

2.     Historie hygieny, velké epidemie, základy hygieny.

3.     Výživa, významné nutriční faktory.

4.     Hygienická problematika vody, pitná voda.

5.     Epidemie užívání tabáku. 

6.     Zneištění prostředí v budovách, rizika.  

7.     Faktory pracovního prostředí, ochrana zdraví při práci.

8.     Toxikologie – karcinogeny, mutageny, teratogeny.

9.     Nutriční toxikologie - rizika z potravin.

10.   Epidemiologie. Očkování. 

11.   Odpadní vody - diagnostika. Wastewter based epidemiology (WBE), význam.

12.   Souhrn rizikových faktorů, prevence. Monitoring zdravotního stavu populace.

13.  Konzultace. Zkouška.

 

 

Last update: Bušová Milena, RNDr., CSc. (20.06.2023)
Learning outcomes - Czech

V předmětu Hygiena by studenti měli obsáhnout následujících výsledků učení:

1. Možnosti výuky v různých vzdělávacích institucích

  • Využití poznatků z výuky ve vzdělávacích zařízeních různých stupňů – ve školách, školských zařízeních, v zájmovém vzdělávání a specializovaných vzdělávacích centrech.
  • Analýza specifik vzdělávacích programů zaměřených na prevenci a ochranu zdraví jedinců i populací, ochranu zdraví při práci a zdravé prostředí s využitím v různých typech škol a vzdělávacích zařízeních.

2. Základy efektivní komunikace v ochraně zdraví a životních podmínek

  • Vysvětlit principy prevence a ochrany zdraví před účinky environmentálních rizik, efektivní komunikace v preventivních programech vzdělávání.
  • Aplikovat komunikační strategie pro motivaci různých cílových skupin.
  • Kriticky vyhodnotit úspěšnost různých přístupů v komunikaci a aplikaci základních témat v prevenci a ochraně zdraví, propojení principů s riziky vnějšího prostředí pro člověka.

3. Práce se žáky v úrovni preprimárního, primární, nižšího a vyššího sekundárního vzdělávání

  • Přizpůsobit a aplikovat výukové metody různým věkovým skupinám a jejich kognitivním schopnostem.
  • Vyhodnocovat efektivitu výukových strategií a upravovat je dle potřeby a situace.

4. Příklady aktivit a výukových materiálů

  • Navrhnout a implementovat praktické aktivity do vzdělávání v oblasti ochrany zdraví a životních podmínek.
  • Vytvořit výukové materiály s ohledem na věk, odbornou úroveň a pedagogické cíle.

5. Psychologie ve vzdělávání v oblasti ochrany zdraví 

  • Definovat a analyzovat pojmy zdravé životní podmínky, psychohygiena, její význam, stres a jeho vliv na celkový metabolismus, ovlivnění zdravotního stavu člověka, populace.
  • Aplikace faktorů ovlivňujících motivaci k hygienickým návykům a aktivitám v ochraně zdraví.

6. Testování znalostí a dovedností žáků

  • Navrhnout a aplikovat metody hodnocení znalostí a dovedností žáků.
  • Interpretovat výsledky hodnocení, využití zpětné vazby k inovacím.

7.  Předmětové soutěže v oborech ochrany zdraví a životních podmínek.

  • Zhodnotit význam soutěží a jejich přínos pro vzdělávání žáků.
  • Motivovat studenty k účasti v soutěžích a projektech souvisejících s úrovní zátěže prostředí nejzávažnějšími kontaminanty, možnostmi jejich limitace a eliminace a v ochraně zdraví před jejich účinky.

8.  Média a komunikace

  • Analyzovat roli médií v uvědomění důležitosti prevence v ochraně zdraví.
  • Hodnotit efektivitu různých forem médií (sociální sítě, hry, filmy, knihy, články) ve výchově k ochraně zdraví.

9.  Zdravotnické vzdělávání a osvěta širší veřejnosti

  • Identifikovat možnosti propojení školního vzdělávání s osvětou široké veřejnosti.

10. Konflikt s ekonomickými, demograficko-geografickými a geopolitickými aspekty

  • Posoudit a posílit vliv ekonomických a geopolitických faktorů na zdravotnickém vzdělávání.
  • Identifikovat priority a podporovat propojení v ochraně životního prostředí a zdravými podmínkami pro život.
  • Navrhnout strategie pro překonání překážek a konfliktů v kontextu vzdělávání a osvěty.

 

Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (11.03.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html