|
|
|
||
CZ:
Kurz představuje klíčové koncepty a přístupy současné vědy o udržitelnosti a ilustruje, jak mohou být využity pro řešení současných problémů udržitelnosti. Cílem kurzu je umožnit studentům získat různé perspektivy na souvislosti mezi společenskými a ekologickými součástmi sociálně-ekologických systémů okolo nás a jejich dynamiky, a objasnit, jak mohou být tyto perspektivy využity k řešení globální změny. Kurz se zaměřuje na tři aspekty vědy o udržitelnosti: systémové myšlení, rezilienci a společenskou relevanci, rozdělené do jednotlivých podtémat a probrané v rámci deseti přednášek rozepsaných níže. EN: The course introduces key concepts and approaches of current sustainability science and illustrates how they can be applied in addressing current sustainability challenges. Its aim is to allow the students to gain multiple perspectives on the links between social and ecological parts of social-ecological systems and their dynamics, and how these can be leveraged to address global environmental change. The course focuses on three aspects of sustainability science: systems thinking, resilience thinking and societal relevance, divided into individual sub-themes and addressed within 10 lectures outlined below. Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4376 Last update: Harmáčková Veronika Zuzana, Mgr., Ph.D. (12.10.2021)
|
|
||
Essay submission and discussion. Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (16.04.2021)
|
|
||
Literatura/Literature:
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (15.02.2025)
|
|
||
CZ:
EN:
Last update: Harmáčková Veronika Zuzana, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
CZ:
EN (for the dates of the respective lectures, please see the Czech version above):
Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (17.04.2025)
|
|
||
CZ: V předmětu „Věda o udržitelnosti v řešení globální změny“ studenti obsáhnou následující výsledky učení:
Téma 2. Proč potřebujeme systémové myšlení? Téma 3. Proč je důležité studovat souvislosti mezi přírodou a společností? Téma 4. Proč je změna normou a stabilita výjimkou? Téma 5. Co je rezilience a jak se váže k udržitelnosti? Téma 6. Jak nám může uvažování o budoucnosti pomoci řešit problémy udržitelnosti? Téma 7. Jaká je role ekonomického systému a veřejné správy v řešení problémů udržitelnosti? Téma 8. Jaká je role společnosti v řešení problémů udržitelnosti? Téma 9. Jak můžeme plánovat a realizovat udržitelný rozvoj? Téma 10. Jak mohou věda, politika a veřejnost společně řešit problémy udržitelnosti? Téma 11. Skupinová diskuse esejí, reflexe kurzu --- EN: In the course "Sustainability Science in Addressing Global Change," students will achieve the following learning outcomes: Topic 1: What is Sustainability Science and What Questions Does it Address? Students will understand the fundamental concepts of sustainability science, its interdisciplinary nature, and key research questions. Topic 2: Why Do We Need Systems Thinking? Students will understand the principles of systems thinking and its application to complex sustainability problems. Topic 3: Why Is It Important to Study the Connections Between Nature and Society? Students will understand the concept of socio-ecological systems and why it is crucial to study the interconnections between the natural and human world. Topic 4: Why Is Change the Norm and Stability the Exception? Students will become familiar with the theory of the adaptive cycle and learn to apply it to understand the dynamics of change in natural and social systems. Topic 5: What Is Resilience and How Does It Relate to Sustainability? Students will understand the concept of resilience and its importance in managing change in socio-ecological systems. Topic 6: How Can Thinking About the Future Help Solve Sustainability Problems? Students will become familiar with foresight methods and scenario development as tools for strategic sustainability planning. Topic 7: What Is the Role of the Economic System and Public Administration in Addressing Sustainability Issues? Students will understand how economic mechanisms and policies influence sustainability at both local and global levels. Topic 8: What Is the Role of Society in Addressing Sustainability Issues? Students will become familiar with principles of participatory decision-making and the involvement of key stakeholders in solving sustainability issues. Topic 9: How Can We Plan and Implement Sustainable Development? Students will understand different approaches to achieving sustainable development, including strategic pathways and trajectories toward global goals. Topic 10: How Can Science, Policy, and the Public Work Together to Address Sustainability Issues? Students will understand the role of science-policy interfaces and their importance in shaping sustainable policies. Topic 11: Group Essay Discussion, Course Reflection Students will consolidate key insights from the course and connect them with their own knowledge and experiences. Last update: Harmáčková Veronika Zuzana, Mgr., Ph.D. (19.03.2025)
|