you can enroll for the course repeatedly course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Each year, a patristic work will be chosen to work with. Foreign students are welcome to participate: at the beginning of the course, an individual curriculum will be prepared for each student, according to his or her language skills and other possibilities. The output of the course would be a short paper (7 to 10 pages) on the topic related to the focus of the course.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (20.02.2024)
V průběhu semináře budeme číst Ambrožovy spisy věnované Genezi, tj. De paradiso a De Noe.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (20.01.2025)
Aim of the course -
1. Knowledge (Remember)
Students will be able to remember the main theological and historical themes associated with Ambrose’s writings De Paradiso and De Noe.
Students will be able to list key terms and concepts of patristic exegesis related to the interpretation of Genesis.
Students will be able to recall the fundamental characteristics of the Latin patristic tradition and its hermeneutical approaches to biblical texts.
2. Comprehension (Understand)
Students will be able to explain the main exegetical methods used by Ambrose and their theological implications.
Students will be able to describe the context in which Ambrose’s texts were written and their relationship to earlier patristic traditions.
Students will be able to interpret the significance of various motifs in the texts (paradisus, arca Noe) in the light of early Christian symbolism.
3. Application (Apply)
Students will be able to apply fundamental patristic exegetical methods when reading Latin texts.
Students will be able to use their acquired knowledge to analyse and interpret other patristic exegetical works.
Students will be able to translate theoretical knowledge into practice by formulating their own exegetical commentaries on key passages from the texts.
4. Analysis (Analyse)
Students will be able to distinguish different layers of meaning in Ambrose’s interpretation of Genesis.
Students will be able to compare Ambrose’s exegesis with the exegetical approaches of other patristic authors (e.g., Origen, Augustine).
Students will be able to analyse the argumentative structure of Ambrose’s texts and their theological reasoning.
5. Evaluation (Evaluate)
Students will be able to critically assess the impact of Ambrose’s exegesis on later Christian theological thought.
Students will be able to evaluate to what extent patristic interpretations of Genesis remain relevant for contemporary biblical studies.
Students will be able to assess the differences between allegorical and literal interpretations of biblical texts within the patristic tradition.
6. Creation (Create)
Students will be able to develop an academic presentation on patristic exegesis of the Book of Genesis.
Students will be able to produce a written exegetical commentary on selected passages from Ambrose’s texts.
Students will be able to design a structured discussion on patristic interpretations of paradise and Noah’s ark within the context of Christian theology.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
1. Znalost (Remember)
Studenti si dokážou zapamatovat hlavní teologická a historická témata spojená s Ambrožovými spisy De paradiso a De Noe.
Studenti dokážou vyjmenovat klíčové pojmy a koncepty patristické exegeze spojené s výkladem Geneze.
Studenti si dokážou vybavit základní charakteristiky latinské patristické tradice a její hermeneutické přístupy k biblickému textu.
2. Porozumění (Understand)
Studenti dokážou vysvětlit hlavní exegetické metody užívané Ambrožem a jejich teologické důsledky.
Studenti dokážou popsat kontext, ve kterém Ambrožovy texty vznikaly, a jejich vztah k předchozím patristickým tradicím.
Studenti dokážou interpretovat význam jednotlivých motivů v textech (paradisus, arca Noe) ve světle raně křesťanské symboliky.
3. Aplikace (Apply)
Studenti dokážou aplikovat základní metody patristického výkladu při četbě latinských textů.
Studenti dokážou použít získané znalosti pro analýzu a interpretaci dalších patristických exegetických děl.
Studenti dokážou převést teoretické znalosti do praxe tím, že budou formulovat vlastní exegetické komentáře ke klíčovým pasážím textů.
4. Analýza (Analyse)
Studenti dokážou rozlišit různé vrstvy významu v Ambrožově interpretaci Geneze.
Studenti dokážou porovnat Ambrosiovu exegezi s exegetickými přístupy jiných patristických autorů (např. Órigena, Augustina).
Studenti dokážou analyzovat argumentační strukturu Ambrožových textů a jejich teologické zdůvodnění.
5. Hodnocení (Evaluate)
Studenti dokážou kriticky zhodnotit vliv Ambrožovy exegeze na pozdější křesťanské teologické myšlení.
Studenti dokážou posoudit, do jaké míry je patristický výklad Geneze relevantní pro současné biblické bádání.
Studenti dokážou zhodnotit rozdíly mezi alegorickým a doslovným výkladem biblického textu v patristické tradici.
6. Tvorba (Create)
Studenti dokážou sestavit odbornou prezentaci na téma patristické exegeze knihy Geneze.
Studenti dokážou vytvořit písemný exegetický komentář k vybraným pasážím Ambrožových textů.
Studenti dokážou navrhnout strukturovanou diskuzi k patristickým interpretacím ráje a potopy v kontextu křesťanské teologie.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (17.02.2025)
Course completion requirements - Czech
Aktivní účast v semináři včetně přípravy textu (max. 3 absence)
Seminární práce na téma schválené vyučujícím:
rozsah: min. 7 NS, max. 12 NS (= 12600–21600 znaků vč. mezer a poznámek pod čarou);
citační úzus dle normy KTF, seznam bibliografie vč. pramenů a sekundární literatury;
u práce se očekává, že bude mít všechny náležitosti VŠ prací, o nichž studenti vědí z kurzu Metodologie.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (03.01.2023)
Teaching methods - Czech
Seminární forma výuky, seminární práce.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (03.01.2023)
Requirements to the exam - Czech
Viz podmínky zakončení předmětu.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (03.01.2023)
Syllabus - Czech
Témata vztažená k Ambrožovým spisům budou stanovena na začátku semináře dle možností a zájmů studentů.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (20.01.2025)
Entry requirements - Czech
Schopnost číst, psát a přemýšlet.
Last update: Vopřada David, doc., Dr. (20.01.2025)