SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Effective Communication for Nature Conservation and Environmental Protection - MO550C10
Title: Efektivní komunikace s veřejností v ochraně přírody a péči o ŽP
Czech title: Efektivní komunikace s veřejností v ochraně přírody a péči o ŽP
Guaranteed by: Institute for Environmental Studies (31-550)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2022 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: 14
Min. number of students: 6
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Alena Bauerová
Teacher(s): PhDr. Alena Bauerová
Annotation -
Effective nature conservation / environmental management cannot work without the support of the general public, such as landowners, local government representatives, entrepreneurs, members of various interest groups - hunters, fishermen, sportsmen, tourists and others, protected area visitors and citizens of different ages and interests in general.
The course introduces students to the principles of effective communication, how to achieve goals for individuals and groups of different interests, how to engage, how to prevent conflicts etc. Students will learn modern techniques of working with the public, motivating people for nature conservation and environmental care.
The exercises include tests “What type of communication are you?”, Self-assessment of communication skills, examples of good practice of public involvement and excursions to a territory where a specific protectionist problem with the public is addressed.
Last update: Bauerová Alena, PhDr. (08.09.2021)
Literature -

Community Work Skills Manual, Community Work Training and Associations of Community Workers, 2001, ISBN 1-903925-01-0

Wilcox, David: The Guide to Effective Participation, Delta Press, ISBN 1-870298-00-4

Weisbord, Marvin R., Janoff, Sandra: Future Search, Berrett-Koehler Publisher, Inc. 1995

Kaner, Sam: Facilitator´s Guide to Participatory Decision-Making, New Society Publisher, Canada 2000

Participation Works! 21 techniques of community participation for the 21st century, New Economics Foundation, ISBN 1 899407 17 0

Smith, Steve, Stenberg, Nicola, Bobry, Helen, Kyprianou, Paul: Make Partnership Work, ICARUS COLLECTIVE LTD.

Public Participation in Making Local Environmental Decisions, The Aarhus Convention Newcastle Workshop, Good Practice handbook, DETR 2000

Mikuláštík, Milan: Komunikační dovednosti v praxi, Grada Publishing, a.s., 2003Kroeger, Otto, Thuesenová, Janet M.: Typology, TRITON 2004

Bradbury, Andrew: Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit, Computer Press, Praha 2001

Adair, John: Effective communication, Alfa Publishing, s.r.o. Praha, 2004, ISBN: 80-86851-10-9

Glegg, Brian, Birch Paul: Teamwork, Computer Press, Praha 2002, ISBN: 80-7226-670-5

Wilmot, W.; Hockerová J.: Interpersonálny konflikt. Bratislava: Ikar, 2004

Belz, H.; Siegrist, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001

Last update: Bauerová Alena, PhDr. (08.09.2021)
Requirements to the exam - Czech

Pro zápočet v ZS je požadována 75% účast na lekcích.

Zkouška v LS probíhá formou 3' prezentace modelového projektu a zpracováním jedné osvětové informace pro vybranou cílovou skupinu k ochranářskému problému, který modelový projekt řeší. Modelový projekt (může být reálný i fiktivní) si studenti vyberou spolu s lektorem na konci ZS a pracují na něm během lekcí v LS. Prezentace i osvětová informace jsou tak vyústěním práce v LS.  

Last update: Bauerová Alena, PhDr. (29.08.2022)
Syllabus - Czech

1. Přínosy a rizika zapojování veřejnosti. Varianty rozhodování a jejich důsledky.
2. Základní principy úspěšné komunikace, interpretace sdělení, zpětná vazba.

3. Sebehodnocení komunikačních dovedností.
4. Jak pracovat s různými komunikačními typy (vč. testu).
5. Komunikačními triky a bariéry, asertivní a další typy jednání.
6. Úspěšné vyjednávání, rozhovory, předcházení a řešení konfliktů, win-win řešení.
7. Neverbální komunikace - řeč těla. Jak eliminovat komunikační zlozvyky.
8. Jak zpracovat úspěšný projekt pro práci s veřejností, týmová práce.

9. Analýza stakeholderů - kdo je stakeholderem, jak společně definovat problém, motivovat ke spolupráci, jak dosáhnout dohody.

10. Zpracování a realizace Komunikační strategie, budování a udržování partnerství.

11. Moderní techniky a postupy zapojování veřejnosti, aktivizace lidí.
12. Logický rámec řízení projektů - LogFrame

13. Facilitace jako nový způsob vedení diskuse, kulaté stoly a veřejná setkání.
14. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit (praktický nácvik).
15. Příklady dobré praxe.

