Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je nedílnou součástí základu profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu, získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Studenti /studentky získají požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikační dovednosti, které jim umožní profesionální počínání v nejrůznějších situacích v práci nejen s klienty, pacienty a jejich blízkými, ale i se spolupracovníky.
Kompetence studenta/studentky: Ovládat specifika komunikace a způsoby efektivní komunikace.
Last update: Klausová Alena, Bc. (31.07.2024)
Aim of the course - Czech
Cílem je zvládnout techniky komunikace pro efektivní péči v ošetřovatelství. Umět pracovat s empatií, zvládnout asertivní techniky. Získat sebevědomí pro komunikaci s různými typy pacientů, s různými věkovými skupinami. Sekundárním cílem je předcházet syndromu vyhoření. Předmět má základ nejen teoretický, ale také praktický.
Last update: Klausová Alena, Bc. (31.07.2024)
Literature - Czech
Základní studijní literatura
DLABAL, M. Komunikace v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1806-7.
HERDMAN, Heather, T., KAMITSURU, Shigemi. NANDA, Inc. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2018-2020. Vyd. 11. Praha: Grada. 2020. ISBN 978-80-271-0710-0.
JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-8247-1594-0.
POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-524-2.
ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén, 2009. 978-80-7262-599-4.
ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. 2016. ISBN 978-80-271-0156-6.
Doporučená literatura:
BEDNAŘÍK, Aleš a Mária ANDRÁŠIOVÁ. Komunikace s nemocným: sdělování nepříznivých informací. Praha: Grada. 2020. ISBN 978-80-271-2288-2.
DE VITO A. J. Základy mezilidské komunikace. 6. vyd. Praha: Grada. 2008. ISBN 978-80-247-2018-0.
KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-407-6.
ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace: řeč života. Praha: Portál. 2022. ISBN 978-80-262-1785-5.
DHAWAN, Erica. Digitální řeč těla. Vylepšete svoji komunikaci v on-line světě. Brno: CPress. 2023. ISBN 978-80-264-4687-3.
Last update: Klausová Alena, Bc. (31.07.2024)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky k zápočtu
85% účast na výuce. Prezentace zadaného tématu
Zkouška
písemný test, úspěšnost 70 %
Last update: Klausová Alena, Bc. (31.07.2024)
Syllabus - Czech
Vyučující:
doc. PhDr. Jana Kutnohorská, CSc.
Přednášky
Význam komunikace pro vytváření pozitivních emocí. Mezilidské vztahy a formy mezilidské komunikace. Specifika profesní komunikace. (Kutnohorská)
Verbální komunikace. Základní komunikačních dovednosti. Interakce lidí různého věku. (Kutnohorská)
Neverbální komunikace a její složky. Mimika, vizika. Gestika, srozumitelnost gest. Proxemika, teritorialita. Posturologie. Haptika, taktilní kontakt. Genderová komunikace. (Kutnohorská)
Naslouchání. Empatie. Asertivní komunikace. Pravidla úspěšné řeči těla. Zásady komunikace ve vztazích. Komunikace sestra-pacient-rodina. Komunikace sestra – sestra – kolegové/kolegyně. Mobilní komunikace. (Kutnohorská)
Vyučující:
doc. PhDr. Jana Kutnohorská, CSc.
Praktická cvičení a semináře
Základní komunikační dovednosti. Účel a motivace lidské komunikace. Efektivní komunikace. Neverbální komunikace.
Celkový projev, pantomima, zrcadlení. Sdělování emocí a touhy po užším kontaktu. Pravidla úspěšné řeči těla. Umění přesvědčit.
Význam dialogu pro důvěru pacientky / klientky, významová struktura sdělení. Komunikační vzory v rozhovoru. Sdílení pocitů v osobním rozhovoru. Dialog jako nejvyšší forma osobního rozhovoru.
Konflikty, mobbing. Problémy a nedorozumění v komunikaci.
Specifika komunikace v profesi porodní asistentky. Komunikace s pacientkami / klientkami v náročných životních situacích.
Řešení problémů komunikací. Vliv komunikace pro zmírnění bolesti. Komunikace s pacientkami/ klientkami se specifickými nároky. Komunikace s problémovými pacientkami / klientkami. Prezentace videonahrávky - rozhovor mezi všeobecnou sestrou a pacientkou/klientkou.