A very good knowledge of the Czech language (including knowledge of its historical development) is a necessary condition.
Last update: Sládek Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Semináře se v každém semestru a v každém studijním roce liší z hlediska témat i z hlediska formy práce. V
zásadě se při výuce uplatňují tři druhy: 1. Klasický seminář se zadanými referáty na konkrétní okruhy problémů,
které jsou vzájemně spojeny literárním žánrem, tématem, obdobím apod. 2. Seminář, ve kterém student dostává
zadané dílo nebo kapitolu z díla a připravuje si na jednotlivé semináře krátká vystoupení ke konkrétní tematice,
která je vždy spojujícím bodem jednotlivých seminářů. 3. Seminář, který vychází z druhého zmíněného typu, ale v
závěru každý ze studentů vybírá text či skupinu textů, které mají dle jeho názoru schopnost oslovit moderního
posluchače, podílí se při skupinové práci na sestavení scénáře a v závěru semestru se přímo zapojuje do
realizace takového literárního pořadu, veřejného čtení či krátkého divadelního představení před kolegy i před
veřejností.
Milí přátelé,
v akademickém roce 2024/2025 Vám dávám dvě možnosti, tedy na výběr ze dvou témat:
1. Raně novověké kuchařské knihy, strava našich předků (pestrost jídelníčku, nejčastější strava, přílohy, sladká a slaná jídla, literární forma kuchařských knih), tentokrát i s přesahy do konce 18. a do 19. století (Rettigová a spol.).
2. Barokní sbírky kázání z hlediska raně novověké každodennosti, otázky manželství a partnerské věrnosti, smrtelných hříchů a ctností, sociálně slabých, vztahy k jinověrcům, zakázaná četba, úloha modlitby, forma duchovních promluv, rétorické figury apod.).
Realizováno bude jen jedno z uvedených témat na základě hlasování přihlášených studentů (hlasovat můžete do konce září na mé fakultní adrese, maily označte "hlasování pro seminář".
Obě témata předpokládají pravidelnou práci v semináři (podle výše uvedených údajů typ semináře označený pod číslem 2), tedy nebudou žádné velké referáty, ale malé příspěvky, ve kterých bude jeden každý student hovořit o dané problematice na základě předem přiděleného textu.
Napište mi. Těším se na Vás.
Srdečně zdraví
Miloš Sládek
Last update: Sládek Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Aim of the course -
A very good knowledge of the Czech language (including knowledge of its historical development) is a necessary condition.
Last update: Sládek Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Cíl předmětu: Naučit studenty pracovat s prameny, promýšlet dané otázky a problémy, podrobně pracovat s textem a s jeho zjevnými i skrytými významy. V neposlední řadě směřuje i k tomu, aby se student dokázal stručně a výstižně vyjádřit, aby dokázal zareagovat na odlišný názor nebo aby dokázal přesvědčivě doplnit názor kolegy. Zapamtovat si, porozumět, aplikovat, analyzovat, skombinovat, porovnat.
Last update: Sládek Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (19.02.2025)
Literature - Czech
Literatura: * povinná: - Moser-Rath, Elfriede: Dem Kirchenvolk die Leviten gelesen. Alltag im Spielgel süddeutscher - Barockpredigten, Stuttgart 1991. - Novotný, Adolf: Biblický slovník. Praha 1956. - Škarka, Antonín: Půl tisíciletí českého písemnictví. Praha 1986. - Vašica, Josef: České literární baroko. Praha 1938. * doporučená: - Adam, Adolf: Liturgický rok. Historický vývoj a současná praxe, Praha 1998. - Frye, Northrop: Velký kód. Bible a literatura. Host. Brno 2000. - Hashemi-Horáková, Michaela: Karel Račín-nedoceněný barokní autor. Brno 2005. - Kopecký Milan: Staří slezští kazatelé. Ostrava 1970. - Kvapil, Jan: Čítanka německé barokní literatury z českých zemí. Ústí nad Labem 2001. - Maroszová, Jana: Vera mundi lumina. Výbor dominikánských barokních kázání. Praha 2016. - Sborník Bohemia Jesuitica 1556-2006 (ed. P. Čemus), Praha 2010. - Sborník Milovníkům slova Božího k potěšení a užitečnému pobavení. Barokní jezuitské Klatovy 2016, edd. V. Chroust, Z. Buršíková, K. Viták, Klatovy 2016. - Sborník Člověk českého raného novověku (edd. V. Bůžek, P. Král), Praha 2007.
Last update: Sládek Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Syllabus -
A very good knowledge of the Czech language (including knowledge of its historical development) is a necessary condition.
Last update: Sládek Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (04.09.2024)
Sylabus Semináře se v každém semestru a v každém studijním roce liší z hlediska témat i z hlediska formy práce. V zásadě se při výuce uplatňují tři druhy seminářů: 1. Klasický seminář se zadanými referáty na konkrétní okruhy problémů, které jsou vzájemně spojeny literárním žánrem, tématem, obdobím apod. Každý student vystupuje jedenkrát během semestru s tzv. velkým referátem, v ostatních seminářích diskutuje nad přednesenými referáty kolegů. 2. Seminář, ve kterém jeden každý student dostává zadané konkrétní, od ostatních odlišné dílo nebo kapitolu z díla a připravuje si na semináře krátká vystoupení ke konkrétní tematice, která je vždy spojujícím bodem jednotlivých seminářů. Student reaguje na jednotlivé podněty, excerpta a intepretace kolegů, doplňuje jejich poznatky a tvrzení, případně konstatuje diference mezi jednotlivými autory, literárními díly či prameny 3. Seminář, který vychází z druhého zmíněného typu, ale v závěru každý ze studentů vybírá text či skupinu textů, které mají dle jeho názoru schopnost oslovit moderního posluchače, podílí se při skupinové práci na sestavení scénáře a v závěru semestru se přímo zapojuje do realizace takového literárního pořadu, veřejného čtení či krátkého divadelního představení před kolegy i před veřejností. Variantou je typ semináře, ve kterém se po úvodních rozborech několika divadelních her jedna z těchto her se studenty nastuduje a veřejně prezentuje. Vzhledem k proměnlivosti témat (během šesti let se žádné z témat neopakuje) je možné seminář zapisovat opakovaně. Při zadávání úkolů i při závěrečném hodnocení jsou zásadně diferencováni studenti bakalářského a magisterského studia, z tohoto důvodu je seminář otevřen oběma skupinám pregraduálního studia. Rozdělení semináře na I. a II. v žádném případě neznamená, že by absolvování semináře I. bylo nutnou podmínkou pro zápis do semináře II., oba semináře souvisejí pouze široce vymezeným časovým obdobím humanismu a baroka.
Sylabus bude vytvořen až na základě hlasování studentů, tedy na základě jejich výběru.
Last update: Sládek Miloš, doc. PhDr., Ph.D. (04.09.2024)