Bloky obsahují teoretickou a praktickou část, ukázky a nácvik příslušných dovedností, testy.

Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (11.03.2025)
Learning outcomes - Czech

V předmětu Efektivní komunikace s veřejností v ochraně přírody a péči o životní prostředí by studenti měli obsáhnout následující výsledky učení:

1. Přínosy a rizika zapojování veřejnosti. Varianty rozhodování a jejich důsledky.

o  Umět obhájit a vést zapojení veřejnosti do rozhodovacích procesů.

o  Předejít rizikům spojeným se zapojením veřejnosti.

o  Nastavit proces dlouhodobé spolupráce s veřejností.

2. Základní principy úspěšné komunikace, interpretace sdělení, zpětná vazba.

o  Uplatňovat základní principy efektivní komunikace pro dosažení svých cílů (v profesi i soukromí), umět zaujmout, podat informace vhodnou formou, motivovat a aktivovat pro naplnění cíle.

o  Zajistit opakovanou zpětnou vazbu a využívat ji pro zefektivnění komunikace.

3. Sebehodnocení komunikačních dovedností.

o  Umět reálně ohodnotit své komunikační dovednosti, definovat cesty k jejich zlepšování a zlepšovat je.

4. Jak pracovat s různými komunikačními typy (vč. testu).

o  Rozpoznat různé komunikační typy, jejich silné a slabé stránky a umět s rozdílnými typy komunikovat, pracovat.

5. Komunikačními triky a bariéry, asertivní a další typy jednání.

o  Rozpoznat komunikační triky a umět na ně reagovat, vyhnout se komunikačním bariérám, umět udržovat otevřenou komunikaci.

o  Umět prosadit své oprávněné požadavky a umět odmítnou požadavky neoprávněné. Být si vědom svým práv v komunikaci a převzít za své jednání odpovědnost.

6. Úspěšné vyjednávání, rozhovory, předcházení a řešení konfliktů, win-win řešení.

o  Znát a umět použít aspekty úspěšného vyjednávání vč. win-win řešení.

o  Umět předcházet konfliktům, vědět, jak reagovat v konfliktu.

7. Neverbální komunikace – řeč těla. Jak eliminovat komunikační zlozvyky.

o  Uvědomit si, jak důležitá je neverbální komunikace a umět s ní pracovat. Umět se vyhnout komunikačním zlozvykům.

8. Jak zpracovat úspěšný projekt pro práci s veřejností, týmová práce.

o  Pracovat v týmu na projektu zapojení veřejnosti. Správně pojmenovat problém a správně definovat cíle projektu.

9. Analýza stakeholderů – kdo je stakeholderem, jak společně definovat problém, motivovat ke spolupráci, jak dosáhnout dohody.

o  Definovat cílové skupiny a jejich motivaci pro možné zapojení do projektu.

o  Nastavit spolupráci s cílovými skupinami prostřednictvím zástupců těchto skupin.

10. Zpracování a realizace Komunikační strategie, budování a udržování partnerství.

o  Uvědomit si potřebu průběžné, dlouhodobé a cílené komunikace a nutnost mít zpracovanou Komunikační strategii. Umět zpracovat komunikační strategii.

11. Moderní techniky a postupy zapojování veřejnosti, aktivizace lidí.

o  Umět používat kreativní techniky práce s veřejností v závislosti na typu cílové skupiny, počtu lidí, jejich vztahu k problematice apod. Pomocí moderních technik práce předcházet konfliktům a umožňovat aktivně zapojit všechny účastníky.

12. Logický rámec řízení projektů – LogFrame

o  Umět vytvořit hierarchii cílů tak, aby postupné kroky vedly k žádoucí změně, tedy hlavnímu cíli projektu. Umět stručně prezentovat projekt pomocí logického rámce.

13. Facilitace jako nový způsob vedení diskuse, kulaté stoly a veřejná setkání.

o  Znát hlavní principy a techniky vedení jednání tak, aby bylo dosaženo cíle bez konfliktů a současně bylo získáno široké spektrum názorů a námětů.

14. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit (praktický nácvik).

o  Vyvarovat se chyb při prezentaci. Umět použít získané znalosti efektivní komunikace při prezentaci.

15. Příklady dobré praxe.

o  Potvrdit si, že prezentované principy, zásady a postupy byly již uplatněny a ověřeny v praxi a že fungují.

o  Zafixovat si správný postup zapojování veřejnosti.

 

Last update: Tátosová Jolana, RNDr., Ph.D. (11.03.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html