SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Water pollution and protection - MO550P01
Title: Znečišťování a ochrana vod
Czech title: Znečišťování a ochrana vod
Guaranteed by: Institute for Environmental Studies (31-550)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2024 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:written
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: RNDr. Jana Načeradská, Ph.D.
Teacher(s): RNDr. Jana Načeradská, Ph.D.
Is co-requisite for: MO550C04, MO550C33
Annotation -
The course is focused on water pollution and related contaminants, pollution sources, eutrophication, wastewater and wastewater treatment technologies. Furthermore, the course deals with water and water source protection, and related legislation. The course also includes an excursion to a wastewater treatment plant.
A basic orientation in hydrochemistry (course MO550P72 Hydrochemistry) is recommended. Treatment of drinking water is further elaborated in a separate course MO550P46 Groundwater and Surface Water Treatment.
Last update: Načeradská Jana, RNDr., Ph.D. (31.07.2024)
Literature - Czech

Pitter P.: Hydrochemie, 5. vydání; Vysoká škola chemicko-technologická v Praze: Praha, 2015.

Bindzar, J.; a kol. Základy úpravy a čištění vod, 1. vydání; Vysoká škola chemicko-technologická v Praze: Praha, 2009.

Dohányos, M.; Koller, J.; Strnadová, N. Čištění odpadních vod, 2. vydání; Vysoká škola chemicko-technologická v Praze: Praha, 2011.

Last update: Načeradská Jana, RNDr., Ph.D. (31.07.2024)
Requirements to the exam -

During the course, students work out a set of homework, which follows the lectures and broadens the studied themes. The course is finished with a written exam from the basic knowledge of the course. The conditions for passing an exam are: presence at the lectures (max 3 absences are allowed), presence at the excursion, finished homework and written (or oral) exam.

Last update: Načeradská Jana, RNDr., Ph.D. (23.02.2024)
Learning outcomes - Czech

1. Rozlišovat jednotlivé druhy a typy vod, popsat složení přírodních vod a základní rozdíly mezi nimi, identifikovat základní mechanismy ovlivňující složení přírodních vod.

2. Rozlišovat jednotlivé zdroje znečištění vod, skupiny znečišťujících látek a jejich význam. Vyjmenovat základní fyzikální, chemické a biologické parametry využívané k posuzování znečištění vody. Rozlišovat dva způsoby hodnocení a klasifikace znečištění vody používané v ČR. Porozumět principu monitoringu, hodnocení kvality vod a plánování v oblasti vod podle rámcové vodní směrnice. Popsat systém institucí, které se o jmenované starají. Orientovat se v plánech povodí.

3. Rozlišovat zdroje a propady koncentrace kyslíku ve vodách. Vysvětlit důvody a důsledky změn koncentrace kyslíku ve vodách. Popsat mechanismy samočištění povrchových vod, zhodnotit výhody přirozeného charakteru vodních toků, navrhnout možnosti jeho obnovy.

4. Identifikovat nejvýraznější vlivy lidské činnosti na kvalitu vod a vodních společenstev. Vysvětlit mechanismy, příčiny a důsledky eutrofizace a acidifikace vod. Navrhnout strategie předcházení eutrofizace vod. Vysvětlit nástroje a cíle nitrátové směrnice.

5. Rozlišovat typy odpadních vod a definovat jejich složení, orientovat se v požadavcích na vypouštěné odpadní vody. Vysvětlit rozdíly mezi kanalizačními systémy a jejich vliv na čištění odpadních vod a kvalitu vod.

6. Popsat technologickou linku čištění městských odpadních vod a její jednotlivé kroky. Vysvětlit principy a cíle jednotlivých kroků čištění, popsat principy a způsoby odstraňování dusíku a fosforu. Rozlišovat rozdíly v technologii a nárocích na kvalitu vyčištěné vody pro různě velké čistírny odpadních vod. Identifikovat mezery a problémy při čištění odpadních vod, navrhnout jejich řešení.

9. Popsat způsoby a cíle separace a zpracování čistírenských kalů. Zhodnotit možnosti jejich dalšího využití. Zhodnotit využití dalších produktů čistírny odpadních vod (plynu, tepla atd.).

10. Popsat technologickou linku úpravy pitné vody a její jednotlivé kroky, identifikovat hlavní znečišťující látky v pitné vodě, navrhnout způsob jejich odstraňování. Navrhnout strategie předcházení znečišťování zdrojů pitné vody.  

11. Uvést příklady hospodaření s vodou (srážkovou, odpadní atd.), navrhnout způsoby efektivního využívání vody, identifikovat problémy s nedostatkem vody a její kvalitou. Vysvětlit principy a cíle Koncepce ochrany před následky sucha v ČR.

 

 

Last update: Načeradská Jana, RNDr., Ph.D. (10.03.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html